Call of Duty: Black Ops 4 – Recension

Call of Duty: Black Ops 4 – Recension

Call of Duty: Black Ops 4 slänger ut kampanjen och ger oss multiplayer i toppklass.

Med årets upplaga av Call of Duty väljer Treyarch att förnya serien på ett sätt som inte har gjorts sedan det första Modern Warfare. Istället för att ge oss ännu en trist kampanj, lägger studion allt krut på multiplayer. Resultatet är en varierad shooter där både spelmekanik och flertalet spellägen ger massiv mersmak.

Under de senaste åren har allt fler utvecklare valt att satsa på att uppdatera sina spel, istället för att ge spelarna en regelrätt uppföljare. Jag tänker främst på de beroendeframkallande och framgångsrika titlarna Overwatch, Rainbow Six Siege och inte minst PlayerUnknown’s Battlegrounds vilka allihop får nytt innehåll med jämna mellanrum och på det viset får människor att fortsätta lira. Bästa exemplet är kanske Rockstars kassako GTA Online som har hållit spelet levande i ett halvt decennium och tillåtit studion att slå ner på takten för nya spelsläpp, för att istället dra in enorma summor pengar tack vare så kallade Shark cards.

I KORTHET

VAD ÄR DET

Multiplayershooter med taktisk pangpang.

UTVECKLARE

Treyarch och Beenox

UTGIVARE

Activision

WEBB

callofduty.com/blackops4

CIRKAPRIS

600:-

TESTAT PÅ

Intel Core i7-4790, Gefore GTX 1080, 16 GB RAM

KOLLA ÄVEN IN

Counterstrike: GO

Vapnen låter tyngre än i tidigare Call of Duty-titlar.

Activision har efter år av onödigt påklistrade kampanjlägen i Call of Duty-serien, insett att de också vill slå sig in på den moderna multiplayermarknaden där uppdateringar och mikrotransaktioner genererar ett stadigt intäktsflöde, utan att det för den skull krävs ett helt nytt spel. Med Black Ops 4 är Treyarchs och Activisions förhoppning att få spelarna på kroken och hålla kvar dem under flera år framöver, fastän både Sledgehammer och Infinity Ward lär släppa CoD-titlar i sina egna serier med start nästa höst. Efter att ha spelat tiotals timmar av Call of Duty: Black Ops 4 är jag övertygad om att Treyarch (med Beenox som utvecklare för den välgjorda pc-porten) satsat helt rätt och att deras senaste kommer bli en riktig långkörare. De grymma flerspelarlägen som spelet består av är nämligen lika varierade som de är underhållande, inte minst nyheten Blackout.

CALL OF PUBG

Tack vare att kampanjen är slopad har Treyarch fått tillräckligt med spelrum (hey, that’s the name of our podcast!) att trycka in PUBG-kopian Blackout i dess ställe. Precis som i Blueholes stilbildande battle royale-fenomen, gäller det att vara den sista som överlever på en stor ö. Liksom i PUBG börjar du utan minsta föremål i din ägo. Redan i hoppet från helikoptern står det emellertid klart att man inte kan sätta likhetstecken mellan PUBG och Blackout, trots att de på förhand ser närmast identiska ut. Blackout är först och främst en snabbare upplevelse; landningen går fortare, lootandet är en snabb affär och att stöta på andra fiender sker ofta inom bara någon minut, till skillnad mot i PUBG där du kan springa runt i en kvart utan att få en glimt av någon annan. Tack vare vingdräkten du har på dig när du hoppar kan du visserligen glida extremt långt innan du når mark i Blackout, men inte sällan hamnar du ändå i närheten av en motståndare. Det gäller då att hitta vapen fort som tusan och hoppas att fienden inte har snabbare reflexer än du. Den smidiga spelbarheten från Call of Duty blandat med battle royale låter på papperet som en märklig mix, men glädjande nog är det en riktigt vass blandning. Den välpolerade spelmekaniken gör att detta blir något annat än bara en blek PUBG-ripoff. Det blir battle royale på Call of Duty-vis.

Helikoptern är ett bra sätt att färdas snabbt i Blackout.

Till skillnad mot i PUBG monteras all vapenutrustning du plockar på dig automatiskt på dina puffror. Du slipper således en hel del av det menypill som andra battle royale-spel består av – ett mycket välkommet designval i Blackout. Därutöver är det en mycket stabilare spelupplevelse än framför allt PUBG, som fortfarande lider av en del buggar. Det märks tydligt att Activisions enorma kassavalv varit till hjälp för att göra Blackout till en så välsmord och bra upplevelse som möjligt, även om jag vid tillfällen har råkat ut för rubberbanding och anslutningsproblem.

Även om Blackout-rundorna är markant snabbare i tempot än sina inspirationskällor inom genren, är det ändå det långsammaste spelläge som Black Ops 4 har att erbjuda. När jag får nog av hetsen i de vanliga dödsmatcherna, är det skönt att hoppa in i Blackout och slå ner på tempot en aning. Att spela i lag med tre vänner gör det förstås ännu roligare, även om jag förvisso gillar de mer smygande solorundorna också. Jag kör hellre Blackout än valfri CoD-kampanj alla dagar i veckan.