facebook_pixel
Return of the Obra Dinn – Recension

Return of the Obra Dinn – Recension

Det ödesmättade och saltstänkta mysteriet Return of the Obra Dinn släpper lös kraken, i ett hav av förräderi och död.

I Return of the Obra Dinn ikläder jag mig rollen som utredare på ett försäkringsbolag. Det här är dock inte en vanlig dag på jobbet. Jag såg nyss en enorm tentakel slita en stackare i bitar. Det såg ut att vara skeppets kock, kanske? Det är lite osäkert, men jag antecknar i mitt block. Att bli dödad av ett enormt sjömonster täcks absolut av försäkringen.

Lucas Popes förra spel var det rättmätigt hyllade, och egensinniga, Papers, Please. På ett sätt känns hans säregna design igen i Return of the Obra Dinn. En i grunden simpel idé hanteras på ett smart och snyggt sätt, och blir en intrikat pusselupplevelse som inte liknar något annat. Precis som Papers, Please, fast ändå inte alls.

Den här gången har han knåpat ihop ett fantastiskt atmosfäriskt och stiliserat mysterium om fartyget Obra Dinn och dess besättning. Eller snarare besättningens undergång, för i den här berättelsen går i princip allting åt helvete. Redan innan sjömonstren dyker upp dör folk i olyckor, mord och orättmätiga avrättningar. Och när eländet väl börjat går det smärtsamt snabbt när besättningen på mer än 50 personer börjar minska drastiskt.

Läs också: Se Papers, Please-filmen här

I korthet:

Vad är det?

Ett pusselmysterium om myteri och onda skaldjur.

Utvecklare

Lucas Pope

Utgivare

3909

Webb

dukope.com

Cirkapris

150:-

Pegi

12

Spelat på

Intel Core i7-6700k

16 GB RAM

GTX 980

Kolla även in

Papers, Please

Gillar du inte den här standardfärgsättningen kan du välja något av spelet andra retrofilter.

Dödliga skaldjur

När du besöker Obra Dinn i jakt på sanningen är det bara ett tomt skal – ett öde spökskepp. Men snart hittar du rester av våldet, och kan med hjälp av en magisk kompass uppleva korta scener från de sista sekunderna i de olika besättningsmännens liv. Genom att undersöka vilka som befinner sig var och när, och vara vaken på subtilare detaljer i bakgrunder och repliker, så kan du börja para ihop ansikten med namn och titlar.

Det låter enkelt, och kanske lite torrt, men det är förvånansvärt spännande, och inte minst komplext. Du får inte bitarna i kronologisk ordning, och ibland behöver du återbesöka tidigare scener för att dubbelkolla vem som befann sig var, eller exakt hur en person dog. Alla ledtrådar är viktiga, som språk, klädsel och till och med vilka de avbildas bredvid i målningarna från resan. Trots att allt du egentligen gör är att fylla i namn, dödsorsak och förövare timme ut och timme in så är det beroendeframkallande och engagerande ända till slutet.

Några mindre frustrationsmoment stör lite emellanåt. Jag blir till exempel irriterad av de onödigt långsamma transportsekvenserna mellan scenerna – främst den omständliga vita röken som leder en till nästa lik. Det blir också något av en gissningslek emellanåt, främst när det gäller dödsorsaker där det kan vara lite otydligt om det handlar om någon som blir spettad eller spjutad, till exempel. Apropå dödsfall är det också lite trist att så väldigt många dör av samma saker, medan vissa dödsorsaker från listan aldrig får bockas av.

Som mysterium är det allra bäst i början, innan man börjar förstå hur allt hänger ihop. Berättelsen är inte riktigt lika intressant och komplex som pusslandet i sig, men den bibehåller min nyfikenhet och driver mig vidare och ror det hela iland till slut.

Return of the Obra Dinn är helt enkelt ett fantastiskt pusselspel som vägrar hålla spelaren i handen, litar på att vi har ögon att se med och en hjärna att tänka med, och vågar göra det lite jobbigt och komplicerat emellanåt. Det har dessutom enorma mördarkrabbor som knipsar ihjäl folk. Och nej, jag tänker inte dra några skämt om landkrabbor.

Läs också: De bästa moderkorten

GIANT ENEMY CRAB!

Return of the Obra Dinn – Recension Reviewed by - .
4.3

Utslag

86%
86%
Ett intrikat och ödesmättat mysterieäventyr som litar på spelarens intelligens.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar