facebook_pixel
Wreckfest – Recension

Wreckfest – Recension

Efter fyra och ett halvt år i verkstaden har Wreckfest slutligen lämnat early access. Var det värt väntan?

Jag älskar racing, men bryr mig överhuvudtaget inte om bilar. Därför har jag alltid gillat Bugbears inställning till våra hjulburna kamrater – istället för att betrakta dem med något ömt i blicken á la Forza Motorsport behandlar den finska studion bilarna med en sällan skådad slit-och-släng-mentalitet.

Kofångare böjs i omöjliga vinklar, hjulupphängningar slits sönder, motorhuvar fladdrar som vantar i vinden och karosser smulas sönder likt smördeg. Det här är bilar som de är menade att vara, frustande åbäken utan någon som helst komfort, som blir vackrare för varje bula. Tillsammans med ett tjugotal andra förare försöker man komma ut ur den första kurvan så kvickt som möjligt, och kaoset som utbryter påminner mer om en krigszon än någonting annat.

Wreckfest är, liksom Bugbears femton år gamla Flatout, ett racingspel rakt igenom. Visst finns här lite lagom lustiga distraktioner i form av destruction derby och gräsklippare som försöker välta omkull varandra, men i centrum placeras ändå ett generöst antal traditionella banor i närmast arketypiskt lantliga miljöer. Jag kan nästan känna koskitsdoften i näsborrarna, blandat med oljan och bensinen som läcker ur den där bilen som precis exploderat.

Läs också: Dubbelt upp, nytt racingspel från Milestone!

I korthet:

Vad är det?

Jordnära racing med jordnära bilar

Utvecklare

Bugbear

Utgivare

THQ Nordic

Webb

wreckfestgame.com

Cirkapris

460:-

Pegi

Ej klassificerat

Spelat på

i5-4690K, Geforce GTX 970, 16 GB RAM

Spela även

Flatout

Det finns flera olika kameravinklar, inklusive denna. Blir dock lite jobbig att använda när motorhuven börja spreta åt alla möjliga håll.

Flatout årgång 2018

Racingspel lever och dör med deras körkänsla, och det är här Wreckfest verkligen levererar. Körandet känns precis som det ska, inte för realistiskt eller arkadigt, och i kombination med den silkeslena bildhastigheten (om jag stänger av de mer krävande grafiska effekterna, det vill säga) börjar fjärilarna i magen dansa direkt, utan några som helst planer på att sluta.

Med det sagt förstår jag inte varför Wreckfest tagit fyra och ett halvt år att färdigställa. Förutom den imponerande fysiken, den stundtals bländande grafiken och det redan digra moddutbudet finns här inget speciellt – det här är Flatout årgång 2018, varken mer eller mindre. Karriärläget är förutsägbart och inrutat, med en lång rad olika mästerskap och enskilda tävlingar som kräver att du utökar ditt garage med bilar i specifika klasser eller från olika regioner. Samma sak kan sägas om onlineläget, det är närvarande och fungerar, men inte nytänkande på något sätt.

Men det räcker så. I en tid där de mer lättsamma racingspelen nästintill marginaliserats känns det fräscht med ett tillskott som tar sitt körande på allvar, samtidigt som det inte räds för att fullständigt pulvrisera sina självutnämnda ögonstenar. Det är rått och jordnära på ett sätt som få spel i genren är, fullständigt oglamöröst och befriande anspråkslöst. Wreckfest vet vad det vill vara och vem det vill tillfredsställa, och om du känner dig träffad är det bara att dra på dig overallen och spänna fast säkerhetsbältet –  Wreckfest är racingspelet för dig.

Wreckfest – Recension Reviewed by - .
4

Utslag

80%
80%
Bökig, bufflig och underbart intensiv racing.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar