Life is Strange 2 Episode 2: Rules – Recension

Efter alltför lång väntan bär det av igen med fortsättningen av Life is Strange 2.

Daniel har börjat bemästra sin nyfunna telekinesi och Sean försöker desperat hålla något sorts hopp vid liv. Och nu drar bröderna vidare till nästa improviserade anhalt på resan mot Puerto Lobos. Efter en glänsande första del börjar några sprickor visa sig i fasaden. De stjäl dock inte showen från den finstämda berättelsen i Life is Strange 2.

I de flesta fall förespråkar jag helhjärtat värdet i ett val som görs av spelaren, oavsett omfattningen av dess konsekvenser. Att välja ett av två snarlika dialogval – med i stort sagt identiska konsekvenser – är ett sätt att fylla spelarkaraktären med nyanser av spelaren. Huruvida jag säger “ha det gött” eller “ses sen” får troligtvis inga våldsamt skilda följder, men genom att lägga mina egna ord i karaktärens mun så minskar avståndet mellan oss.

När något däremot explicit framställs som viktigt och direkt avgörande så förväntar jag mig ändå en verklig konsekvens av mitt val. Berättelsen i Life is Strange 2 följer en utstakad karta med förutbestämda stopp utmed vägen, och det begränsar kraftigt hur avgörande de olika skillnaderna kan bli, och när jag vid episodens slut får mina val listade så blir det ett facit över vad jag egentligen missat.

Brorsor på resa i Amerikas avkrokar.

Dontnod Entertainment

Life is Strange 2

400:- (hela säsongen)

I7 2600K, GTX 1070, 8 GB RAM

Brothers: A Tale of Two Sons

Captain Spirit extended universe.

Sean och Daniel är på rymmen och måste således undvika att kontakta någon via telefon eller internet. Jag följer dessa rimliga bestämmelser, men allt det egentligen leder till är att jag går miste om ett telefonsamtal. I första episoden kändes det självklart att inte gå fram till den matsäcksätande familjen vid bensinmacken för att be om mat. Det var för farligt för två unga grabbar på rymmen. Jag kan sedan acceptera att de oavsett min försiktighet blev tvungna att rymma vidare.

När jag denna gång gavs möjligheten att ringa en kompis i hemstaden så övervägde jag det – inte som Sean, utan som jag själv. Sean skulle inte ringa Lyla. Han är fast bestämd om att hålla låg profil. Men jag ville uppleva den delen av spelet. Och jag visste att det förmodligen inte skulle få någon avgörande påverkan på brödernas resa. Slutligen så valde jag ändå att inte bryta mot reglerna, men när jag ser texten “Du valde att inte ringa Lyla” intill tre andra möjliga utgångar av det uteblivna samtalet så känner jag mig lite snuvad på konfekten.

Det är de här berättartekniska problemen som Dontnod måste koncentrera sig på under kommande avsnitt av Life is Strange 2. Det är fortfarande en vacker, mänsklig och ofta lika delar rolig som hjärtslitande historia. Detta är en roadtrip, och en sådan stannar inte kvar på samma plats. Då får den heller inte ge sken av att kunna göra det.

Life is Strange 2 Episode 2: Rules – Recension Reviewed by - .
4

80%