facebook_pixel
“Generation Zero är inte och har aldrig varit menat som ett Simon Stålenhag-spel”

“Generation Zero är inte och har aldrig varit menat som ett Simon Stålenhag-spel”

För två veckor sedan sade den svenske konstnären Simon Stålehag att han gärna ville att svenska Avalanche Studios en gång för alla skulle klarlägga hans (ickeexisterande) inblandning i den nyligen avtäckta co-op-skjutaren Generation Zero. Och nu har Avalanche slutligen bemött hans önskningar.

För Eurogamer har nämligen Emil Kraftling – game director för Generation Zero och mångårig före detta PCG-medarbetare, som också gästade de två senaste avsnitten av vår podcast Spelrum – slagit fast att “Generation Zero inte är och aldrig var menat som ett Simon Stålenhag-spel”. Därtill har Stålenhag inte varit involverad överhuvudtaget, varken direkt eller indirekt, och inget av hans material har använts under produktionen av spelet.

Avalanche Studios har också fört en dialog med Simon Stålenhags byrå, som har fastställt att inget varumärkesintrång har skett, och i ett uppföljningsmail till Eurogamer säger Kraftling att han kände till Stålenhags konst på förhand, men att den inte varit “motivationen för, eller inspiration bakom varför vi beslöt oss att göra det här spelet”. Istället drog Kraftling inspiration från sin egen barndom på den svenska landsbygden.

Simon Stålenhag, å andra sidan, säger sig inte vara medveten om att hans byrå skulle ha slagit fast att inget varumärkesintrång ägt rum, men han tillägger också att det största problemet är och förblir förvirringen kring hans inblandning i Generation Zero. Så sluta fråga honom om Generation Zero på Twitter, okej?

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar