Hitman 2 – Recension

Hitman 2 – Recension

Utan ett hår på huvudet men med ständig tillgång till en pianotråd, levererar Hitman 2 väldesignad död från skuggorna.

Episodformatet som föregångaren distribuerades i, och som verkar ha förespråkats av dåvarande utgivaren Square Enix, splittrade såväl spelet som spelarbasen. När Io Interactive själva får välja så kommer morden i snabbare takt och med uppbackning från WB ror de hem det hela galant.

Ständigt lika välrakade Agent 47 och hans kontakt Diana nystar i den hemlighetsfulla organisationen Providence och deras koppling till 47:ans förflutna på barnhemmet/laboratoriet i Rumänien. Io Interactive har sparat in några danska kronor på att låta mellansekvenser vara statiska scener snarare än föregångarens påkostade filmsnuttar, men detta fungerar för det mesta effektivt. Storyns primära mål är ändå att slussa den hårlöse hämnaren på en dödlig oddysé i allsköns vackra miljöer runt jorden och detta syfte uppfylls med bravur.

Olycksfall

47:ans uppdrag har – sedan åtminstone 12 år gamla Blood Money – involverat mer eller mindre scriptade sekvenser där spelet börjat likna ett peka-klicka-äventyr snarare än ett actionspel. Redan då kunde man exempelvis byta ut en pistolattrapp i rekvisitarummet mot den äkta varan och låta en operasångare bli avrättad på scen av en intet ont anande kollega. Sådana sekvenser kräver planering och lite smygande, men handlar främst om att tänka som speldesignern och göra rätt saker vid rätt tidpunkt. Hitman 2 rekommenderar ofta spelaren att följa “story missions” – samma sorts guidade händelsekedjor av kartmarkörer och deluppdrag som fanns i föregångaren. Dessa bjuder ofta in till lagom utmanande problemlösning men tangerar i värsta fall att bli som att spela ett äventyrsspel med inbyggd walkthrough.

Detta är ett annorlunda sätt att spela gentemot den mer mekaniska gameplay loop:en men kommer ibland i vägen för den rena simuleringen. I Hitman-serien har det ofta varit lätt att missa hela grejen. Spelaren kunde smyga runt på fel postadress medan dödsviktiga händelser inträffade någon helt annanstans. I 2016 års Hitman – och kanske än mer i uppföljaren – vill Hitman 2 att du ska uppmärksamma rätt saker. Vid flera tillfällen blir det alltför genomskinligt att dialoger och händelsekedjor sätts igång på grund av spelarens blotta närvaro. Detta är förmodligen ett måste med tanke på hur massivt stora miljöerna blivit. Men den här kontrollen under huven motverkar också den största charmen med serien, det vill säga känslan av att vara skiftnyckeln som slängs in i ett välsmort maskineri, som hade fungerat perfekt om man själv inte varit där och stökat. Det är ändå en voyeuristisk lek att bevittna varje enskild npc och deras relativt enahanda och repetitiva existens, för att sedan störa ordningen från skuggorna.

Kallblodiga mord och planerade olyckor

IO Interactive

WB Games

Hitman

600:-

18

I7 2600K

Shadow of Mordor

Dags att paja fredagsmyset.

Helhetstänk

Io interactive har lämnat episodformatet därhän, men behåller samtidigt lite av “games as a service”-tänket med tillägg, expansioner och events. Elusive targets (tidsbegränsade uppdrag som bara kan spelas en enda gång per spelare) är tillbaka men i skrivande stund är första måltavlan Sean Bean ännu inte upplåst. Att skapa egna kontrakt fungerar som i föregångaren och det kontinuerliga upplåsandet av nya vapen och verktyg hjälper till att få hela paketet att kännas som en riktigt mångsidig helhetsupplevelse.

Hitman 2 är en direkt uppgradering av föregångaren. Allt det som gjorde 2016 års lönnmördarepos så lätt att tycka om finns kvar, med ett antal valbara tillägg som gör upplevelsen än enklare att skräddarsy. Manuset är ofta underfundigt, platserna är bedårande vackra och mekaniken tillåter allt från de mest kliniska framgångar till de nedrigaste fadäser. Uppdragen och tillvägagångssätten som erbjuds är tillräckligt mångsidiga för att pocka på ständiga omspelningar och förfinande av taktik. All onödig utfyllnad har fått ge plats åt minutiöst designade lekplatser och de mindre charmanta förändringarna, såsom sättet vissa händelser väntar in spelaren snarare än att ha sin egen gång, kommer inte i vägen för att göra Hitman 2 till en riktigt maffig upplevelse.

FLINT-KALLES DÖDLIGA RESEBYRÅ

Redo för en morbid utflykt?

Miami