facebook_pixel
Disco Elysium – Förhandstitt

Disco Elysium – Förhandstitt

TESTAT

Ett polisrollspel där du använder bokstavligen samtalar med dina färdigheter.

Av Alex Wiltshire

För att vara en cool och samlad polis behöver du lugnet att befinna dig i svåra situationer utan att visa dina inre rädslor (det gör också att du dansar riktigt bra). Men kanske vill du vara en annan sorts polis. Kylig och logikdriven, kanske? Eller full med empati? Eller varför inte auktoritär?

Allt detta är helt upp till dig när du startar Disco Elysium som en ölmagad föredetting som ligger däckad på ett skitigt hotellgolv i en okänd stad. När du vaknar med en vedervärdig baksmälla har du inget minne av vem du är. Du vet inte ens att du är en polis och att du fått i uppdrag att undersöka ett ruttnande lik som hänger i ett träd i närheten.

Ja, Disco Elysium börjar med en intrig om minnesförlust, men låt inte det lura dig. Detta är nämligen det mest innovativa och fascinerande rollspel jag upplevt på åratal – kanske någonsin. Det är ett spel med drag av de allra bästa aspekterna i papper- och penna-rollspel. Första föraningen om spelets potential kom redan innan min karaktär hunnit öppna ögonen, när flera av mina förmågor började diskutera förgänglighetens natur, och mitt vardande medvetande. De här förmågorna är Disco Elysiums motsvarighet till sådant som karisma, styrka och smidighet – och de är bisarra.

Det finns 24 olika förmågor, uppdelade i fyra huvudgrupper: intellektuella (påverkar min förmåga att resonera) psykologiska (låter mig påverka andra karaktärer), fysiska (avgör kroppens skick) och motorikförmågår (bestämmer hur rörlig jag är).

Läs också: 8 lovande spel du kanske missat

Utvecklare

ZA/UM

Utgivare

Humble Bundle

Webb

zaumstudio.com

Release

2018

För att förhöra folk behöver du använda dina förmågor.

Grejen är dock att de här förmågorna alla är karaktärer i sig själva. De lägger sig i under dialoger och erbjuder sin syn på världen i takt med att jag utforskar – om jag lagt tillräckligt många poäng i just den förmågan, och om de virtuella tärningsslagen går min väg. Alltså kan uppfattningsförmågan berätta att den upptäckt fotspår nedanför det hängande liket, medan en annan färdighet kanske låter mig undersöka dem närmre.

Elektrokemi, som bara vill bara röka, dricka och ha sex, kommer hela tiden på nya sätt att ragga på npc-karaktärer och snylta till sig drinkar (den har till och med ett eget sidouppdrag där du ska hitta ciggaretter). Interfacing är å sin sida en förmåga som låter mig arbeta med teknik, som radioapparater och dylika prylar.

Inre monolog

Dina förmågor guidar dig således genom spelvärlden, och påverkar allt du kan göra. Det mest revolutionerande med dem är dock att de även bidrar med en inre monolog, en så kallad ”stream of conscoiusness”, från din karaktärs medvetande, när hans olika impulser försöker påverkar honom åt ett eller annat håll. Ju fler poäng du sätter i en förmåga, desto mer dominant blir den, och de flesta har även negativa sidor. Auktoritet går till exempel igång på att utöva makt över andra, vilket kan vara användbart när du pressar misstänkta på information. Men i en annan situation kanske du ber en gammal dam om pengar, och då kan auktoriteten bli förbannad för att du framstår som svag och få dig att säga något du kommer få ångra.

Till råga på allt så ger flera förmågor, som encyklopedi och empati, detaljer om världen – från subtila npc-reaktioner till historiken i spelvärlden. Disco Elysium utspelar sig i en fantasiversion av 70-talet som har samma sorts tekniska, sociala och politiska utveckling som vård värld hade då – fast med extra magi och galenskap.

Att få utforska dess blandning av det bekanta och det okända är ett sant nöje, särskilt som allt gestaltas med en så distinkt estetik – som parar traditionellt isometriskt perspektiv med 3D-ljussätning och skuggeffekter.

Om ZA/UM kan nå upp till potentialen i Disco Elysiums inledning och bibehålla den genom hela spelet så kan vi mycket väl ha en ny rollspelsklassiker på gång.

Läs också: Den bästa gaming-laptopen

Om skribenten

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar