facebook_pixel
Rage 2 – hands on

Rage 2 – hands on

Extra allt och en svensk tiger ska lyfta actionuppföljaren.

Det har snart gått tio år sedan Id vågade komma ut ur korridoren. Deras första steg tog oss till en helt ny värld i Rage, och processen var inte smärtfri. Spelet var bra men inte fantastiskt, och blev inte den formidabla succé många förväntat sig. Nu är man tillbaka, och har svensk förstärkning i Avalanche Studios. Vi har spelat Rage 2.

30 år har förflutit sedan händelserna i Rage utspelade sig. Authority är bortglömda, men världen är fortfarande en sekund på fel plats från en hätsk ordväxling i bästa fall, och ond bråd död mer sannolikt.

Du spelar som Walker, en ranger uppvuxen i Vineland och fostrad av din Aunt Prowley. (Avsaknaden av förnamn beror inte på att actionhjältar ofta saknar förnamn – du kan spela både som man och kvinna.) Till en början utgörs kartan mest av samma brunfest vi blivit vana vid i dystopier, men tack och lov finns det fem zoner i Rage 2 där allt från fuktig träskmark till lummig skog och kuperat bergslandskap representeras, och där vi får mer färg och variation. Har Id-legendaren Tim Willits, creative director i Rage 2, tröttnat på frågan om antalet nyanser av brunt visar han det inte.

– Vi ville komma bort från allt det bruna, helt enkelt.

Walker blir engagerad i Dagger-programmet och beger sig ut i ödemarken med ett fordon taget rakt ur Scrapheap challenge, eller kanske mer passande, Mad Max. Likt förra spelet kan du uppgradera fordon, dina egna förmågor och din arsenal, genom intjänade ”project points” allt eftersom du antar och utför uppdrag av några nya och några gamla bekanta. Den exentriske Dr. Kvasir återkommer, liksom Cpt John Marshall, och, förstås, en viss Nicholas Raine. Den kvinnliga, tar ingen skit-borgmästaren Loosum Hager spelar också en central roll. Låter namnet bekant är det inte konstigt, det var den kaxiga tjejen som lärde dig kasta wingstick i ettan. Här finns åtskilliga återvändande personer och släkter, vilket skänker en gemytlig känsla av igenkänning.

Läs också: I senaste avsnittet av Spelrum – Spelåret 2019!

Utvecklare

Avalanche Studios, Id Software

Utgivare

Bethesda Softworks

Webb

Rage 2

Release

14 maj

Vems spel är det, egentligen?

Det finns inga sektorer eller låsta områden i Rage 2. Fast travel är tillgängligt direkt, och ser du det kan du åka dit. Spelet fungerar utmärkt att köra en stund, och en lunchrast kan ägnas åt att planlöst åka omkring, lägga spärreld över några banditer från din bil, inta ett läger, köra ett race eller hälsa på hos Klegg Clayton för lite Mutant Bash TV (japp, det är borgmästare Claytons son). Mycket känns igen.

Rage 2 är en lite schizofren upplevelse. Id är de som mest marknadsför och representerar spelet utåt, Ids studio director Tim Willits är creative director och i förhandssnacket har det hetat att man ”tar hjälp av Avalanche studios”. Samtidigt säger Willits själv under vår presentation i London: ”I ärlighetens namn är det mest Avalanche[s spel]” och har tidigare sagt att de svenska utvecklarna står för 80 % och Id 20.

– Vi ville alltid att Rage 1 skulle vara mer öppet, förklarar Willits. När vi fick möjligheten att jobba tillsammans med Avalanche bidrog de med både erfarenheten av att göra open world-spel och en jättebra motor för open world.

Det är hursomhelst en intressant förening och bör leda till en bättre helhet. Frågan blir hur väl symbiosen fungerar i praktiken. Rage led av att inte riktigt vara varken eller. Det var en kompetent skjutare och ett halvdant open world-spel, men det kändes som spelet inte riktigt visste vad det ville vara, och den blåser dig av stolen-effekt vi blivit bortskämda med av Id uteblev. Som jämförelse var Avalanches Mad Max en mycket mer sammanhållen, fokuserad produkt.

En timmes speltid är förstås alldeles för lite för att ge ett helhetsomdöme, men den, ska vi kalla det latenta ambivalens som fanns i Rage, lever kvar i uppföljaren. Däremot syns det vara en mer polerad och mycket mer öppen upplevelse som möter oss denna gång. Och förstås en sjujäkla massa ös.

Pang, boom, bzzt, splatt!

Ids signum har alltid varit närstrid i första person (och ja, hagelbrakaren sitter förstås där den ska). Rage 2 är tydligt influerat av Just Cause, där experimentell over the top-action är regel mer än undantag. Rage 2:s förmågor tangerar dock inte riktigt tokigheterna i Avalanches långlivade serie, vilket är ett klokt beslut.

Som old-school-gamer med försmak för den enkelhet som alltid funnits i Ids spel, är jag först tveksam till det lite omständliga gameplay vi serveras. Varför ska jag först skjuta pilar i goon-punkaren, se honom segla iväg i luften och därefter plantera en salva bly i honom, istället för att bara skjuta honom i ansiktet? Varför ska jag först fälla mina motståndare med en chockvåg, sedan rusa fram och nita dem med en kolv (också i ansiktet)? Svaret är förstås för att det är kul, och för att det ger spelaren valfrihet. I ärlighetens namn har jag själv aldrig riktigt fastnat för Just Cause, mycket för att det är lek och pyssel-action och på så vis inte ändamålsenligt. Samtidigt älskar miljoner spelare arkadsspelkaos och en stor, närmast obegränsad lekpark. Ingen tvingar dig heller att köa förmågor här, det går utmärkt att korridorkötta fokuserat i Rage 2 också. Det är också viktigt att poängtera att vi under vår pre beta-stund kastas rakt in i mitten av spelet. Det är lätt att bli överrumplad av alla förmågor, vapen, sekundära funktioner (alla vapen har en alt fire) och uppgraderingar som kastas mot dig. I början är allt mer sparsmakat, och din wingstick det närmsta high tech du kommer. Det är också lätt att ha för höga förväntningar när det gäller Ids tydliga actionarv, och uppskattar man inte saker som neonblå sköldväggar eller chockvågar är man nog inte kräsen, utan motvals.

Mycket känns intressant i den nya värld “Avalid” skapat. Att kunna flyga, till exempel. Att pimpa ditt fordon och ta dig an allt mer utmanande konvojer. Att traversera den större, rikare och mer färggranna kartan. Att tampas med och mot de fyra fraktionerna (Authority, Immortal Shrouded, River Hogs och Goon Squad). Och, som sagt, de spektakulära förmågorna. Så länge alla tricks inte förblindar eller förtar actionkvaliteterna är jag nöjd.

Ju snabbare du dödar någon, desto snabbare laddas din overdrive, vilket ger dig än mer bombastiskt plöjande i cirka tio sekunder. Du kan också förtjänstfullt kombinera de olika förmågorna (shatter, vortex, ground slam, shield wall/barrier, dash och overdrive).

– Pacifister kommer inte gilla det här spelet, säger Willits med lika delar allvar som skämt i rösten.

Talk to the hand!

Den långa svansen

Id ser långsiktigt på Rage-universumet. Efter den milda besvikelsen med föregångaren är teamets viktigaste lärdom att ”leverera det spel folk förväntar sig”, säger Tim Willits. Man lyssnar lyhört på fansen och säger rakt ut att man har planer på att expandera IP:t i olika former. I Rage 2 får spelarna innehåll gratis såväl som kommer kunna köpa saker; här finns dock inga loot crates à la pay to win är man noga att notera.

– Spelare vill ha mer [idag]. En av anledningarna varför vi gav Walker en röst i Rage 2 är för att bättre  kunna berätta en historia, säger den energiske Willits och drar en anekdot om hur John Carmack brukade skämta om story i actionspel förr i tiden.

Spelare i Rage 2 kommer mycket riktigt få mer av det mesta. Det är troligt att fans av gamla skolans hardcore-action kommer gnälla, men strategin att bredda sin portfölj är väl genomtänkt. Medan Doom fortsätter att vara Doom, och är bättre än serien varit på många år, är Rage ett experiment många kommer uppskatta. Det delar dna med allt från Far Cry, Borderlands, Fallout, Mad Max och Just Cause. Vi vet vad alla de spelen är. Vad Rage 2 är? Lite Id, mycket Avalanche och massor av action.

Inom kort lägger vi upp en längre intervju med Tim Willits och ett par gameplayvideor. Stay tuned!

Läs också: Vi recenserar Jon “jobbade med Civilization förr” Shafers At the Gates

 

 

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar