facebook_pixel
Rockstars anställda talar ut om sina arbetstider

Rockstars anställda talar ut om sina arbetstider

I onsdags skrev vi om kontroversen kring Rockstar-chefen Dan Houser, och hans kommentarer om “100-timmarsveckor” i en intervju som publicerades förra helgen. Och nu har Rockstar, något okaraktäristiskt, tagit munkaveln från sina anställda, för att låta dem prata öppet om sina arbetsdagar.

Bland annat säger Timea Tabori, engine programmer hos Rockstar North, att hon “aldrig ombetts eller pressats till att arbeta någonstans nära 100 timmar” och att hon “ibland jobbat kanske 50 timmar per vecka som mest, något ingen krävde eller förväntade sig”. Liknande kommentarer har upprepats av bland andra Danny Bannister (vehicle artist), Phil Beveridge (senior code content developer) och programmeraren Kaitlyn Burnell, även om den sistnämnda medger att hon jobbat “kanske 65 timmar” under crunch-veckor, det vill säga lite över nio timmar per dag i genomsnitt (inklusive helger), vilket onekligen räcker till för vem som helst.

Det är dock lätt att förhålla sig skeptisk till dessa uttalanden eftersom anställda som känner sig otrygga eller missnöjda med sin arbetsplats sannolikt inte uttalar sig. Rockstar har också garderat sig med statistik som de delat med sig av till The Guardian, som vittnar om 45 timmar långa arbetsveckor i genomsnitt, 50 under de mest aktiva veckorna, med 20 % som snittar över 60 timmar per vecka (som mest 67 timmar).

Och just det ja, här är lanseringstrailern för Red Dead Redemption 2, som släpps till konsoler nästa fredag. En pc-utannonsering lyser fortfarande med sin kompletta frånvaro.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar