Shadow of the Tomb Raider – Recension

Shadow of the Tomb Raider – Recension

Shadow of the Tomb Raider påminner starkt om de två föregångarna, men ett antal klipska designval gör del tre till den hittills bästa i serien.

När jag fick reda på att Crystal Dynamics skulle lämna över utvecklingsfacklan inför Shadow of the Tomb Raider, blev jag förstås skeptisk. Både Tomb Raider från 2013 och dess uppföljare Rise of the Tomb Raider är två suveräna äventyr. Att trean skulle göras av en annan studio var oroväckande, men Eidos Montreal har gjort ett strålande jobb!

Det dröjer inte mer än en timme innan jag slår fast att Lara Crofts senaste stealth-äventyr är mer inbjudande än de båda tidigare spelen. Dels är de gråvita, kyliga omgivningarna utbytta mot ett soldränkt och grönskande regnskogsklimat. Ännu bättre är dock att jag själv får bestämma hur jag vill ta mig an gravplundrarfesten som är Shadow of the Tomb Raider.

Skräddarsydd gravplundring

Spelet har  tre individuella svårighetsgrader för fiender, pussel och utforskning, som när som helst går att skräddarsy efter eget behag. Om jag till exempel kör fast vid ett klurigt problem och känner att jag behöver lite extra hjälp att hitta rätt lösning, drar jag ner pusselnivån till det skamliga ”easy” och får därefter tydligare ledtrådar kring hur jag ska lösa uppgiften. Sedan är det bara att höja pusselnivån igen, förslagsvis utan att erkänna för någon det fula man just gjort.

När det gäller utforskandet känner jag tvärtom: den vita färgen på klättervänliga ytor är på tok för avslöjande och talar alltid om exakt vart jag ska. När jag drar upp utforskningsnivån till ”hard” försvinner den överpedagogiska färgen och jag får  själv lista ut vilka ställen jag kan och inte kan klättra på. Detta gör miljöerna mer trovärdiga och får klippavsatser att se mer äkta ut.

Lara Crofts bästa äventyr hittills.

Eidos Montreal

tombraider.square-enix-games.com

600kr

Intel Core i7-4790K

GTX 1080

Tomb Raider, Rise of the Tomb Raider, Assassin’s Creed Origins

De varma miljöerna är ljusår mysigare än det kyliga Sibirien i föregångaren.

På tal om miljöerna är både den djurfyllda djungeln och de dunkla gravkamrarna inbäddade i läcker grafik värdig ett GTX 1080-kort. Precis lika imponerad blir jag av världen under vattenytan, som denna gång tar större plats än i tidigare delar. Det är lika spännande att dyka ner och leta efter skatter i de många grottsystem som döljer sig i det blå, som att jaga reliker och upptäcka nya områden på land.

Något som gör äventyret extra inlevelsefullt är att displayen är helt fri från minikarta, hälsomätare och annan info som vanligtvis brukar sno plats och uppmärksamhet på skärmen. Det enda som ploppar upp är ammunitionsstatus när jag avlossar Laras vapen samt erfarenhetspoängen jag samlar på mig. Under de många och långa stunder då man bara smyger/hoppar/klättrar omkring i djungeln, är det däremot bara Lara och alla tjusiga omgivningar man har i sitt synfält. Rent och snyggt!

Små förändringar, stora förbättringar

Alla dessa snillrika designval gör Shadow of the Tomb Raider till ett oerhört uppslukande spel, men också storyn är mer tilltalande än tidigare. Jag vill inte spoila något, men utvecklaren har uppenbarligen hämtat viss inspiration från Uncharted-spelen; man lyckas med enkla medel få oss att vilja Lara väl och lyfta fram henne mer än tidigare. Att röstskådespeleriet dessutom blivit bättre är även det ett stort plus.

Vid en första anblick kan detta mest verka vara ytterligare en del i den nysatsning som fick en så lyckad start i och med 2013 års Tomb Raider. Det är fortfarande samma skattletande, samma fantastiska pilbågsskjutande och samma Trinity som vill ta över världen. Ju mer jag spelar desto mer lägger jag dock märke till alla småförändringar som tillsammans gör den tredje delen till ett bättre äventyr än de två föregångarna. Det känns äntligen som att Lady Croft har blivit den gravplundrare hon alltid var ämnad att bli.

Efter att ha kört färdigt storyn slår jag med glädje fast att Shadow of the Tomb Raider är det hittills bästa spelet i serien. Trots att det är en annan studio som stått för utvecklingen, är det roligare än någonsin att plundra gravar och låsa upp olika färdigheter. Att spelet låter mig äventyra på det sätt jag själv vill, med egna svårighetsgrader, gör att jag hela tiden kan anpassa spelupplevelsen efter eget huvud. Fast det där om att jag drog ner pusselnivån till ”easy” kan vi väl tala lite tyst om?

Världen under vatten är även den spännande att utforska. Se upp för pirayorna, bara!
Shadow of the Tomb Raider – Recension Reviewed by - .
4.45