Farming Simulator 2019 – Recension

Farming Simulator 2019 – Recension

Farming Simulator 19 är ett spel där du kör stora traktorer tills du har råd att köpa ännu lite större, glansigare traktorer och köra dem istället. Precis som livet.

Varje gång jag spelar ett nytt Farming Simulator känns det fel. Styrningen är lite annorlunda, ljussättningen subtilt förändrad och kartan är obekant. Det varar några minuter, men snart är jag helt upptagen med att planera nästa gröda, hacka ogräs och köpa maskiner som om jag aldrig gjort annat.

Då känns det rätt, otroligt rätt. Det kanske är för att jag tillbringade somrarna på en bondgård som barn, eller för att det här spelet gör lite mer rätt än de flesta i simulatorgenren. Trots att jag egentligen inte kommer någonstans och trots att det är enormt repetitivt, kan jag inte sluta spela bondgårdssimulatorer. Det finns alltid en bättre traktor att köpa, och FS19 har fler av dem än någon annan.

Precis som tidigare utgåvor handlar det här snarare om en iteration, en ny version av samma spel som är lite, lite bättre på precis alla områden. Utom pall-fysiken, som faktiskt är om möjligt sämre än tidigare! Som gammal truckförare måste jag säga att jag är lite kränkt.

Vinst i farmarligan

De små nyheterna, däremot, är många. Nu kan du köpa, rida och sälja hästar, skaffa hund som du kan klappa, utrota ogräs på flera olika sätt (spray eller mekaniskt), köpa och sälja tomter, bygga och riva hus, byta till gatudäck (komiskt nog döpta till ”communal tires” i spelet) på dina fordon, sälja mjölk, odla bomull och mycket, mycket annat. Det här är ett helt nytt spel, som samtidigt bibehåller den mysiga känslan av allt det gamla.

Det nya manager-läget visar sig bestå i möjligheten att bygga din gård från grunden, placera hus, silos och stall lite som du vill på tomter du äger. De två medföljande kartorna är visserligen pittoreska, men tyvärr visar de sig ha lite ont om utrymme för byggnader. Särskilt som placeringen av dessa kräver gott om plats och en hyfsat plan yta. Jag kan inte låta bli att tycka att den här nya, spännande mekaniken borde ha åtföljts av kartor som verkligen låter den blomma ut. Sedan glömmer jag det; det är dags för skörd och majsen väntar inte på någon!

Farming Simulator 19 är det bästa spelet i bondgårdssimulatorgenren (som är betydligt större än du tror). Igen. Ingen annan balanserar så perfekt mellan tristess och gemyt som just Giants, i denna perfekta blandning av traktorporr och ett långsamt uppbyggande av din alldeles egna digitala bondgård.

Om du inte har spelat något av spelen i serien, är Farming Simulator 19 den perfekta inkörsporten till detta tvåtusentalets bonde-knark. Om du redan har alla tidigare versioner så köp 19 ändå — efter några timmar kommer du aldrig att kunna gå tillbaka till de äldre spelen, som omedelbart känns klumpiga och fula i jämförelse. Det här är inte bara bra nog — det här är bra på riktigt.

Meditativ bondeupplevelse deluxe

Giants

Giants