facebook_pixel
De bästa 2.1-ljudsystemen

De bästa 2.1-ljudsystemen

Razer Nommo Chroma

1 700:-

razerzone.com

Mikrofonlikande högtalare med ett otroligt mellanregister.

Razer har lanserat två nya gamingfokuserade högtalare varav detta är den enklare modellen och som bara består av två svarta, mikrofonlikande högtalare. Varje högtalare står på en liten rund platta som längs undersidans kanter är försedd med RGB-belysning som skapar en härlig effekt kvällstid. Då ljuset är riktat nedåt blir det även mer effektfullt och mindre störande än ljus som riktas mer framåt.

På den högra plattan finner vi två reglage, ett för volym och ett för bas – en bas som i detta system enbart utgörs av dessa minimala enheter. På baksidan av denna finner vi ingångar för externt ljud samt hörlursuttag. En lite märklig lösning är att de kräver både extern ström och USB-anslutning.

Ljudet för dessa högtalare kan delas in i två läger. Med standardinställningar får vi ett grymt rent ljud med ett underbart mellanregister men med klen bas. Väljer vi att vrida upp basen, som för sin storlek blir riktigt imponerande, upplever vi lite av ett missljud i just mellanregistret.

BETYG: 80 %


Teufel Concept C

2 600:-

teufelaudio.com

Tysk kvalitet med bra balans och både blåtand och NFC.

Teufel är ett märke vi sällan ser i Sverige, men företaget har en bred produktportfölj och lång erfarenhet av ljud i alla dess former. Detta är ett intressant 2.1-system med två mindre satelliter på vardera 30 watt och en massiv sub på 150 watt som väger massiva 12 kilo, detta tack vare en kraftfull integrerad förstärkare.

Till dessa medföljer en blåtandsbaserad kontrollenhet som ger oss stor rörelsefrihet och som framför allt gör det möjligt att placera högtalarna en bit bort. På basen finns även en USB-ingång samt 3,5-millimetersanslutningar för mic, hörlurar och ljud in. Ett plus är att satelliterna ansluts med vanlig högtalarkabel, något som gör det enkelt att förlänga dessa.

Ljudet på detta system är mycket bra och vi får en bra balans över alla register. Setet passar för alla typer av spel men såklart även för film och musik. Framför allt är vi imponerade över tyngden i basen samtidigt som vi tydligt hör rumskorrigerade ljud som var fienden smyger fram.

BETYG: 90 %


Trust Gaming GXT 638

1 200:-

trust.com

Digitalt ljud med trådlös fjärrkontroll.

Vi har under åren haft lite blandade upplevelser när det gäller Trust och deras produkter, men trots brister tillhör detta 2.1-set helt klart den bättre delen på skalan. Vi får här två lätt lutade satelliter som tyvärr har ett lite plastigt intryck. Till detta får vi en kompakt kubformad subwoofer som även denna, till utseendet, ser aningen förlegad ut.

På basen hittar vi samtliga anslutningar vilka består av en digital- och en RCA-baserad analog ingång. Tyvärr finns inte någon hörlursanslutning. Däremot kan vi aktivera ett eco-läge som ska förbruka mindre ström. Utöver detta medföljer en trådlös fjärrkontroll med vilken vi kan justera volym och bas och byta ljudingång.

Ljudet är fullt godkänt och framför allt basen är framträdande. Det kan däremot vara lite svårt att hitta rätt läge med kontrollen när vi växlar mellan spel och andra användningsområden då balansen över registren varierar beroende på både källa och typ av ljud.

BETYG: 70 %


Q&A

2.0 kontra 2.1 kontra 5.1 kontra 7.1?

Ljudsystem kommer i flera olika former, med allt från en singelenhet till sju eller fler satelliter och en bashögtalare. Självklart ger fler element en bättre och mer omslutande ljudupplevelse med bättre precision sett till surroundupplevelsen. Men tekniken har även kommit så långt att dagens 2.0- och även 2.1-system kan simulera ett 7.1-ljud på nästan samma sätt som hörlurar kan uppnå samma lösning. Skillnaden vid dessa simuleringar är, enkelt uttryckt, att ljudet som normalt ska komma från de bakre, eller sidoplacerade högtalarna spelas upp med en lägre volym vilket skapar ett intryck av att det kommer från en mer avlägsen plats. Dessutom finns det vissa högtalare som har riktade element som skickar ljudet i olika riktningar för att ge än bättre precision.

 

Trådlöst kontra sladdbundet?

När det kommer till valet mellan sladd eller sladdlösa alternativ så finns två olika delar att tänka på. Den ena gäller själva anslutningen till högtalarna och den andra anslutningen mellan högtalarenheterna i sig. Den första delen spelar allt mindre roll idag, då antingen blåtand- eller olika wi-fi-alternativ kan uppnå i princip samma kvalitet och prestanda som med sladd. Men ser vi sedan till kopplingen mellan bas och satelliter så finner man ofta en intim koppling till prislappen. Ett lite dyrare system har många gånger en större möjlighet att lösa trådlös kommunikation mellan högtalare utan fördröjning, medan billigare alternativ bör anslutas med kabel. Rent generellt skulle vi vilja säga att om ljudet är extremt viktigt och du vill höra fienden innan den syns och utan fördröjning – satsa på kabelanslutna modeller.

 

Fördelarna med extern kontrolldosa

Allt fler högtalarsystem kommer med någon form av extern kontrollenhet. Denna används både till att justera ljudnivån men har ofta även andra funktioner som möjlighet att ansluta ett headset, mikrofon eller också ansluta en extern ljudenhet via kabel. Själva kontrolldosan är mer eller mindre alltid ansluten via kabel till bas eller huvudhögtalare, såvida den inte enbart är till för att justera volym och byta spår då en trådlös dosa normalt används. Att kontrolldosan ansluts via kabel är av samma anledning som ovanstående område – med en kabel minimeras eventuell fördröjning och du får en omedelbar respons till ditt headset eller mikrofon.

 

Frekvensomgång/återgivning 

När man pratar om ljud brukar man nämna tre olika register eller frekvensspann vilka har lite olika uppgifter. Dessa skapar tillsammans det totala frekvensområde som en enhet kan återge och delas in som följer:
Låga frekvenser (bas): 20–200 Hz
Mellanregister (röster): 200–4 000 Hz
Höga frekvenser (diskant): 4 000–20 000 Hz

Sidor: 1 2

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar