Det är ingen hemlighet att de stora utgivarna försöker bryta sig loss från Steams ekonomiska klor. Electronic Arts, Activision, Bethesda och Ubisoft har alla sina egna plattformar, och spel som Fortnite, Destiny 2, Call of Duty: Black Ops 4 och Battlefield V finns inte ens tillgängliga på Steam.
För att hävda massflykten av AAA-produktioner har Valve därför tagit i bruk nya vinstfördelningsavtal, som först och främst gynnar storspelen – om ett spel drar in över 10 miljoner dollar på Steam så kommer Valve numera enbart ta 25 procent av vinsten (till skillnad från det tidigare 30 procent) och blott 20 procent om spelet drar in över 50 miljoner. För spel som drar in under 10 miljoner så kommer Valve fortsätta ta 30 procent av vinsten, och de nya siffrorna är i kraft för all försäljning som skett efter den 1 oktober i år.
Som väntat är indieutvecklarna inte särskilt positivt inställda till den här utvecklingen (det hela kan likställas med att låginkomsttagare måste fortsätta betala lika mycket skatt som tidigare medan de rika betalar mindre, procentuellt sett) och Rami Ismail hos Vlambeer, kända för Nuclear Throne, uttrycker sin oro i en syrlig tweet.
Valve statement, paraphrased: "don't worry, big game productions, we'll happily subsidize your increased income with the broken dreams of aspiring devs that fell just short of making it because they have no leverage and we don't care.
Just please don't launch your own store"
— Rami Ismail (@tha_rami) December 1, 2018
Vissa andra – som svenska Freya Holmér, medgrundare Budget Cuts-utvecklarna Neat Corporation – väljer dock att se en annan sida av myntet. Hon hävdar att gynnsammare villkor för storspelen på Steam gör att plattformen kommer fortsätta växa, och därmed även gynna mindre utvecklare i slutändan, även om Valve förmodligen också skulle ha råd med att ge indieutvecklarna mer gynnsamma villkor.
But the alternative is that the rich get *even richer* off-Steam, not bringing more people to Steam at all, making it a less viable platform for everyone involved, including indies, as well as forcing players to another client that *don't allow indies at all*
— Freya Holmér (@FreyaHolmer) December 1, 2018
Although that being said, Valve could likely afford a flat 20% for everyone, and that would help indies as well as AAA studios. However, I think we should at least be happy revenue share is getting better for developers, even if it doesn't help everyone just yet
— Freya Holmér (@FreyaHolmer) December 1, 2018