facebook_pixel
Cyberpunk 2077 – Förhandstitt

Cyberpunk 2077 – Förhandstitt

TESTAT

CD Projekt Reds cyberspejsade rollspel Cyberpunk 2077  var det mest spännande spelet på hela E3.

Året är 2077 och USA har det inte så lätt. Som man kan förvänta sig av en cyberpunkvärld styr megaföretag över folks liv, och organiserad brottslighet härjar fritt på gatorna. Här finns både extrem fattigdom och extrem dekadens. Ungefär som nu, med andra ord – fast med fler cyborger. Det här är Cyberpunk 2077.

Av Phil Savage

Du spelar som V, en urban legosoldat som … tja, det är upp till dig vem du vill vara. Till skillnad från The Witchers vita varg till huvudperson låter Cyberpunk 2077 dig själv skapa din karaktär. Du får välja utseende, eventuella tatueringar, kön och till och med din karaktärs bakgrund, vilket låser upp olika möjligheter under spelets gång. Du får också dela ut färdighetspoäng på klassiskt rollspelsmanér, allt från typiska saker som styrka och intelligens, till reflexer och ”cool” (lite som en utökad variant av karisma, typ). Det här attributet finns för övrigt även med i Mike Pondsmiths papper och penna-rollspel som spelet bygger på.
– Cool kommer att låsa upp vissa saker som du annars kanske inte kunnat göra i olika situationer, säger nivådesignern Max Pears. Eller, ett annat exempel: om du har cool street cred så kan ripperdocs, försäljarna, kanske sänka priset eller låsa upp vissa vapen du inte kunnat köpa annars. Så det är en viktig del av spelet. Det är också en referens till papper och penna-rollspelet. Förlåt mig för att jag säger detta, men vi försöker komma på … coola sätt att använda det. Det kommer bli ett viktigt inslag, helt klart.
I demot väljer CD Projekt en kvinnlig V, och ger sig ut på ett uppdrag för att hitta en försvunnen kvinna. Senare i spelet ser vi V i mellansekvenser, men själva spelet utspelas i första person. Pears förklarar:
– Det var ett medvetet beslut och inte bara som vi tänkte ”hej, vi gör så här”. Med Cyberpunk kände CDP att förstaperson låter dig leva dig in i spelet mer. I The Witcher lever du dig också in i spelet, men du är på sätt och vis där med Geralt. Här skapar du din egen karaktär, och så det är i förstaperson blir det mer din berättelse, ditt äventyr som en cyberpunkare. Vad kommer du att göra i den här världen? Det är därför vi valde förstapersonsperspektivet, för att öka inlevelsen och använda det som en narrativ teknik. Om du inte sett demot får du helt enkelt tro oss när vi säger att vi inte gör det för att skrämmas eller så. Vi gör det för att vi tror att det kan göra det här spelet bättre.

Läs också: 10 heta spelsläpp under sommaren

Utvecklare

CD Projekt Red

Utgivare

CD Projekt

Webb

cyberpunk.net

Release

När det är färdigt

Ingen cyberpunkvärld utan tuffa män som äter nudlar. Dock ej i regn, den här gången.

Höga siffror

V och hennes partner Jackie bryter sig in hos ett gäng som kidnappat folk och sålt deras organ på svarta marknaden. Innan striden börjar nyttjar spelets huvudperson en reflexhöjare, en behändig sak som tillfälligt ger dig en slow motion-förmåga. Striderna, och blandningen mellan skjutvapen och diverse specialförmågor, påminner om Deus Ex: Human Revolution, om än inte lika stelt, och med Borderlands-liknande siffror ovanför fienderna när de tar skada. Striderna verkar ha mer flyt än ovanstående, men det är svårt att få en bra känsla baserat på någon annans spelande.
– Vi vill inte använda termen fps, säger Pears. Vi säger bara förstapersonsperspektiv. Det kommer kännas annorlunda gentemot ett traditionellt fps eftersom det är ett rollspel, så vi kommer ha siffror. Vi har ett fantastiskt team, men det är en utmaning för oss. Inte bara måste vi tänka på bredden i striderna, utan även tänka på hur det ska fungera i form av statistisk och siffror.
När de rensat byggnaden på fiender hittar V den unga kvinnan naken i ett badkar. V kopplar upp sig mot flickans biomod. Hon är vid liv men i behov av vård. Genom att stänga av ett virus som blockerar biomod-signalen kan livräddare tillkallas. V bär kvinnan till balkongen, där livräddarna sveper in. De är beväpnade, och först blir det ett spänt möte, men V lämnar lugnt över kvinnan och uppdraget är slutfört.
Demot hoppar till nästa dag, då V får ett samtal från Jackie som frågar om de kan träffas. Först klär V på sig. Kläder ger olika bonusar, och i demot väljer hon en jacka som ger både skydd och street cred. V lämnar lägenheten och kliver ut i hallen på en enorm megaskyskrapa.
Det här är den mest imponerande delen av demot. Byggnaden är verkligen gigantisk, med våning efter våning full med lägenheter och affärer, som ett avgränsat litet ekosystem. V tar en hiss ner till markplan och kliver ut på gatan utanför. Det är här du anar skalan på spelet. Megabyggnaden var full med liv, men nu ser vi att den bara var en liten del av en enorm stad.
– En av de största utmaningarna är den sömlösa övergången från att vara i en megabyggnad – och de här byggnaderna kommer, beroende på vilket distrikt du är i, att vara väldigt vertikala, säger Pears. Så vi har ett eget slags ekosystem på så vis att det händer andra saker i byggnaderna än ute på gatan. Att ha den där övergången har alltså varit en stor utmaning. Det handlar också om att se till att det känns kompakt. Vi vill att det ska kännas fullpackat, beroende på distrikt. Få det att kännas levande. Det har varit den stora grejen. Inte bara levande som i många invånare, utan att det känns som om det faktiskt händer saker omkring dig.
Jackie berättar för V att en lokal fixare, Dexter Deshawn, har ett jobb åt henne. Så de båda sticker dit för att se vad han vill. Deshawn förklarar att han vill pröva hennes förmågor, och ber henne att sno en stridsrobot från Maelstrom, ett gäng som är besatta av avhumanisering och cyberrymden. Det finns många sätt att ta sig an det här uppdraget; i demot arrangerar V ett möte med en agent från ett företag som nyligen hamnat i Maelstroms sikte. Först beger hon sig dock till en ripperdoc för att uppgradera sina implantat. Hon köper ett cyberöga som låter henne skanna och analysera objekt.

Sajberkrock

Nere på gatan hoppar V in i Jackies bil, och kör iväg till mötesplatsen.
– Det är definitivt inte fast travel, säger Pears. Du kommer att ha kontroll över bilkörningen, och som du såg kommer det finnas fordonsstrider. Det kommer vara upp till dig som spelare i de där ögonblicken. Allt du såg i demot spelades av vår spelare. Det var han som körde.
Bilkörningen ser fortfarande ut att behöva mycket justeringar, och var det som såg mest onaturligt ut i demot. Pears säger dock att CDPR förstår hur viktigt det är att den här biten blir rätt i Cyberpunk 2077.
– Det är inte bara bilar, det finns motorcyklar också. Det är viktigt att det känns bra, säger han.
V kliver ur bilen alldeles utom synhåll för mötesplatsen och använder sitt nya implantat för att skanna företagsagenten och hennes livvakter. De är välutrustade och uppenbarligen farliga, så V tar en diplomatisk väg och reagerar inte på agentens hot och hån. De avtalar att agenten ska ge V pengar till stridsroboten i utbyte mot information.
Avtalet får konsekvenser längre fram, när V är inne i Maelstrom-gängets huvudkvarter och förhandlar om roboten. Agenten hade i hemlighet installerat ett virus på betalchippet, vilket kortsluter Maelstroms system och dödar en gängmedlem som är inkopplad i terminalen. V finner sig plötsligt instängd och omringad av arga psykopater.
Under flyktsekvensen får jag en smak av den flexibilitet som Cyberpunk 2077 kommer att erbjuda. V omprogrammerar stridsroboten så att hon kan ta hjälp av den. Sedan använder hon sina ingenjörskunskaper för att plocka isär en underhållspanel, vilket ger henne en flyktväg. CDPR använder ett debug-kommando för att låsa upp några kraftfullare förmågor och vapen. Det finns ett system som låter kulor rikoschera mot väggar, och ett vapen som automatiskt målsöker fiender. Det finns till och med utfällbara huggjärn du kan fästa i väggar så att du kan plocka fiender från ovan. Det är mångsidigt, och spelare borde ha gott om möjligheter att skräddarsy sina karaktärer.
Detta var en liten, kontrollerad bit av vad CD Projekt Red arbetar på, men jag blir ändå spänd av förväntan när jag tänker på alla möjligheter. Storleken och skalan på staden, och de många möjligheterna att skräddarsy spelstilar och strider – det är ett lockande, inlevelsefullt rollspel som bådar oerhört gott.

Beväpnade läkare är förmodligen en kritik av … något.

Läs också: Fallout 76-beta i höst

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar