Football Manager 2019 – Recension

Football Manager 2019 – Recension

Efter några stelbenta insatser de senaste åren sätter veteranen Football Manager 2019 en stänkare i krysset.

Ibland är det de till synes små sakerna som avgör en match, snarare än legendariska Maradona-räder eller Christiano Ronaldo-dribblingar. En tydlig matchplan, eller en smart grovjobbare på mittfältet, till exempel. Football Manager 2019 har inga spektakulära tv-räddningar till uppdateringar, men det genomför sitt väl etablerade spel med mer finess än på länge.

De senaste årens utgåvor av Football Manager har för all del har varit tungrodda, röriga och fokuserat lite för mycket på sidogrejer än faktisk fotboll. Irriterande divalater från stjärnspelare finns kvar även i år. Nu har gnället dock ett tydligare och mer intressant sammanhang i och med ett tydligare fokus på lagdynamik – från personliga egenskaper till träning och taktik.

Just träningen har ofta varit ett problem för FM-serien. Antingen har den varit otroligt omständlig, eller totalt ineffektiv. Men den här gången är det faktiskt givande, och relativt enkelt, att lägga upp träningsplaner som är skräddarsydda efter specifika taktiker och matchplaner. Vill du till exempel ha ett högt tempo med intensiv press får du se till att jobba hårt med flåset så att dina spelare inte kroknar halvvägs genom matcherna.

En årlig, livsfarligt beroendeframkallande fotbollssimulator.

Sports Interactive

Sega

footballmanager.com

550:-

3

Intel Core i7-6700k

GTX 980

Football, Tactics and Glory

Publiken håller andan inför matchen mellan… öh, Brage och Norrby.

Utveckla ditt spel

Naturligtvis är det i första hand så att du måste anpassa din taktik efter den spelarkvalitet du förfogar över, men det är lättare än tidigare att forma och utveckla ditt lag i önskad inriktning. Att ta fram en ungdomstalang är mer givande när det känns som att du faktiskt är med och formar vilken spelartyp det blir.

Vad gäller spelet på planen så har det också utökats något. Du kan nu ge mer specifika instruktioner om hur spelarna ska agera både med och utan boll, samt hur den ska distribueras från defensiven. För att förenkla finns också förinställda taktiker som om inget annat fungerar väl som utgångspunkter du sedan kan peta i och slipa till under spelets gång. Kopplat till de här taktikmallarna finns också tillhörande träningsmallar, som även de är utmärkta för att få en grund att bygga vidare på.

Football Manager 2019 är överlag mer nybörjarvänligt än på länge. Inte bara för de tydliga och välkonstruerade tränings- och taktiksystemen, utan för gränssnittet i stort. Trots att ändringarna inte är så stora, så gör de skillnad. Allt känns mer lättöverskådligt, utan att göra avkall på det enorma utbud av information spelet fortfarande erbjuder. Allting känns lite mer lättnavigerat, och lite mindre tungrott, och i ett så tidskrävande spel som Football Manager är det väldigt viktigt.

Matchmotorn kan fortfarande bli bättre, och till exempel presskonferenserna är mer än lovligt tjatiga vid det här laget. Men trots enstaka självmål så är det svårt att motstå den gedigna, livsfarligt beroendeframkallande fotbollssimulationen Football Manager 2019 bjuder på.

Träningssystemet har äntligen blivit både användbart och lättbegripligt.

Football Manager 2019 – Recension Reviewed by - .
4.2