facebook_pixel
We Happy Few har bytt genre – utvecklarna förklarar varför

We Happy Few har bytt genre – utvecklarna förklarar varför

När We Happy Few först dök upp på Kickstarter 2015 var det med en minst sagt iögonfallande stil. Estetiken var en slags grotesk blandning av Bioshock och Terry Gilliams film Brazil, vilket fångade mångas uppmärksamhet och gjorde spelet till en crowdfunding-succé. Då utvecklades det också som ett överlevnadsspel med roguelike-inslag.

Sedan dess har mycket ändras. We Happy Few är inte längre en roguelike-sandlåda utan har nu ett linjärt narrativ. Det är också ett actionäventyr istället för ett regelrätt survival-spel. Det är en minst sagt enorm ändring, och en som jag minns att många efterfrågade redan när spelet först presenterades. Den fascinerande världen spelet skapat kändes bortkastat på repetetivt gameplay utan story.

Turligt nog höll utvecklarna Compulsio Games med. I en intervju med Game Informer diskuterar de varför de valde att göra ett så drastiskt skifte mitt i utvecklingen.

– Till en början var alla så entusiastiska och jämförde vårt spel med Bioshock. Vi var 15 personer då och det är betydligt mindre än teamet som skapade Bioshock. Vi tänkte att vi hade två möjligheter: vi kan fortsätta bygga det lilla spelet vi hade planerat, eller så kunde vi säga “varför inte?” Varför inte göra spelet som vi tror att folk förväntar sig?

Det We Happy Few som släpps den 10e augusti kommer alltså att vara markant annorlunda mot det som visats upp på PAX och till beta-testare. Spelet har nu en full story och bara enstaka survival-inslag. Compulsion har dock planer att implementera ett sandlåde-läge med permadeath för de som saknar det “gamla” We Happy Few.

Vad känner ni? Är det här en förändring till det bättre? Personligen känner jag så, och för första gången sedan jag såg den där första Kickstarter-trailern är jag faktiskt lite sugen på We Happy Few igen. Under tiden rekommenderar jag starkt att läsa hela intervjun, med mer information om hur spelet förändrats över åren.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en fru, två katter och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar