Two Point Hospital – Recension

Two Point Hospital – Recension

Charmerande, retroflirtande sjukhussimulatorn Two Point Hospital botar tristess med en underhållande uppdatering av ett klassiskt koncept.

Hjälp, jag har blivit infekterad. Den totala överdosen av älskvärt fånig brittisk ordvitshumor i Two Point Hospital har smittat av sig så till den milda grad att jag inte längre litar på min verklighetsuppfattning.  Förmodligen är det bara ett slags virtuell hypokondri. Inbillningssjuka orsakat av för många timmar fastklistrad framför datorn i jakten på det perfekta sjukhuset.

Få managementspel har satt klorna i mig så hårt som Theme Hospital, men Two Point Hospital kommer nära. Och det är ju passande, för i allt väsentligt är detta en andlig uppföljare till Bullfrogs gamla 90-talsklassiker. Att båda spelen utvecklats av delvis samma personer är uppenbart från första sekunden. Tonen, humorn, estetiken, spelmekaniken och till och med musiken klingar av Theme Hospital.

Som tur är finns mer att ta på i Two Point Hospital än bara nostalgi. För det första är grundkonceptet så gediget att det utan tvekan håller fortfarande. Att driva ett sjukhus och försöka tjäna grova pengar på dödssjuka människor genom att bota deras absurda åkommor är helt enkelt väldigt roligt. Det är svårt att inte läsa det hela som en syrlig satir på ett samhälle som håller kapital högre än människovärde – även om utvecklarna själva inte riktigt gör den tolkningen.

För min del var den här bistra, nästan misantropiska, mörkt satiriska ådran en del av vad som gjorde Theme Hospital så engagerande. Bakom den där gulliga fasaden döljer sig den enkla sanningen att folk dör i din vård, ofta. Den här känslan är intakt även i Two Point Hospital, även om det känns som ett glättigare spel än sin föregångare. Lite mer sterilt, kanske man kan säga. På gott och ont, för vad spelet tappar i personlighet vinner det i fylligare innehåll, bättre struktur och lite mer puts. Theme Hospital var väldigt bugginfekterat, trots allt. Du hade tur om ingen fastnade ohjälpligt i miljöerna. Förvisso kan folk fastna i möbler även i Two Point Hospital, men det är ganska enkelt att åtgärda genom att lyfta på möbeln en sekund. Några större, spelförstörande buggar har jag dock varit förskonad från.

En värdig, andlig uppföljare till strategiklassikern Theme Hospital.

Two Point Games

Sega

twopointhospital.com

300:-

3år

Intel Core i7-6700k

GTX 980

Theme Hospital

Sjåpa dig inte, en gigantisk nål i arslet har ingen dött av.

Sjuka pengar

Spelet är uppdelat i zoner, vilket innebär att du bygger ett sjukhus i en stad, försöker nå vissa specifika mål och sedan kan du dra vidare till nästa stad och bygga nytt. Men till skillnad från Theme Hospital får du här behålla dina gamla sjukhus, och du kan när som helst gå tillbaka och bygga lite på någon av dina äldre skapelser – om du skulle känna för det. För att få gå vidare till nästa bana behöver du nå målet för en stjärna i varje sjukhus, men den mer ambitiösa sjukhusdirektören vill så klart tjäna ihop till alla tre stjärnor på alla sjukhusen – vilket ibland är lättare sagt än gjort. Framför allt tar det tid (kanske lite väl lång tid ibland), för varje sjukhusbygge kräver planering och en vettig strategi för att successivt bygga ut.

Varje ny zon presenterar också nya sjukdomar, nya behandlings- och undersökningsrum och nya mekaniker i största allmänhet, så det känns inte som att börja om hela tiden – även om det rent tekniskt är precis vad man gör. Men varje nytt sjukhus är sin egen utmaning. Nästan som ett ekonomiskt pussel som måste lösas.

Det hela är både roligt och beroendeframkallande, trots vissa frustrationsmoment. Patienter tenderar att gnälla över både hunger, törst samt att de har tråkigt (hur kul kan de kräva att ha på ett sjukhus?) trots att jag smällt upp automater, dricksfontäner och arkadspel överallt. Även personalen kan gnälla, men där är det lättare att förstå roten till problemet – de drunknar gärna i jobb och hinner inte med att uträtta sina behov. Men jag vill inte betala fler löner än nödvändigt, så de får hålla sig.

Apropå det så gäller det verkligen att ha tillräckligt med toaletter, och se till att vaktmästarna håller dem i dugligt skick. Om du inte lyckas expandera i takt med att patienterna strömmar till blir det snabbt kaotiskt, med folk som väntar i bokstavligen ett år i köer och ofta dör innan de ens fått en diagnos. Om de blir för nödiga drar de sig inte heller för att både kissa och bajsa på golvet – och så kan vi ju inte ha det.

Ganska snart förvandlas du till en kallhamrad kapitalist som inte ens ser de stackars stiliserade patienterna som människor. De är vandrande plånböcker. Men om de dör i dina lokaler ger det sjukhuset dåligt anseende, så jag brukar helt enkelt söka av korridoreran med jämna mellanrum och skicka hem de allra sjukaste eftersom de riskerar att dö innan de får sin behandling. Då ser jag dem ju aldrig dö, och det man inte ser tar man ingen skada av – inte sant?

Two Point Hospital är medvetet gammaldags, men trots det väldigt spelbart och mestadels smidigt. Gränssnittet kan kännas lite bökigt till en början, men för det mesta flyter det på bra när du bygger, botar och berövar patienterna på så mycket kosing som möjligt. När du väl smittats av spelets charm finns ingen annan bot än att fortsätta spela – men det är en krämpa som är ganska lätt att leva med.

En bajskorv och några pölar kiss på golvet bara, inget att hetsa upp sig över.

Sjuk, sjukare, sjukast

Two Point Hospital har gott om både fiktiva krämpor och sjuk humor. Här är några av sjukdomarna du måste råda bot på i spelet.