Lego The Incredibles

Lego The Incredibles

Ännu mer superhjälteäventyr i Lego The Incredibles, men det börjar kännas oinspirerat och inte så lite plastigt.

Det är väldigt förståeligt om du börjat tröttna så smått på både superhjältar och legospel vid det här laget. Vi badar fullkomligen i båda. Nästan så att vi drunknar i dem, till och med. I det här läget behöver Lego The Incredibles servera stora doser charm och uppfinningsrikedom för att inte kännas gjort och stelbent. Det gör det inte.

Tyvärr är detta inget lyckat giftermål mellan Pixar och Travellers Tales. Humorn faller extremt platt mest hela tiden, inte minst tack vare utdragna, segt regisserade mellansekvenser – men allra mest för att manuset helt enkelt inte är roligt. Skämten är förutsägbara, karaktärerna saknar den finess och personlighet de ändå har i filmerna och allting känns trögt och likstelt.

Utvecklarna försöker hålla vårt intresse vid liv genom att införa brottsvågor i olika stadsdelar som du kan rensa upp en och en. Det är inget nytt, men det funkar som ett sätt att dosera ut samlandet i lagom doser åt gången. Staden är tyvärr en grådassig skapelse som till stora delar saknar den färgrikhet som hade behövts för att gjuta lite liv i den här soppan. Lego The Incredibles är helt enkelt att ganska fult spel.

Djurplågarhumor

Kampanjen är mest långtråkig, inte minst tack vara alla trötta mellansekvenser som inte går att hoppa över. Men även för att samma sorts enkla pussel upprepas lite väl ofta, och för att striderna (särskilt bossarna) är lika simpla som de är utdragna. Du spelar igenom båda filmerna, men udda nog börjar spelet med den andra filmen, varpå du låser upp den första.

Pixar-filmerna om The Incredibles får en ganska slapp Lego-konvertering

Travellers Tales

Warner Bros

linc.wbgames.com

390:-

7 år

Intel Core i7-6700k, 16 GB RAM, GTX 980

Lego Marvel Super Heroes

Striderna är som det mesta i spelet – oinspirerade.

Den enda scenen som verkligen sticker ut för mig är när familjen Incredibles yngste medlem, spädbarnet Jack-Jack upptäcker att han har krafter och försöker döda en tvättbjörn. Och jag överdriver inte ens, för ungen misshandlar djuret i en väldigt utdragen och förvånansvärt våldsam sekvens. Vid ett tillfälle sitter tvättbjörnen fast och se skräckslagen ut medan ungen med ett brett grin laddar upp för att bränna ihjäl det stackars kräket med en eldboll. Det är tänkt att det ska vara kul och gulligt för att det är ett barn som gör det, men effekten blir för mig den motsatta. För det första saknas scenen helt fingertoppskänsla, för det andra ser Jack-Jack mest obehaglig ut i sin legoform (han kan förvandla sig till en demonliknande varelse, dessutom), och för det tredje får det hela inga konsekvenser. Tvättbjörnen lyckas överleva, men barnet lär sig inget – istället upptäcker pappa Incredible det hela och jublar över att sonen har superkrafter. The Incredibles 3 bör handla om hur Jack-Jack blir en seriemördare efter åratal av djurplågeri.

Det är en absurd sekvens, och en ganska bra bild av hur snett Lego The Incredibles skjuter. Visst glimmar det till här och var, men som helhet är det en trist och livlös spelupplevelse.

Lego The Incredibles Reviewed by - .
2.75