facebook_pixel
Just Cause 4 – Förhandstitt

Just Cause 4 – Förhandstitt

TESTAT

Kan Rico Rodriguez tämja naturens krafter i Just Cause 4? (Spoiler alert: klart han kan. Reds anm.)

Goda nyheter, Rico är tillbaka med mer dumheter! Den här gången sprider han kaos på den fiktiva ön Solis, vid Sydamerikas kust. För en gångs skull är han dock inte den enda destruktiva kraften i stan. Den stora nyheten i Just Cause 4 är väder – mer specifikt extremt väder. På E3 får jag se Rico gå i närkamp med en framrusande tornado.

Av Phil Savage

Innan dess får jag dock en demonstration av Ricos nya, uppgraderbara änterhake. Den här gången är det ikoniska verktyget mer än bara ett sätt att ta sig fram. Förutom förmågan att fästa saker med varandra kan änterhaken i Just Cause 4 även placera ut raketer och heliumballonger för att få saker att lyfta från marken. Du kan även modifiera de här funktionerna. Jag får se en uppgradering som får objekt eller personer att explodera när de knyts samman och stöter ihop, samt en uppgraderad luftballong som får de svävande objekten att följa efter Rico.
Absurditeterna fortsätter att staplas på varandra tills jag, till sist, får se ett av uppdragen. Det är här Rico möter tornadon, som kontrolleras av Black Hand, den nya fienden i Just Cause 4. De har monterat upp ett antal vindkanoner som styr tornadon bort från deras bas. Genom att förstöra dessa ändrar tornadon kurs, och förstör basen – innan den också fortsätter vidare för att suga upp en närliggande stad. Här slutar demot, och låter mig bara ana den förstörelse som är på väg att drabba staden.

Här skulle det egentligen inte vara någon bildtext, men vi kunde inte hålla oss pga snyggt!

1

Utöver de regisserade förekomsterna i kampanjuppdragen kommer tornadon att sprida förstörelse över ön under spelets gång. Avalanche insinuerar att Rico till slut kommer att få tillgång till Black Hands vindkanoner, så att du får makt att utnyttja tornadons dödliga kraft.

2

Allt är inte tornados. Just Cause 4 simulerar väder på andra sätt, och dess vindströmmar är användbara när du tar dig fram över kartan med fallskärm och vingdräkt. Det är tydligt att Avalanche är stolta över detaljarbetet i spelets flodsimulation.

3

Solis består av fyra stora miljötyper, varav alla inkluderar ett par olika biomer. Oavsett om det är regnskogen, en bergskedja, öken eller grässlätter så har alla miljöer sina specifika vädereffekter – från tropiska regn till snöstormar.

4

Det konstanta krigandet mellan Ricos motståndsrörelse och Black Hand visar din framgång i spelet. I takt med att du klarar uppdrag och förstör Black Hand-baser så flyttar motståndsrörelsen fram frontlinjerna över kartan.

5

Kaosobjekt – de ofta explosiva delarna av infrastrukturen som Rico måste förstöra för att erövra en fiendebas – är tillbaka. Den här gången har alla specifika beteenden att manipulera. I demot ser jag bränsletankar som omvandlas till provisoriska missiler med hjälp av luftballonger.

6

Fienderna i JC4 sägs vara smartare än någonsin. I demot ser jag dem använda sköldar och drönare för att försöka besegra Rico. Jag är inte helt säker på att Just Cause behöver dödligare fiender, men de här olika fiendetyperna bör bidra med variation i striderna.

 

Läs också: Cyberpunk 2077

Utvecklare

Avalanche Studios

Utgivare

Square Enix

Webb

justcause.com

Release

19 oktober

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar