facebook_pixel
Jurassic World Evolution

Jurassic World Evolution

Välkommen till Jurassic World Evolution! Du kommer (förmodligen) inte bli dinokrubb!

I Jurassic World är man aldrig långt ifrån döden. Det är väl där tjusningen ligger. Att bara vara ett stängsel ifrån blodtörstiga mördarmaskiner från en annan tid. Som parkchef bör du se till att den här kittlande känslan förblir en otäck fantasi snarare än blodsplattrig verklighet. Döda gäster betalar inte för sig.

Ditt jobb är alltså att bygga och underhålla en dinosauriepark. Detta kräver att du både leker gud genom att forska fram och inkubera skräcködlor, samtidigt som du skapar affärer, hotell, och snabbmat åt dina gäster. Spelmässigt är Jurassic World Evolution ungefär en förenklad variant av Planet Coaster, där fokus ligger på helheten snarare än mikromanagement.

Du placerar ut byggnader och vägar, men behöver inte oroa dig över anställda eller låneräntor. För somliga är detta säkert för nerdummat, men jag fann det som en bra avvägning mellan problemlösning och kreativitet. Därmed inte sagt att spelet är enkelt. Det låter dig exempelvis inte pausa, vilket gör att man sällan kan slappna av eller ta hand om en kris i egen takt.

PARKLIV

Förutom den helt fria sandlåde-ön Isla Nublar presenterar samtliga banor specifika utmaningar som du måste övervinna. En ö har mindre utrymme och mindre el, medan en annan frekvent drabbas av tropiska stormar. Din roll är att lösa dessa snarare än sätta din personliga prägel på saker och ting.

Behoven för både dinos och gäster är relativt lätta att tillgodose, åtminstone till en början. När ens park väl går med vinst kan man koncentrera sig på annat. Då kan man helt fokusera på att skicka expeditioner att leta upp fossiler som man kan använda för att skapa nya attraktioner.

Just dinosaurierna är såklart spelets stjärnor och här gör Evolution något ganska intressant. Som sagt skapar du nya djur från fossiler och måste se till att samtliga har allt de kräver för en nöjsam tillvara. Det går till och med att skräddarsy ödlornas DNA för att göra de mer lockande. Och mer dödliga.

KAPITALISMENS KLOR

När en faksimil av Chris Pratt fliker in att du inte bör se på dinosaurierna som ting kontrasteras det mot hur parkens gränssnitt kallar de för ”tillgångar”. Meningen med deras liv är som varor. Du uppmuntras rentav att sälja de till högstbjudande. Inte ens dina besökares liv har något större värde, bortom att deras blodiga död på fel sida en raptorklo innebär en smärre PR-svacka och blygsamma advokatkostnader. När liv blir en handelsvara finns inga vinnare förutom de som tjänar pengar.

Läs också: De sämsta pc-konverteringarna någonsin

I korthet:

Vad är det?

Parkbyggnadssimulator med Jurassic Park-tema och extra mycket Jeff Goldblum

Utvecklare

Frontier Developments

Utgivare

Frontier Developments

Webb

www.jurassicworldevolution.com

Cirkapris

529:-

Pegi

16 år

Spelat på

Intel Core i7-2600K, Sapphire Radeon RX 480 8GB, 8 GB RAM

Kolla även in

Planet Coaster

Den här söta rackaren är din första dinokompis.

När självaste Jeff Goldblum dyker upp är det just för att påpeka att hela konceptet är förkastligt, både på ett moraliskt och vetenskapligt plan. Han är hela seriens goda ängel som sitter på din axel, ständigt redo att genom vapeniserade konstpauser övertyga dig om ditt arbetes negativa sidor.

På den andra axeln sitter dina underchefer som har hand om vetenskap, underhållning, och säkerhet. När du gör uppdrag åt ett team belönar de dig med pengar och ny teknik, men det gör också de andra sura, speciellt om du ignorerar deras önskemål.

Alla tre är lika kallblodiga som dina skräcködlor och deras empatilöshet hamrar åter hem spelets cyniska inställning. I praktiken funkar det här systemet dock dåligt. Man kan nämligen aldrig fokusera på en inriktning utan att förarga någon. Gör du för många uppdrag åt ett team blir de andra sura, vilket kan leda till att de gör en Dennis Nedry och saboterar din park.

LIFE, UH, FINDS A WAY

Detta förvärras av den trasiga uppdragsdesignen. Det finns ingen logik i vem som ger dig vilken uppgift och vem som tar illa upp. Varför blir mina forskare sura om jag gräver upp fossiler, och varför blir pr-folket upprörda om jag tar bilder på dinosaurier i reklamsyfte? Utan logik eller djup blir uppdragen bara poänglöst tidsslöseri som man tvingas nöta för att låsa upp allt innehåll.

Med ett mer utarbetat uppdragssystem hade Jurassic World Evolution känts mer substantiellt. Men som det är erbjuder spelet nedskalat men angenämt parkbyggande. Det lyckas också säga mer om de etiska aspekterna av dess premiss än filmserien har gjort på decennier. Efter noga övervägande har jag därför beslutat mig för att stödja den här parken.

Jurassic World Evolution Reviewed by - .
4

Utslag

80%
80%
Simpel men tillfredsställande gudlekarsimulator med ett överraskande tematiskt djup.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en fru, två katter och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar