facebook_pixel
World of Warcraft: Battle for Azeroth – Hands-on

World of Warcraft: Battle for Azeroth – Hands-on

TESTAT

Polera mountsadeln och vässa yxan. Det är dags!

Av Per Landin

World of Warcrafts sjätte expansion, Legion, var det avgörande slaget för Azeroth. Åtminstone var det så premissen målades upp när spelarna serverades den slutgiltiga striden mot Burning Legion, demonarmén som i årtionden varit spelseriens stora antagonist. I spelets sjunde expansion World of Warcraft: Battle for Azeroth vänder vi istället på steken. Med Archimonde, Kil’jaeden och Sargeras ur vägen vill spelskaparna i Blizzard inleda ett nytt kapitel, och den börjar med en nytändning i dess själva kärna – konflikten mellan Alliance och Horde. Slaget för Azeroth har blivit slagen om Azeroth.

Att fokusera en hel expansion kring detta tema är egentligen inget nytt. Redan i Mists of Pandaria rök de två fraktionerna ihop efter att Azeroth räddats undan en annan storskurk: draken Deathwing som hotade att förgöra hela världen. Just då eskalerade konflikten då Hordes krigshetsande ledare Garrosh Hellscream fick ge utlopp för sina ambitioner, vilket efter en lång konflikt slutligen ledde till att både Alliance och Horde slog sina påsar ihop och avsatte honom. Mycket pekar på att historien nu upprepar sig och att nästa äventyr i sagan tar samma väg.

Battle for Azeroth inleds på ett närmast chockartat sätt med att Sylvanas Windrunner, Hordes nuvarande Warchief, inleder en överraskningsattack på nattalverna i Kalimdor – något som kulminerar i nedbränningen av deras hem, det gigantiska trädet Teldrassil. Alliance blir såklart eld och lågor över detta och konflikten ett faktum. Att Azeroth är döende underlättar inte. Sedan Sargeras spetsade henne med ett gigantiskt svärd blöder planeten “Azerite” – en ny mineral med närmast obegränsad potential som både Alliance och Horde vill åt. Denna tändvätska lägger grunden för hela expansionen, dess berättelse och spelsystem. Där Mists of Pandaria bara rörde lätt på konflikten ska Battle for Azeroth låta den löpa linan ut.

Att narrativet är en central del av spelupplevelsen har alltid varit en viktig kugge i World of Warcrafts filosofi, men i BfA får den än mer utrymme med hjälp av en drös nya in game-sekvenser där spelarens egna karaktär spelar huvudrollen. Vägen upp till det nya leveltaket 120 går via två nya och minst sagt undersköna kontinenter, var och en med sin unika berättelse att ta del av. I jakt på allierade i det nya kriget styr Alliance kosan till sjönationen Kul Tiras, medan Horde gör en resan till trollriket Zandalar.

Läs också: Vi recenserar Monster Hunter: World

Utvecklare

Blizzard Entertainment

Utgivare

Blizzard Entertainment

Webb

worldofwarcraft.com

Release

Ute nu

Hörru Sylvanas, det råder väl fortfarande eldningsförbud eller?!

Fria tyglar med röd tråd

Inledningsvis börjar dessa som så många andra expansioner med lokala problem som måste lösas. Kul Tiras kämpar med inre politiska stridigheter mellan nationens fyra styrande hus, medan Zandalar tampas med fiender som långsamt bryter ned det gamla imperiet. Allt eftersom vävs den större konflikten in, och innan man vet ordet av pucklar man på motståndarfraktionen i både pve och pvp.

Min egen resa blir till Kul Tiras, där jag efter ett minst sagt ljummet mottagande i staden Boralus skickas ut i ett kyligt och regnduggande Tiragarde Sound, en av öns tre olika zoner. Hade jag varit smart hade jag istället valt vykortsvackra Stormsong Valley i de norra regionerna, men i hopp om att finna kvaliteter i en grådaskig palett stannar jag kvar och  finner mig snart i strid med både lömska gruvarbetare och arga pirater. Questingen är inte linjär, utan ger mig fria tyglar att utforska en zon samtidigt som det fortfarande finns en röd tråd att följa om man så vill.

Även om BfA introducerar en del nytt behåller det också många system som introducerades i Legion. Kvar är fokus på artifact power, resursen som stärker ett specifikt föremål för att göra din karaktär starkare. I senaste expansionen sköttes detta genom ett legendariskt vapen med ett unikt talent-träd att placera poäng i, men i Battle for Azeroth ligger fokus istället på ett unikt halsband i din neck-slot kallat “Heart of Azeroth”. Det går i sig inte att påverka med poäng, men låter dig istället välja mellan ett fåtal förmågor i dina andra gear-delar, så som huvud, axklar, knä och t … nej okej, men bröst. Det är ett någorlunda förenklat system som hittills känns lätt att handskas med, där varje enskild nivå av en gear-del erbjuder 1-3 olika förmågor. Hur effektivt detta kommer vara när väl raidinstanserna släpps, och om det leder till problem i val mellan gear, är däremot ett stort frågetecken.

Blizzard har också valt att bibehålla world quests och en nedskalad version av follower missions kallat “War Campaign”, detta för att ge plats åt nya koncept som “War Mode”, “Island Expeditions” och “Warfronts”. War Mode är kort och gott spelets nya sätt att hantera pvp. Det gamla systemet där servrarna separerades mellan pvp och pve är numera ett minne blott, och vill man ta del i den ädla konsten att bråka med motståndarspelare räcker numera ett kryss i en markör bredvid talent-trädet. I Island Expeditions gör det gamla formatet “scenarios” storstilad comeback, där du tillsammans med två andra spelare åtar dig ett uppdrag att hämta Azerite från en slumpmässigt genererad ö. Kan utkämpas i antingen pvp och pve, beroende på smak.

För den inbitne World of Warcraft-spelaren är nya expansioner alltid en frisk fläkt. BfA:s instanser är välbyggda och stundtals riktigt underhållande, där skräckhuset Waycrest Manor och pirathålan Freehold sticker ut lite extra. Zonerna är vackrare än någonsin och storyn välskriven med många spännande filmsekvenser att gotta sig i. Med tid kommer man också kunna låsa upp de nya raser som presenterats: Mag’har orcs för Horde och Dark iron dwarves för Alliance. Huruvida det är tillräckligt återstår dock att se. På level 120 vet vi mer. Inom kort kan ni också läsa vår fullödiga recension!

Läs också: Vi testar Cyberpunk 2077!

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar