facebook_pixel
Vad vi vill se i Elder Scrolls VI

Vad vi vill se i Elder Scrolls VI

Elder Scrolls VI kommer säkerligen bli ett fantastiskt spel. Särskilt om Bethesda följer våra rekommandationer.

Elder Scrolls VI är på väg att bli verklighet! Vi vet inte när, och det kan dröja riktigt länge innan Bethesda ens kommit tillräckligt långt för att ge oss en regelrätt trailer. Men det finns ändå en hel del detaljer som låter oss spekulera om var äventyret kommer äga rum, och de där bergskedjorna i teasern ser onekligen inbjudande ut…

Innan vi vet mer kommer vi helt enkelt få fantisera fritt om förbättringarna som Bethesda kan vara på väg att införa i Elder Scrolls VI. Kommer det ha en större värld? Förmodligen. Kommer denna värld innehålla svärd och magier? Om vi är tvungna att gissa så är svaret ja. Vi skulle dock ha vilja mer än så, som vi alltid vill. Här är därför den definitiva listan över nyheter vi vill se i nästa Elder Scrolls.

Bättre ansikten och konversationer

Bethesda gör anmärkningsvärd, atmosfäriska öppna världar, men NPC:erna som befolkar dem ser ut som om de kommit från en annan era i spelhistorien. De brukar lida av stela animationer och ansikten som inte är särskilt uttrycksfulla. Det här går väl an när det gäller robot-kompanjoner som Nick Valentine i Fallout 4. När det gäller människor skulle vi dock vilja se enorma förbättringar.

Generellt har spelkaraktärers ansikten och skådespeleri förbättrats ganska dramatiskt de senaste fem åren. När ett spel halkar efter, som Mass Effect Andromeda, är det smärtsamt uppenbart. Tyvärr är detta snarare regel än undantag i Bethesdas fall.

På samma sätt skulle konversationerna kunna vara mycket mer engagerande än de varit i tidigare Fallout– och Elder Scrolls-spel. Om man ser saken från den ljusa sidan så introducerade Fallout 4 en Bioware-inspirerad kamera som förbättrade interaktionerna – ett tecken på att Bethesdas rollspel rör sig i rätt riktning.

Minnesvärda NPC:er

Det hade kanske varit lättare att förlåta de stela NPC-interaktionerna om inte de flesta personer man möter i Elder Scrolls-spelen vore så tråkiga. Man möter mäktiga Jarls och mästartrollkarlar, men de tenderar bara att grymta lite om ett eller annat ämne, och sedan be dig hämta något åt dem. Det finns några minnesvärda karaktärer, vilka inte sällan återfinns i Dark Brotherhood, men överlag är det svårt ens komma ihåg särskilt många personer man mött i Elder Scrolls. Skruvade Fallout-karaktärer skulle förstås inte passa in i ett grandiost fantasy-rollspel, men lite humor, romans och ett och annat gräl skulle göra mycket för att få världen att kännas mer levande.

Mer varierade, handgjorda grottor

Vissa av grottorna i Skyrim var utmärkta. Övergången från staden Dwemer till de glödande svamparna i underjordiska Blackreach är storartad. Men överlag blev de typiska Falmer-grottorna snabbt enformiga. Det fanns kanske en fälla eller två, ett par områden fulla av fiender, och några kistor längs vägen. Om du råkade snubbla in i en viktigare grotta kunde du dock få avnjuta mer sofistikerade pussel och intressant arkitektur. Det vore härligt att få uppleva detta i alla grottor.

Större städer

Alla städer i Skyrim hade sin egen identitet. Riften var exempelvis råbarkad och lite nedgången, medan Markath såg ut som om man klivit in i en vacker konceptskiss. Jämfört med Novigrad i The Witcher 3, eller till och med Imperial City i Oblivion, kändes dock Skyrim-städerna snarare som bosättningar. De hade en butik eller två, några bostäder och ett centralt stadshus. Det vore fascinerande att se vad Bethesda kan göra med en ordentlig stad, som innehåller både distinkta distrikt och en känsla av naturligt vardagsliv.

Möjligheten att crafta magier, Oblivion-style

Både Oblivion och Skyrim innehöll förstås magier, men bara Oblivion lät spelarna bli äkta magiker tack vare möjligheten att crafta sina egna trolldomar. Genom att använda ett altare och kombinera olika magier man lärt sig kunde man designa nya versioner, och reglera dess räckvidd, varaktighet och effekter. Med tanke på att crafting blivit en så central del av många spel sedan dess, inklusive Bethesdas egna rollspel, vore det hög tid för denna feature att göra comeback. Det skulle förstås vara ett frivilligt inslag, eftersom det alltid finns gott om färdiga magier att lära sig i ett Elder Scrolls, men vi skulle uppskatta lite DIY-känsla.

En välfungerande tredjepersonskamera

Det är skönt att komma ut ur sitt eget huvud ibland och se sin karaktärs häftiga rustning eller trollkarlsrock, men att faktiskt röra sig och strida känns märkligt i Elder Scrolls-spelens tredjepersonsvy. Det här handlar delvis om de grovhuggna animationer som avkompanjerar ens rörelser, och delvis om att attacker som ser coola ut i förstapersonsperspektiv lätt ser lite fåniga ut istället från lite håll.

Med det sagt är det dock bättre att Bethesda behåller tredjepersonsvyn som den är än att ta bort den helt. Hur ska vi annars kunna fira genom att ta selfies när vi klättrat upp till spelvärldens högsta plats?

Bosättningar

Systemet för bosättningar i Fallout 4 hade sina för- och nackdelar. Det gav oss en trivsam aktivitet att ägna oss åt mellan quests, men gränssnittet var också bökigt, och byggnaderna såg ärligt talat ut som skit för det mesta. I en fantasyvärld där byggnadsmaterial kan hämtas från hälsosamma träd istället för sönderbombade ruiner kan vi se framför oss hur ett liknande system i Elder Scrolls skulle kunna bli ett helt fantastiskt inslag. Du kommer ändå möta NPC:er från spelvärldens alla hörn, så varför inte bjuda in några av dem att bo och jobba i din egen stad? Du skulle kunna ha boskap och odla grödor, designa ditt eget hus, utse vakter, locka till dig köpmän, bygga en pub och ett stall, kanske rentav grunda ditt eget gille, och bli borgmästare för ett växande samhälle. Vi gillar alltid att ha vårt eget hem (eller flera) i Elder Scrolls, så att ha en hel hemstad känns som en logisk vidareutveckling.

Ett pc-anpassat gränssnitt, tack

Både Oblivion och Skyrim hade passabla gränssnitt, men de kändes som om de designats för konsolspelare. Exempelvis var de olika elementen överdrivet stora, och tydligt anpassade för att man skulle bläddra sig igenom olika alternativ snarare än att bara klicka på ett med musen. Tack och lov kom moddarna till undsättning med mycket bättre och mer genomtänkta gränssnitt för pc-spelare, i form av Darnified till Oblivion och SkyUI till Skyrim. Moddarna kommer säkert möblera om i nästa gränssnitt också, men det vore verkligen skönt om det var bättre anpassat för pc-spelare redan från början.

Modd-stöd

Det här är så uppenbart att vi knappt behöver säga det, men kanske är det ändå värt att nämna att modd-scenen kring Elder Scrolls och Fallout är häpnadsväckande. Det är som sagt tack vare den som Skyrim fick ett vettigt gränssnitt överhuvudtaget. Vi har även sett moddare förflytta gamla Elder Scrolls-spel till nyare motorer. Vi har sett dramatiska grafiska förändringar, nya monster, quests och mycket mer. Modd-stöd är en grundsten i Elder Scrolls framgångsrecept. Förhoppningsvis har inte Bethesda glömt bort det.

Men nog om oss. Vad vill du se i nästa Elder Scrolls?

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar