facebook_pixel
Quake Champions gör sig av med lootlådorna, introducerar battle pass

Quake Champions gör sig av med lootlådorna, introducerar battle pass

Själv älskar jag Quake Champions (och njöt enormt av att pulvrisera Thomas, Rikard och Mats i en stream för några månader sedan) men progressionssystemet och lootlådorna har ändå alltid gjort sitt bästa för att döda min entusiasm. Men nu väntar omvälvande förändringar i decemberuppdateringen!

Quake Champions kommer nämligen skrota lootlådorna fullständigt, till förmån för ett Fortnite-doftande system med battles passes som man kan betala för om man vill låsa upp extra godsaker, såsom nya kosmetiska föremål (ett battle pass kostar 1000 platinum, och 1100 platinum kan inhandlas för 10 euro i dagsläget).

Ett battle pass kommer, liksom i Fortnite, sträcka sig över en tidsbegränsad period (den första säsongen kommer vara i tre månader) och även om man inhandlar ett battle pass sent under perioden kommer man ändå få alla belöningar man “gjort sig förtjänt av”. Vid sidan av battle passses har även free-to-play-progressionen omarbetats, så att man tillåts målmedvetet sparande mot specifika föremål, inklusive nya spelbara hjältar som numera också kan inhandlas för shards (tidigare har det enbart varit möjligt med platinum, den mer exklusiva valutan som Id Software snålat ganska rejält med hittills).

Om du fortfarande har oöppnade lootlådor eller liknande så behöver du inte stressa, eftersom dessa tålmodigt kommer vänta på dig när den nya uppdateringen släpps senare den här månaden. Du kan läsa den officella FAQ:en här, och i videon nedan berättar Id Software om alla förändringar med egna ord.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar