facebook_pixel
Beyond Good and Evil 2 – Förhandstitt

Beyond Good and Evil 2 – Förhandstitt

Utvecklare

Ubisoft Montpellier

Utgivare

Ubisoft

Webb

beyondgoodandevil.ubisoft.com

Releasedatum

Ej fastställt

Ubisofts Beyond Good and Evil 2 är fortfarande långt borta.

PREMIÄR

Av Phil Savage

Den snygga CGI-trailern tillsammans med Joseph Gordon-Levitts pojkaktiga ansikte på scenen på årets E3 fick Beyond Good and Evil 2 att kännas omöjligt ambitiöst. En sömlös, delad värld och en rymdopera som utspelar sig i ett helt solsystem – kan ett sådant spel ens existera? Efter att ha sett ett halvtimmeslångt demo bakom stängda dörrar påstår jag att det inte gör det. Inte än.

För att vara tydlig så säger jag inte att Beyond Good and Evil 2 aldrig kommer blir det Ubisoft siktar på, bara att vägen till slutmålet tycks lång baserat på det jag såg.
Demot börjar i ett bortglömt gammalt tempel i Ganesha, en stad i New India-kontinenten på månen Soma. I Beyond Good and Evil 2 är alla infertila, och kan bara befolka världen genom att klona DNA från de första nybyggarna. Det betyder att när du skapar din karaktär väljer du en DNA-profil, och skräddarsyr den sedan med kläder och olika stridsstilar.

Beyond Good and Evil 2

Ditt DNA bestämmer din roll i samhället – med stackars hybrider längst ner på stegen. Du spelar dock som en rymdpiratkapten som lever utanför den sociala ordningen. I templet söker två sådana kaptener efter en grupp forskare som gör experiment på hybrider. De två utvecklarna som spelar demot rör sig genom korridorerna, och tar olika vägar fram till slutmålet. Att spelare kan dra iväg och göra sin egen grej upprepas gång på gång genom demot.

När piratkaptenerna finner forskarna attackeras de av vakter. Striderna i Beyond Good and Evil 2 styrs av fyra färdigheter: skjutvapen, svärd, sköld och jetpack. Var och en av dessa kan uppgraderas med teknik du hittar under spelets gång. Använd en pistol med slow motion-förmåga och du kommer göra att den du skjuter långsammare. Svärd kan i sin tur till exempel knuffa bort fiender.

Läs också: Cyberpunk 2077

Ambitiösa ambitioner

Det är lätt att se potentialen i ett sådant här system, men jag får inte uppfattningen av något taktiskt spel i demot. Jag kan föreställa mig hur Beyond Good and Evil 2-spelare kommer använda olika uppgraderingar för att uppfylla en specifik roll, och du kan scanna fiender för att se vilka uppgraderingar de har för att skräddarsy hur du vill ta dig an den kommande striden. Jag ser inget sådant i demot, men det är fortfarande tidigt i utvecklingen.

När forskarna besegrats beger sig utvecklarna ut i staden Ganesha. En av dem hoppar in i ett rymdskepp för att åka och bråka med snuten, medan den andra tar en svävare för att åka på tur i omgivningarna. Du kan använda din scanner för att analysera landmärken, vilket ger dig ledtrådar om uppdrag som kan finnas där. En polisstation kan till exempel ha en piratkollega att frita. En bank är en bra plats för ett rån. Demonstrationen slutar med att en av utvecklarna slår på hyperspace i ett rymdskepp och flyger sömlöst ut från planetens atmosfär mot sitt moderskepp.

Beyond Good and Evil 2

Mestadels sömlöst, i alla fall. Hoppet till hyperspace sänker texturer och detaljnivån på staden rejält. Det kan tyckas vara en pedantisk anmärkning, och personen som satt bredvid mig flämtade istället imponerat till. Men även om det är en imponerande syn så är det inte magi. Jag försöker hålla mina förväntningar på en rimlig nivå, trots allt.

Ubisofts sista trick är att öppna kartskärmen och zooma ut för att visa skalan på System 3 och de många planeterna i det. Det är ett bra sätt att visa upp konceptet – börja smått i ett tempel, sedan expandera utåt till staden, sedan planeten och så galaxen. Men jag ser inte så mycket av vad den grandiosa skalan faktiskt innebär, och det vi ser behöver fortfarande mycket jobb. Och det är okej – Beyond Good and Evil 2 är inte färdigt än på långa vägar. Det kan definitivt bli något fantastiskt, den det är lika definitivt inte framme än.

Beyond Good and Evil 2

Om skribenten

Fredrik Eriksson

Bamseponny by night och … Bamseponny by day också faktiskt. Bästa spelet är The Witcher 3. Andra favoriter är Stardew Valley och XCOM 2. Choklad, friidrott, katter och RuPaul's Drag Race är bortom spel-älsklingar.

Liknande artiklar