facebook_pixel
The Crew 2

The Crew 2

The Crew 2 är ofantligt innehållsrikt, men vad hjälper det när fundamentet är ihåligt?

Racinggenren är uppdelad i två vitt skilda skolor. Dels har vi simulatorn, som försöker återskapa verklighetens körupplevelse till hundra procent. Och så har vi arkadracern, som fokuserar på hur vi vill att det ska kännas att köra bil, i våra vildaste fantasier och våra mest fartfyllda drömmar.

The Crew 2 drömmer stort. Det utspelas i ett vidöppet låtsasamerika där man kan köra från kust till kust på en eftermiddag, i mängder av olika fordon. Vi snackar flygplan, motorcyklar, rallybilar, monstertruckar, sportbilar, formelbilar och motorbåtar. Men variationen har sitt pris, det breda fokuset gör att ingen enskild beståndsdel har fått tillräckligt med uppmärksamhet eller kärlek. Drömmen går i kras innan vi ens hunnit slumra in.

I klarspråk: The Crew 2 är sällan särskilt roligt att spela. Körandet känns oftast inte vare sig intensivt eller belönande  – precisionen är bristfällig, likaså tyngden, och de så kallade krascherna känns närmast tragikomiska med skum fysik som spottar ut mig på vägen igen som om ingenting hade hänt. Styrningen är ryckig och stel, och handbromssladdarna flyter inte samman med varandra på det där sättet som de borde.

Av de olika fordonstyperna skulle jag faktiskt säga att flygplanen och båtarna känns bäst (motorcyklarna är sämst) men det beror sannolikt på att de väldigt sällan figurerar i spel överhuvudtaget. Nyhetens behag förnöjer.

De datorstyrda förarna lämnar också en hel del i övrigt att önska, med regelbundet suspekt gummibandsbeteende som gör att det aldrig känns som att vi tävlar på lika villkor. Jag kan ofta klanta mig hur mycket som helst, bara för att komma ikapp klungan precis innan mållinjen för att spelet vill försäkra mig om en jämn finish. Med andra ord gör sig The Crew 2 förmodligen bättre med mänskligt motstånd, men där måste du förlita dig till vänner eftersom en vettig matchmaking-lösning med främlingar lyser med sin frånvaro.

Läs också: Dubbelt upp, nytt racingspel från Milestone!

I korthet:

Vad är det?

Mäktig arkadracer med fundamentala problem

Utvecklare

Ivory Tower

Utgivare

Ubisoft

Webb

thecrew-game.ubisoft.com

Cirkapris

620:-

Pegi

12 år

Spelat på

i5-4690K, Geforce GTX 970, 16 GB RAM

Spela även

Forza Horizon 3

Om man försöker krascha in i Mount Rushmore belönas man bara med en laddningsskärm. Yay!

Ändå ogillar jag faktiskt inte The Crew 2. Jag accepterar körkänslan efter ett tag, och jag lär mig uppskatta den sanslösa variation spelet har att erbjuda. Det finns otaliga tävlingar, och när jag inte uppvisningsflyger framför Mount Rushmore så susar jag genom kanalerna i Las Vegas (jo, det finns sådana, tydligen?). Det är föredömligt enkelt att snabbresa från tävling till tävling (de listas prydligt i menyerna, och spelet byter fordon åt en om man råkar ha fel typ) och det finns alltid något nytt att upptäcka, ett nytt fordon att provköra. “Bara ett lopp till”-känslan är stark.

SOCIALSTÖD

Berättelsen i The Crew 2 är smått grotesk, och går ut på att du skaffa dig fler följare på sociala medier.  Med fler följare rankar du upp (man går från ”anonym” till ”superstjärna”) och får tillgång till nya tävlingar.

Var och en av de olika disciplinerna presenteras av olika karaktärer, men dessa är så vansinnigt anonyma att jag inte ens vet som pratar med mig den största delen av tiden. Situationen blir inte bättre av att mellansekvenserna vägrar visa karaktärerna i närbild, förmodligen eftersom läppsynkningen är långt ifrån klanderfri. Resten av grafiken är dock ofta riktigt bra med fina miljöer, ljuseffekter, blänkande metall och dynamiskt, stämningsfullt väder.

Under karriärlägets gång köper man nya fordon och uppgraderar dem med nya komponenter. Med jämna mellanrum ges man tillgång till större “extremlopp”, där man kör de olika fordonstyperna under en och samma tävling, vilket snarast för tankarna till triathlonlopp blandade med de ögonblickliga transformationerna från Sonic & All-Stars Racing Transformed. En kul grej som gärna hade fått ta större utrymme.

Som helhet är The Crew 2 svårt att rekommendera, främst på grund av de grundläggande problemen med fordonens körkänsla. Spelvärlden och variationen kan inte rädda situationen på egen hand, men om Ubisoft tar ett steg tillbaka och renoverar kärnan från grunden kan de fortfarande rädda spelet. Eller så väntar vi bara på en uppföljare istället. Tredje gången gillt?


Upp som en sol…

En av de mest intressanta funktionerna i The Crew 2 används inte till något vettigt alls. Under vanligt utforskande kan man nämligen byta ut sitt fordon, precis när som helst. Det här innebär att man kan flyga en kilometer rakt upp i luften med ett flygplan, byta till båt, och sedan vänta på att man långsamt singlar ner för att kraschlanda mitt i Los Angeles, helst på ett tak som det aldrig var meningen att man skulle få se.

The Crew 2 Reviewed by - .
3.4

Utslag

68%
68%
Enormt varierande, men den undermåliga körkänslan förtar det mesta av nöjet.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar