facebook_pixel
Wrecking Ball är den fyndigaste hjälten i Overwatch hittills

Wrecking Ball är den fyndigaste hjälten i Overwatch hittills

Äntligen har Overwatch-familjen fått tillökning igen – om än i en något oväntad form.

Den nya tank-hjälten i Overwatch, Wrecking Ball, är en gullig liten hamster som agerar pilot för en gigantisk, rund mech. Vi har provkört honom för att ta reda på om han är värd din tid, vad han har för styrkor, och var han kan passa in i meta-spelet.

Du kan se hela listan med förmågor nedan, men den som verkligen definierar honom är gripkroken, kopplad till högerklick. Tänk på den som Spindelmannens nät: den fastnar i väggar och tak, varpå du kan svinga dig fram och trycka på mellanslag för att bryta kopplingen och flyga fram genom luften. Du kan dock inte hoppa fram på det här sättet flera gånger i rad, eftersom förmågan har en fem sekunder lång cooldown. Men det är fortfarande en perfekt metod för att ta sig framåt snabbt och nå svåråtkomliga platser, eller fly från faror.

Gripkroken gör Wrecking Ball till spelets rörligaste tank. Att styra honom känns lite knepigt i början, men det är en vanesak man snabbt blir bättre på. Det här betyder att de skickligaste Wrecking Ball-spelarna inte nödvändigtvis kommer ha de snabbaste fingrarna, utan istället vara bäst på att avgöra vilka punkter de ska svinga sig från. Spelare har redan har redan upptäckt att man kan ta sig halvvägs tvärs över Eichenwalde i ett enda skutt, samt hur man tar sig under den sista capture-punkten på King’s Row. Själva blev vi förtjusta när vi insåg att det går att svinga sig från den attackerande sidans spawnpunkt på Horizon Lunar Colony hela vägen till den första capture-punkten.

Dessa långa hopp betyder att Wrecking Ball passar in i en blandad uppsättning av aggressiva, rörliga hjältar. Han delar inte ut så mycket skada, varken med sina huvudsakliga maskingevär, eller någon av sina förmågor – men han har potentialen att ställa till med kaos i närstrid medan hans bättre rustade lagkamrater slaktar motståndarna.

Tål massiv skada

Den bästa combon är att använda gripklon för att hoppa upp ovanför fiendelaget, slå till med Piledriver (bunden till ctrl) för att drämma ner i marken och slunga upp fienderna i luften, och till slut aktivera Adaptive Shields. Den sistnämnda förmågans ger dig omedelbart 100 sköldpoäng, plus 100 till för varje motståndare som är i närheten.

Eftersom Wrecking Ball har 600 hälsopoäng betyder det här att du kan använda Adaptive Shields när du är nära tre fiender och sedan absorbera hela 1000 i skada för ditt lags räkning. Kombinera detta med gripklon och faktumet att du kan trycka på shift för att rulla ihop dig till en boll, vilket gör dig snabbare, så kommer du kunna överleva även de mest utdragna eldstrider.

Att ta sig tillräckligt nära fienden för att maximera Adaptive Shields potential är dock knivigt, eftersom den har extremt kort räckvidd. Även när man tycker att man är alldeles intill en eller flera spelare kan man vara för långt borta, och bara få 100 sköldpoäng när man aktiverar förmågan.

Förutom att passa in i ”dive comps” kan Wrecking Ball fungera som en störig tank-mygga som surrar omkring motståndarna och irriterar dem med chip-skada medan lagets huvudsakliga tank – en Reinhardt, till exempel – knuffar fram frontlinjen. Att se Wrecking Ball flyga fram över ens huvud är en enorm distraktion, och kan öppna chanser för hans lagkamrater.

Stå aldrig stilla

Wrecking Ball kan också användas för att förneka fienderna inträde till vissa capture-punkter på kartor med trånga ingångar. När man svingar sig fram i bollform knuffar man tillbaka och skadar alla fiender man nuddar, vilket kan hålla dem borta från vissa kontrollpunkter, som den i Oasis Garden-sektion. Dessutom kan hans Ultimate – som apterar ett litet minfält omkring honom – hålla fiender borta från områden. Den är också kraftfull i kaotiska strider, eftersom de små minorna är svåra att få syn på.

Mobilitet är dock Wrecking Balls signum, vilket innebär att han bäst kontras av hjältar som kan tvinga honom att stanna upp, exempelvis Brigitte, McCree och Doomfist. Även med sina 600 bas-hälsopoäng är han en stor, sårbar måltavla när motståndarna lyckas hålla honom på plats.

Överlag är detta en väldigt rolig hjälte att spela med, och vi kan knappt föreställa oss vilka galna gripklo-manövrar spelarna kommer uppfinna framöver. Blizzard behöver fortfarande tweaka honom på vissa sätt – exempelvis borde de vara mer generösa med hur långt ifrån en fiende man kan vara för att den ska registreras av Adaptive Shields – men bortsett från det kommer han förbli ett populärt alternativ även när nyhetens behag har lagt sig.


Ditt liv som hamster

Här är alla förmågor Wrecking Ball ger dig tillgång till, inklusive sina officiella beskrivningar.

Quad cannons
”Automatic assault weapons.”

Roll
”Transform into a ball and increase maximum movement speed.”

Grappling claw
”Launch a grappling claw to rapidly swing around the area. Enables high speed collisions to damage and knockback enemies.”

Minefield
”Deploy a massive field of proximity mines.”

Adaptive shield
”Create temporary personal shields. Amount increases with more enemies nearby.”

Piledriver
”Slam into the ground below to damage and launch enemies upward.”

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar