facebook_pixel
Rockstar preciserar 100-timmarsveckorna under utvecklingen av Red Dead Redemption 2

Rockstar preciserar 100-timmarsveckorna under utvecklingen av Red Dead Redemption 2

En pc-utannonsering för Red Dead Redemption 2 må fortfarande lysa med sin kompletta frånvaro, men branschledande Rockstars förehavanden angår ändå oss pc-spelare i allra högsta grad. Och nu har oroväckande uppgifter om studions arbetsmetoder dragit fram som en löpeld på internet.

Det hela tog sin början under den gångna helgen, då Vulture publicerade en artikel där Rockstar-chefen Dan Houser i positiva ordalag lyfte fram studions “100 timmar långa arbetsveckor”, som ska ha inträffat “flera gånger” under 2018. 100 timmar per vecka innebär smått obegripliga 14 timmar per dag i genomsnitt(!), vilket inte är hälsosamt för någon överhuvudtaget.

Nu har emellertid Dan Houser vidareutvecklat sitt uttalande för Kotaku, där han säger att “det verkar ha uppstått viss förvirring kring min intervju”, och att han enbart diskuterade författarteamets arbetsprocess, inte utvecklingsteamet i stort. Enligt Houser ska de 100 timmar långa arbetsveckorna ha varit begränsade till fyra personer (inklusive Houser) och ägt rum under “tre veckor, inte år”.

Houser tillägger också att “över hela studion har vi några ledande anställda som jobbar väldigt hårt, enbart för att de är passionerade för ett projekt” och att “vi förväntar oss att någon ska jobba så här”. Allt det här må vara sant, men även om Rockstar inte uttryckligen kräver att folk ska arbeta 14 timmar per dag, så placerar de ändå indirekta förväntningar på sina anställda. Hur ska någon av dem kunna hoppas på att nå verkligt högt uppsatta positioner inom hierarkien om de inte är beredda att arbeta lika hårt som de som redan har ledande roller?

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar