facebook_pixel
Moto GP 18 – Recension

Moto GP 18 – Recension

Moto GP 18 bjuder inte på några större innovationer, men är riktigt trevligt ändå.

Formel 1 må vara den största motorsporten i världen, men Moto GP är den allra bästa. Just nu pågår något av en guldålder där tävlingar regelbundet avgörs i sista kurvan på sista varvet, och satellitcyklarna rentav lyckas utmana fabriksstallen och knipa både pallplatser och vinster.

Det är några år sedan jag spelade den här serien senast, men jag känner mig ändå hemma hyfsat omedelbart. Moto GP 18 är inte ett spel som överraskar – det har vad man förväntar sig, såsom onlinelopp, time trial och ett karriärläge där man sakta men säkert klättrar mot toppskiktet i kungaklassen Moto GP.

Vägen dit är dock lång, speciellt i det här spelet eftersom man utöver Moto 2- och Moto 3-klasserna även inkluderat Red Bull Rookies Cup. Varje klass känns annorlunda, och man måste justera både bromspunkter och körlinjer rejält när man når nästa pinnhål på karriärstegen. Fina prestationer i de lägre klasserna resulterar i kontrakterbjudanden från de högre, och man uppgraderar både förare och motorcyklar med erfarenhetspoäng, samtidigt som man försöker uppfylla teamens förväntningar under varje enskilt tävlingsveckoslut.

Läs också: Allt vi vet om Elder Scrolls VI

I korthet:

Vad är det?

Världens bästa racingcirkus i spelform

Utvecklare

Milestone

Utgivare

Milestone

Webb

motogpvideogame.com

Cirkapris

505:-

Pegi

3 år

Spelat på

i5-4690K, Geforce GTX 970, 16 GB RAM

Spela även

Ride 2

En underbar solskensdag på Mugello. Vad kan gå fel?

Karriärens upplägg känns ändå alldeles för konstgjort. Mellan loppen får man ibland e-post av sin manager, och under laddningstiderna kan man glo på ett Twitter-flöde, men interaktionen med omvärlden stannar där. Teamen gratulerar mig inte ens när jag ror hem vinster åt dem, och relationen med de andra förarna blir aldrig djupare än ett namn i en tabell. I en rak jämförelse känns exempelvis karriärläget i Codemasters F1-spel betydligt mer personligt, med regelbunden feedback från teamet och till och med lite röstskådespeleri.

Utmärkt fartkänsla

I övrigt är Moto GP 18 ett stabilt spel. Fartkänslan är utmärkt (speciellt i de snabbare klasserna) och motorcyklarna skakar och rör sig på spektakulära sätt när man genomför extra hårda inbromsningar eller studsar över kantstenar. Den nya banan i Thailand ger jag inte mycket för, men klassiker som Mugello och Assen är fortfarande suveräna.

Krascherna är dock rätt usla, ärligt talat, med motorcyklar som flyger lite hur de vill, inklusive rakt upp i luften likt Skyrim-mammutar. Därtill har Milestone försökt modellera ansiktena på var och en av förarna i Moto GP-klassen, men att påstå att de lyckats särskilt väl vore en ren lögn. Uncanny valley-effekten är påtaglig, även om jag åtminstone kan gissa mig till vem man försökt efterlikna i de allra flesta fallen. 

Moto GP 18 gör vad man förväntar sig, men inte särskilt mycket mer än så. Det har en bra bit upp till sin verkliga förlagas nagelbitande dramatik, speciellt utanför racingbanan, men det duger fortfarande alldeles utmärkt som substitut mellan tävlingsveckosluten.

Läs också: Dubbelt upp, nytt racingspel från Milestone!

Moto GP 18 – Recension Reviewed by - .
3.8

Utslag

76%
76%
Ett gediget motorcykelspel utan överraskningar.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar