facebook_pixel
Sekiro: Shadows die twice – Hands on

Sekiro: Shadows die twice – Hands on

TESTAT

From Softwares nya Sekiro: Shadows die twice är mer Hotline Miami än Dark Souls.

Om Dark Souls designades kring den anspänning som byggs upp under långa resor in i outforskade och farliga områden, designas Sekiro: Shadows die twice kring något mycket mer fokuserat: nerven som exploderar när två svärd möter varandra. Det kryllar av fiender i de täta arenorna och det mest belönande sättet att ta sig genom dem är att planera en smidig John Wick-manöver med hjälp av ditt svärd, stealth och en verktygslåda av dödliga protes-tillhyggen.

Emellertid är jag inte John Wick och döden i Sekiro är en nödvändig lärdom, som mildras av generösa checkpoints som omsluter demons mer utmanande arenor. När jag spejar ut över borggården i krigshärjade Ashina Castle ser jag två beväpnade vakter som håller ett öga på ett fastkedjat, stönande massivt troll. Jag tror inte att han kommer vara fast mycket länge till. På murarna som ramar in platsen finns ytterligare en vakt och en kvinna som håller i en bjällra. Ser hon mig så blir alla medvetna om min närvaro. Ännu en vakt eller två patrullerar. Det finns gott om gräs och flertalet platser jag kan haka fast mig i och dra mig till för att hålla mig kvar i skuggorna. Jag måste ta ut kvinnan så snabbt som möjligt. Jag planerar en rutt.

Omfamna döden

Jag har ihjäl en vakt dold av buskarna och smyger iväg. En vakt på muren ser mig, men jag hivar iväg nog med kaststjärnor för att kvinnan ska tystas och inte varna de andra. Jag hör hur det stora trollet sliter sig loss från sina kedjor. Uppenbarligen har vakterna under mig sett hur jag mördade deras kollegor och nu sätter exakt varenda en av efter mig. Jag försöker fly men en storm av klingor fäller mig. Jag kan återuppliva mig själv på plats en gång och sikta på stealth så fort vakterna återgått till sina rutter, men oddsen är inte på min sida, så jag omfamnar döden. Jag måste göra det här bättre.
Ett par försök senare ser det ljusare ut. Genom att noga studera var jag kan gömma mig och var varje fiende befinner sig, sveper jag fram genom större delen av arenan och har ihjäl ett halvt dussin fiender på en minut. Stealthdråp från busken, shuriken i ryggen på kvinnan med bjällran, hoppa och döda vakten nedanför, nyttja änterhaken för att ta mig upp på muren och skutta ner på en annan. Likt Hotline Miamis liknande fickor av action och upprepningar skapar jag en optimal väg.

Sin egen best

Så. Till slut. Två vakter och trollet. Jag har ingen chans att rensa området utan att behöva möta minst två av dem på en gång, så jag hoppar ner med svärdet före och dräper en vakt. Trollet sliter sig loss och kommer mot mig tillsammans med en vakt. Trollet dödar mig två gånger innan jag fäller honom – att räkna ut hans rörelsemönster är inte alltför frustrerande tack vare en närliggande checkpoint.
Där jag skulle ha tassat in i Dark Souls är där jag blint rusar in i Sekiro: Shadows die twice, med den trygga vetskapen att jag blott mister ett par minuter snarare än tio eller femton. Den stigande anspänningen att för första gången ta sig genom Undead Burg med skitrustning och ett trasigt svärd har ersatts av flammande aggressivitet och känslan av att vara i kontroll. Det är dock inte enklare, du är en ömtålig blomma.
From Software har hittat ännu ett sätt att göra tredjepersonsstrider där du låser dig fast vid motståndarna intressanta. Här ligger fokus på intima dueller med svärd och den nötning som krävs för att du ska gå segrande ur dem. Utan traditionella rustning- och vapensystem kommer alla att spela och bemästra spelstilen med samma förutsättningar, så jag hoppas att bandesignen, fiendens placeringar och ännu icke avslöjade förmågor kommer tillåta variation. Jag känner mig trygg med att Sekiro: Shadows die twice kommer pröva mig, men jag hoppas spelet är lika angeläget att överraska.

Läs också: Cyberpunk 2077

Han svingar. Han missar. Det kommer han ångra.

Utvecklare

From Software

Utgivare

Activision

Webb

sekirothegame.com

Release

22 mars 2019

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar