Forza Horizon 4 – Recension

Forza Horizon 4 – Recension

De nya årstiderna i Forza Horizon 4 medför en frisk fläkt för Playground Games senaste sandlåderacer, men är det tillräckligt?

Jag vet inte med er, men personligen tenderar jag tröttna på väder ruskigt kvickt. En vecka in i värmeböljan skulle det gärna få regna några dagar, och halvvägs genom januari så längtar jag redan efter våren. Av just den här anledningen är Playground Games Storbritannien en angenäm bekantskap.

Den enskilt största nyheten i Forza Horizon 4 är nämligen årstiderna. Efter några relativt kontrollerade inledande timmar – där spelaren får köra ett antal tävlingar under vår, sommar, höst och vinter – släpps man nämligen ut i den delade spelvärlden, som skiftar årstid en gång i veckan och rullar ut nya tidsexklusiva event lika ofta.

De olika säsongerna erbjuder dessutom mer än stämningsfullt lullull, i form av is, regn och lera, som alla påverkar bilarna på olika sätt. Att köra samma bansträckning under en annan årstid kan erbjuda en dramatiskt annorlunda upplevelse, så du gör nog bäst i att parkera Ferrarin i garaget över vintern, för att istället hålla dig till mer offroad-betonade fordon med dubbdäck.

Sociala övningar

Därtill kan spelarna delta i lekfulla jippon av Burnout: Paradise-snitt, som drar igång med jämna mellanrum och för samman deltagarna för att slutföra olika utmaningar. Dessa kan gå ut på att samla poäng i en driftzon, uppnå maxhastighet längs en raksträcka, eller varför inte fritt stuntåkande i och kring en övergiven tågstation. Man kan också, givetvis, anmäla sig till mer traditionella multiplayersessioner, där man får möjligheten att skryta med sin föraravatar, dennes kläder och mer eller mindre påfrestande emotes (som alla kan låsas upp via ett lyckohjul som man får snurra varje gång man levlar upp).

Forza Horizon, fast året runt!

Playground Games

Microsoft

forzamotorsport.net/games/fh4

720:-

3 år

Burnout: Paradise

Det där är Benny till vänster, tro det eller ej. Hot threadz yo!

Forza Horizon 4 är med andra ord “spel som en tjänst” så det skriker om det, och även om jag normalt spyr lite i munnen över den här designen så måste jag medge att valet är helt korrekt för det här spelet. Forza Horizon 4 är ett levande, föränderligt väsen, och det kommer bli intressant att följa spelet på nära håll under det kommande året, speciellt när det blir dags för de två utlovade expansionerna.

Det största problemet med Forza Horizon 4 är nämligen att det känns alltför välbekant. De två expansionerna till Forza Horizon 3 breddade basspelet rejält (med vinterföre respektive gnistrande vansinnesloopar) och gav mig stora förhoppningar på seriens framtid. Jag såg ivrigt fram emot vilka galenskaper Playground Games skulle hitta på härnäst.

Samma gamla

Årstiderna och liveupplägget till trots känns ändå Forza Horizon 4 som ett steg tillbaka, sett till ren lekfullhet och uppfinningsrikedom. Merparten av spelet kretsar fortfarande kring samma tävlingstyper som det alltid har gjort (inklusive de överhajpade Showcase-eventen, som återigen bara är simpla time trials med påkostad inramning) vilket faktiskt gör mig sugen på att sluta spela Forza Horizon 4 efter att den här recensionen är färdigskriven, i väntan på framtida uppdateringar.

Missförstå mig inte nu – jag har fortfarande roligt med Forza Horizon 4. Kör- och fartkänslan är lika bra som alltid, och rent grafiskt är spelet huvud och axlar över samtliga konkurrenter inom genren (inte för att det finns så värst många nu för tiden, men ändå). Om du inte spelat något av seriens tidigare spel – och finner sandlåde- och livekonceptet tilltalande – så är det bara att, om ni ursäktar uttrycket, tuta och köra.

För min del räcker dock den gångna veckans intensiva spelande mer än väl. Jag har rest land och rike runt, hittat bilar i lador, deltagit i otaliga gatlopp och rallyn, poserat framför sevärdheter och haft sönder fler pittoreska stenmurar än jag överhuvudtaget kan komma ihåg. Forza Horizon 4 känns som en riktigt envis och evighetslång indiansommar – skön medan den varar, absolut, men visst vore det skönt med lite friska höstvindar och regnrusk vid det här laget?

Den eviga kampen

Ända sedan Xbox Play Anywhere-programmet sjösattes för två år sedan har jag stött på regelbundna problem med Microsoft Store-spel. Den här gången råkade jag ut för både en korrupt nedladdning och bilduppdatering låst till 30 bilder per sekund. Lösningen? Inaktivering av alla skärmar utom den primära, vilket innebar att jag tvungen att sitta vid skrivbordet istället för att ligga i soffan för att kunna spela i 60 bilder per sekund. Inte hela världen, men eftersom jag aldrig råkat ut för samma sak med spel på Steam och andra plattformar så kan jag bara anta att det är Microsoft Store som är boven i dramat.

Forza Horizon 4 – Recension Reviewed by - .
3.9

78%