facebook_pixel
Efter nästan fem år har Day Z äntligen nått betastadiet

Efter nästan fem år har Day Z äntligen nått betastadiet

Redan i slutet av 2013 lanserades Bohemia Interactives överlevnadsspel Day Z i early access via Steam (hade man ens early access på den tiden?). Och nu, nästan fem år senare, har spelet äntligen nått betastadiet. Men inte nog med det: man siktar dessutom på att nå version 1.0 innan årsskiftet!

Med andra kommer man inte längre till några nya funktioner, utan enbart finslipa och fixa de som redan finns, vilket utvecklingsteamet också säger i deras egna blogginlägg om ärendet.

– Emedan det finns ett stort antal problem kvar, så är endast drygt 600 av dem kritiska för att se till att Day Z fungerar som det är tänkt. Vi planerat att göra exakt det. Fixa features, stabilisera det, och göra spelet njutbart efter att det tyngts ner av buggar under en väldigt lång tid.

Det här innebär givetvis inte att det råder totalförbud mot nya spelidéer i Day Z. “Experimentella” moddverktyg kommer ge communityt möjlighet att bidra med nya idéer vad det lider, och de kommer lanseras tillsammans med workshop-stöd för spelet, för att göra moddelandet enklare.

Även utvecklarna själva kommer implementera nya funktioner, men först efter att Day Z fått dess officiella 1.0-lansering. Teamet kommer förbli intakt och ges lika stora resurser under nästa år, trots att spelet vid den tidpunkten kommer kunna betraktas som “klart”.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar