facebook_pixel
Steam försöker locka fler storspel med mer gynnsam vinstfördelning

Steam försöker locka fler storspel med mer gynnsam vinstfördelning

Det är ingen hemlighet att de stora utgivarna försöker bryta sig loss från Steams ekonomiska klor. Electronic Arts, Activision, Bethesda och Ubisoft har alla sina egna plattformar, och spel som Fortnite, Destiny 2, Call of Duty: Black Ops 4 och Battlefield V finns inte ens tillgängliga på Steam.

För att hävda massflykten av AAA-produktioner har Valve därför tagit i bruk nya vinstfördelningsavtal, som först och främst gynnar storspelen – om ett spel drar in över 10 miljoner dollar på Steam så kommer Valve numera enbart ta 25 procent av vinsten (till skillnad från det tidigare 30 procent) och blott 20 procent om spelet drar in över 50 miljoner. För spel som drar in under 10 miljoner så kommer Valve fortsätta ta 30 procent av vinsten, och de nya siffrorna är i kraft för all försäljning som skett efter den 1 oktober i år.

Som väntat är indieutvecklarna inte särskilt positivt inställda till den här utvecklingen (det hela kan likställas med att låginkomsttagare måste fortsätta betala lika mycket skatt som tidigare medan de rika betalar mindre, procentuellt sett) och Rami Ismail hos Vlambeer, kända för Nuclear Throne, uttrycker sin oro i en syrlig tweet.

Vissa andra – som svenska Freya Holmér, medgrundare Budget Cuts-utvecklarna Neat Corporation – väljer dock att se en annan sida av myntet. Hon hävdar att gynnsammare villkor för storspelen på Steam gör att plattformen kommer fortsätta växa, och därmed även gynna mindre utvecklare i slutändan, även om Valve förmodligen också skulle ha råd med att ge indieutvecklarna mer gynnsamma villkor.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar