facebook_pixel
Artifact har tappat nästan fem sjättedelar av spelarna på två veckor

Artifact har tappat nästan fem sjättedelar av spelarna på två veckor

Valves Dota 2-baserade samlarkortspel Artifact rullade ut den 28 november. Vi på PC Gamer diggar det (recension), den hårt kritiserade in-game-ekonomin till trots. Dygnet efter releasen, den 29 november, hade spelet över 60 000 samtidiga spelare, en siffra som nu sjunk dramatiskt.

Artifact har nämligen tappat nästan fem sjättedelar av spelarna, då toppnoteringen under de senaste 24 timmarna enligt Steamdb är 11 736 samtidiga spelare (och 11 596 stycken enligt Steamcharts). Förvisso är det fullständigt naturligt med ett massivt spelarbortfall efter den första veckan, men för ett spel som trots allt förväntas leva ett bra tag och dessutom är starkt onlinefokuserat är dessa siffror ändå extremt oroväckande.

Omdömet på Steam skrivs också fortfarande till blott “blandat” baserat på 12 847 recensioner, och precis som väntat är det faktum att man måste betala riktiga pengar för alla kort utöver standardleken den enskilt största stötestenen. Kommer Valve designa om spelets ekonomiska system för att blidka spelarna, eller kommer de bara gå vidare med vad de har i hopp om att spelet finner en stabil och hälsosam spelarbas inom kort?

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar