facebook_pixel
World of Warcraft: Battle for Azeroth – Recension

World of Warcraft: Battle for Azeroth – Recension

Efter år av konflikter är måttet rågat. Nu gör Horde och Alliance upp om Azeroth, en gång för alla, i World of Warcraft: Battle for Azeroth.

Av Per Landin

I november 1994 marscherade en blodtörstig armé rakt genom en mörk portal och in i människornas värld. Orcerna hade kommit till Azeroth, och de var redo att gå i krig. Resten är historia, och nu är det dags igen, i World of Warcraft: Battle for Azeroth.

Vad som en gång inleddes med det lilla, men ambitiösa, strategispelet Warcraft: Orcs & Humans är idag, nästan 24 år senare, en av spelvärldens äldsta och största konflikter. Orcer och människor har vuxit och med tiden blivit Alliance och Horde. Det är dessa två fraktioner som mer eller mindre utgör själva basen för fantasysagan World of Warcraft. Trots två krig mot varandra har de stundtals lyckats gräva ner stridsyxan för att tillsammans besegra gemensamma fiender såsom Lich King, Deathwing och Burning Legion. Men när alla väl har fallit och det inte längre finns någon kvar att besegra, vem går man då på om inte varandra? Slaget för Azeroth har blivit slaget om Azeroth.

I World of Warcraft: Battle for Azeroth kastas vi hastigt in i ett brinnande inferno av oförrätter och gammalt groll. Sedan händelserna i Legion där den mäktige titanen Sargeras spetsade Azeroth med ett jättelikt svärd är planeten döende. Azeroth blöder “azerite”, ett slags livsblod som ger dess ägare omätlig kraft. Blinda för problemet gör både Alliance och Horde allt för att lägga beslag på sin beskärda del av resursen. Mitt i denna konflikt bestämmer sig dessutom Sylvanas Windrunner, Hordes warchief, för att anfall är bästa försvar, och sätter en diabolisk plan i verket. Hon fattar beslutet att bränna ner en av Alliances mest karismatiska hemvister, nattalvernas Teldrassil. Kriget i World of Warcraft: Battle for Azeroth är ett faktum.

Läs också: Allt du behöver veta om Battle for Azeroth

I korthet

Vad är det?

Den sjunde (!) expansionen till ett 14 år (!!) gammalt onlinerollspel.

Utvecklare

Blizzard Entertainment

Utgivare

Blizzard Entertainment

Webb
worldofwarcraft.com

Cirkapris

450:-

Pegi

12 år

Testat på

Intel Core i7 7700K, GTX 1070, 12 GB RAM

Kolla även

Guild Wars 2, PCG 192, 90 %

Horde dyker alltid upp när man minst orkar det, som här i undersköna Brennadam.

Pirater eller dinosaurier?

Försvagade efter kriget med Burning Legion på Broken Isles söker nu de två fraktionerna nya allierade. Det tar dem till varsitt örike: Kul Tiras och Zandalar. För Horde går turen till Zandalar och det en gång mäktiga trollimperiet Zandalari, beläget i hjärtat av en djup djungel. Alliance å sin tur reser till Kul Tiras, i hopp om att återuppliva de gamla relationerna med den gamla sjönationen som brukade förse dem med skepp. Dessa två öar utgör expansionens huvudfokus och är med sina tre zoner vardera platserna du kommer tillbringa lejonparten av dina kommande månader i.

Som så ofta med Blizzards landskapsdesign är Kul Tiras och Zandalari snudden på polygonperfektion, med vykortsvackra vyer. Där Kul Tiras är klätt i höga berg och grådaskig palett är Zandalari färggrant och rått. De två huvudstäderna Zuldazar och Boralus har även de sin unika charm. Zuldazar med sin sydamerikanska arkitektur och Jurassic Park-romantik, medan Boralus drar sig med en smutsig piratmentalitet, vars politiska rävspel för tankarna till Game of Thrones. Trots att dessa två öar i World of Warcraft: Battle for Azeroth är avskilda från varandra utifrån fraktion får du ändå besöka motståndarnas ö med jämna mellanrum, dels för att sätta upp operationsbaser i din fraktions tjänst, dels för att genomföra sporadiska uppdrag i jakten på ny gear.

I jämförelse med Legions linjära quest-system är äventyret i World of Warcraft: Battle for Azeroth en spretig historia. Scaling-systemet, som anpassar fiendens styrka utifrån din level, gör det möjligt att fritt hoppa runt mellan zonerna för att välja och vraka bland upplevelserna. Det låter bra i teorin, men fungerar sämre i praktiken. Zoner som saltslätten Nazmir eller åkerlandskapet Stormsong Valley trollbinder dig kanske med lokala berättelser. Dess quests är emellertid så pass utspridda över kartan att det blir svårt att skapa en tydlig rutt upp till level 120. Mer än ofta blir man störd av landmärken av rare-mobs och skatter som ständigt dyker upp som markörer på kartan och sliter en från sina huvudsysslor.

Aktörerna

När konflikten mellan Horde och Alliance rasar på nytt finns det ett fåtal profiler som håller fraktionernas öde i sina händer. Lär känna aktörerna som påverkar utgången av Battle for Azeroth.

 

Anduin Wrynn

Efter pappa Varians död under kriget med Burning Legion har hans fredsvurmande son Anduin fått axla manteln som ledare för Alliance. En tung roll, men låt inte hans mjäkiga uppsyn lura dig! Anduin anses både vara klokare än sin far och har äntligen fått självförtroendet som krävs av en ledare. Dessutom, vem vill inte ha en präst i sitt pvp-lag?

Sylvanas Windrunner

Hordes krigshetsande warchief har inlett expansionen starkt genom att både bränna ner världsträdet Teldrassil och bomba staden Lordaeron med kemiska stridsmedel. Många, inklusive Horde själva, ställer sig nu frågan om Sylvanas håller på göra en Garrosh Hellscream – gå full bananas utan minsta tanke på konsekvenser.

Queen Azshara

För cirka 10 000 år sedan hjälpte Azshara, då respekterad drottning för Kaldorei-alverna, Burning Legion att invadera Azeroth. I dess efterspel sveptes både Azshara och delar av hennes folk bort i en enorm flodvåg när världen omformades i det som kom att kallas “The Great Sundering”. Döendes nere i djupet slöt hon ett avtal med den gamla guden N’Zoth som förvandlade både henne och hennes följare till nagas. Nu är hon redo att ge sig till känna igen!

Jaina Proudmoore

Enda sedan Garrosh Hellscream förintade staden Theramore har Jaina haft en gås oplockad med Horde. Som dotter till Kul Tiras döde ledare, Daelin Proudmoore, faller det på henne att övertyga sjönationen att återansluta sig till Alliance. Bara ett problem: Jaina är den som bär ansvar för hennes fars död.

Princess Talanji

Talanji är dotter till gudakungen Rastakhan som styr Zandalari, ett trollimperium som spelare har slagits mot ett flertal gånger under WoW:s historia. Nu när kungadömet nu förfaller är hon en stark förespråkare för att ansluta dem till Horde, liksom en drivande kraft i att besegra blodstrollen som börjat ta kontrollen över Zuldazar.

Sidor: 1 2

Om skribenten

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar