facebook_pixel
Battlefield – V Hands on

Battlefield – V Hands on

TESTAT

De många sidorna av Dices kommande andra världskrigsskjutare.

Av Phil Savage

Battlefield V är något av en uppföljare till Battlefield 1942, det första spelet i Dices långkörare till multiplayeraction. Seriens producent, Andreas Morell, säger att det är en återgång till rötterna och att ”Det är verkligen speciellt för alla på Dice att kunna återvända dit allting en gång började”.

Den här återgången till det gamla sätter fingret på hur mycket som ändå förändrats under de sexton år som gått sedan originalet. På gott och ont är dagens Battlefield större och mer högljutt. Även om kärnan är densamma – två lag slåss på marken, vattnet och i luften på stora slagfält – är skillnaderna i puts, teknik och produktionsvärden stora. Det är också värt att komma ihåg att den tidsperiod som Dice är så exalterade över är andra världskriget, något som rimmar lite illa med de stora ord och trendiga branschuttryck som används om största EA-släppet i år. Vid avtäckandet slogs jag av de abrupta skiftena i tonläge mellan entusiasm och lågmäld reflektion. Premiärtrailern är snygg men klassisk B-filmsaction med en grupp oneliner-älskande soldater som utkämpar en kaotisk strid bakom fiendelinjen.
I bjärt kontrast till detta står den korta teasern för War Stories, en antologiserie av solouppdrag i samma stil som kampanjen i Battlefield 1. Det är en stillsam historia om en norsk frihetskämpe som, enligt creative director Lars Gustavsson, är på väg att ”betala det otänkbara priset” för sin kamp.
Jag lämnar eventet med en slags känslomässig whiplash, om än en som inte är representativ för det färdiga spelet när det sätts i sitt sammanhang. Storyn i BF1 innehöll ju allt från grym död vid frontlinjen till ett överdrivet äventyr berättat av en opålitlig skojare. Det går trots allt att klämma in allsköns genrer under detta krigsparaply, och Battlefields allt spretigare natur innebär att varje spel numer är en plattform för olika sorters berättande.
På E3 får jag spela Grand Operations, som använder olika kartor och spellägen för att skapa en experimentell berättelse där varje spelrunda representerar en dag. Jag spelar de två första dagarna av en operation i Norge, där brittiska soldater försöker återta tyskockuperat område.

Läs också: Cyberpunk 2077

Utvecklare

Dice

Utgivare

Electronic Arts

Webb

battlefield.com

Release

19 oktober

 

Döden från ovan

Redan första dagen hoppar anfallarna fallskärm från flygplan, med målet att förstöra tyskarnas luftvärnskanoner. Jag spelar som en försvarare så jag hoppar in i en lastbil med en kanon på släpet. Nytt för Battlefield V är att du kan kroka ett stationärt vapen till ett fordon och köra omkring med det. Jag försöker få kanonen i position medan en annan spelare avfyrar den för att sänka fiendeplanen.
Ju fler luftvärnskanoner anfallarna förstör desto fler respawns får de i nästa omgång. De lyckas dock inte förstöra en enda, så vi tar oss till dag två med ett rejält försprång. Här bjuds det på ett mer traditionellt läge där anfallarna försöker erövra områden. De slår till hårt. Som en medic är mitt jobb att hålla oss på benen, men vi blir snabbt överväldigade av fordon.
När jag dör transporteras jag inte tillbaka till baslägret igen, utan får istället en över axeln-vy på en av mina lagkamrater. Det här är ett sätt för Dice att ytterligare stärka lagspelet. Du kommer att ingå i en patrull när du startar spelet (du kan välja att hoppa ur den) och du kan återuppliva just truppkamrater oavsett vilken klass du valt, även om det tar längre tid än för en medic. De här mindre patrullerna kan även få bonusar genom att samarbeta, vilket låter ledaren kalla in förstärkningar från allt mellan fordon och förnödenheter till raketattacker.
Jag ser olyckligtvis aldrig skymten av någon förstärkning. Vår truppledare verkar inte veta hur man gör, men detta fokus på laget har effekt. En patrull från anfallarna lyckas smyga sig in i vårt andra försvarsfäste, och använder effektivt de nya lagsystemen för att ställa till det för oss inifrån. Till slut lyckas vi döda dem, vilket tvingar dem att börja om vid sin hembas.
– Jag säger inte att du inte ska spela som ensamvarg, säger Morell, det gör alla beroende på omständigheterna. Men i slutänden har Battlefield alltid handlat om balanserad sten, sax, påse-mekanik, och så är det än idag.
Befästningar är en annan nyhet i Battlefield V. Jag hinner inte testa detta heller men tanken är att spelare kan befästa sin position med allt från sandsäckar till materialdepåer, som också hör samman med ytterligare en nyhet. I allmänhet kommer du ha mindre ammo när du spawnar, och du återfår inte full hälsa efter att ha blivit skadad. Istället förväntas du ta del av dina lagkamraters resurser; läkemedel eller ammunition de släpper på marken, eller från depåer som de bygger.
Efter att vi tvingats retirera en sista gång samlar vi ihop oss och får till ett försvar som tvingar motståndarna att använda sina sista respawnpoäng. Demon tar slut här, men i det fulla spelet kommer Grand Operation att fortsätta. Dag tre är första tillfället då endera laget kan vinna. Om ingen tar hem segern då blir det en fjärde dag för det allra sista och avgörande slaget.
– Du har kämpat i tre, fyra dagar, säger Morell. Du börjar få ont om ammo, och till slut är du nära slutmålet: Final Stand. Det är dags för en sista offensiv och sätta punkt.
Final Stand är en ren deathmatch för infanteriet där varje spelare bara har ett liv till förfogande. Resurser är ett problem i Battlefield V, så spelarna måste samarbeta och bygga depåer för att fylla på ammunitionsförråden. Spelare som blir dödade kan fortsätta titta på sina lagkamrater. Vi kan bar säga lycka till, till den sista spelaren som har 31 förväntansfulla ögon på sig som hoppas att stackaren tar hem segern för laget. Känn ingen press. Ingen. Press. Alls.

 

 

Prisvärda explosioner

Min spelomgång är för kort för att få någon känsla för detaljarbetet i Battlefield V. I ärlighetens namn är det samma högljudda, kaotiska strider som alltid. Det finns skäl att vara hoppfull, dock, inte minst tack vare ändringarna i lagspelet, men även i hur potentialen för kaos och förstörelse kan resultera i många ögonblicksbeslut där du försöker vända striderna till din fördel. Det är kul och hektiskt, med gott om utrymme för lagarbete.
Grand Operations är huvudfokus i den nya Tides of War-serien med månatliga kapitel som ska ersätta den klassiska expansionscykeln. I Battlefield V är alla kartor gratis, och kommer dyka upp som delar av Tides of War-uppdateringarna. Varje kapitel har ett specifikt tema, några historiska och andra mer lekfulla, och ofta med sina egna regler och restriktioner.
Utöver detta kommer BFV även innehålla det vanliga utbudet av onlinelägen, ett co-op-läge för fyra personer kallat Combined Arms, samt (och du kan ju låtsas vara överraskad) ett battle royale-läge. Det senare lanseras först någon gång efter att spelet släppts. Allt knyts samman genom The Company, ett nytt inslag som låter dig knåpa ihop egna utrustningsuppsättningar för multiplayer, fixa med förinställda subklasser och dekorera både soldater, vapen och fordon med ett utbud av dekaler och kosmetiska föremål. Dessa kan tjänas som belöningar för att spela Tides of War-kapitlen, men också köpas för riktiga pengar. Dock ej genom lootlådor, vilket Dice noga påpekar.
Jag frågar Morell hur flippade sådana kosmetiska föremål kan bli i en realistisk(ish) miljö.
– Det måste vara trovärdigt, säger han. Det måste passa in i tidsperioden. Vi skapar inte ett steampunk-universum eller något sådant. Men om det fanns, kan vi ha med det. När vi gjorde research på det här stötte vi på en snubbe som kallas ”Mad Jack” Churchill, en brittisk herre som deltog i kriget i Norge. Han var den enda som bekräftats ha dödat någon med ett svärd i andra världskriget. Han brukade gå i strid med en säckpipa och ett skotskt bredsvärd. Så jag skulle inte bli förvånad om vi har med en säckpipa, eftersom det fanns en stolle som använde en.
Det går kanske ändå att argumentera för att känslomässig whiplash är naturligt för ett spel om andra världskriget. Det var en tid av fasa och våld, men också av mod och hjältedåd. Och en man som rusade genom Norge med en säckpipa och ett bredsvärd.

Läs också: De bästa gamingmössen

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar