facebook_pixel
Call of Duty: Black Ops 4 – Hands on

Call of Duty: Black Ops 4 – Hands on

Gammalt möter nytt i  Call of Duty: Black Ops 4.

Det enklaste sättet att förklara vad Call of Duty: Black Ops 4 är för något, är genom att titta på vad andra populära spel redan har gjort. Treyarchs fjärde del i Black Ops-serien lånar nämligen ogenerat både från PlayerUnknown’s Battlegrounds och Rainbow Six: Siege, samtidigt som CoD-känslan i allra högsta grad finns kvar. Något som inte finns kvar är däremot en traditionell enspelarkampanj, men det är också vad som gör årets upplaga mer intressant än vanligt.

Los Angeles är en lång stad. Inte särskilt stor, mest lång. Stränderna är långa, bilköerna ännu längre och framför allt: vägarna är längst. Att ta sig till olika platser tar lång tid och därför är det viktigt att man inte kör fel, vilket är precis vad busschauffören gör när vi från nordisk spelpress i gemensam trupp ska åka från Sheraton Gateway-hotellet till den globala Black Ops 4-avtäckningen i Jet Center.

Med blott en och en halv minuts marginal springer vi till sist in genom hangarporten (som håller på att stängas), varpå vi inte hittar några sittplatser utan istället snällt får stå upp under den explosiva presentationen av nästa Call of Duty.

Även om det är många storslagna och välbekanta fraser från pr-människorna på scenen (”Like never before”, ”Boots down and guns up” och så vidare), kan jag inte undgå att känna ett ökande spelsug ju mer som visas. Förhandsryktena stämmer uppenbarligen och nyheterna i årets upplaga av actiongiganten är så pass omskakande att det är med spänning jag efter presentationen slår mig ner för att lira spelet själv (med en överlägsen Praktikant-Gustav från FZ i motståndarlaget).

Medan 4K-upplösning, stöd för ultrawide-monitorer och Battle.net-exklusivitet ska locka oss pc-spelare, är det avsaknaden av ett vanligt singleplayerläge som främst fångar mitt intresse. Visserligen finns tutorial-liknande uppdrag som är till för att lära sig spelkaraktärernas olika specialförmågor, men Call of Duty: Black Ops 4 är i grunden en multiplayershooter som ska tilltala så många spelare som möjligt.

Läs också: 8 lovande spel du kanske missat

Utvecklare

Treyarch, Beenox

Utgivare

Activision

Webb

callofduty.com/blackops4

Release

12 oktober

Ajax ena förmåga är att ta upp en sköld som dessutom är utrustad med ett maskingevär. Namnet till trots blir det inte särskilt rent när han är färdig med fiender.

Under spelandet stiftar jag bekantskap med många av de Rainbow Six: Siege-doftande karaktärerna, där Recon exempelvis är en uppenbar ripoff på Pulse och vars specialförmåga är att avslöja var motståndarna befinner sig. Sammanlagt finns åtta olika så kallade Specialists med vitt skilda förutsättningar. När jag frågar Treyarch om vi med tiden kan räkna med att dessa kommer bli fler, får jag varken ett ja eller ett nej. Istället svarar utvecklaren med ett pr-proffsigt ”Vi visar åtta stycken här idag, men vi speltestar många fler internt. Vi kommer att fortsätta stödja spelet efter lanseringen, vilket gäller för allt innehåll.” Vi väljer att tolka det som ”Javisst kommer vi lägga till fler karaktärer längre fram i tiden, som du antingen kommer kunna köpa eller grinda dig till för att låsa upp” – men som sagt, inget är bekräftat ännu.

Tanken med att ha förutbestämda specialförmågor för de olika karaktärerna är att det ska leda till mer taktiska val, vilket det också gör när jag väl får spela själv. Jag fastnar genast för Torque, en mustig herre som både kan lägga ut snubbeltråd och sätta upp en sköldbarrikad som automatiskt har ihjäl en oförsiktig fiende.

Även om spelet känns mer taktiskt med det Siege-inspirerade upplägget, är den traditionella snabbheten från det senaste årtiondets CoD-spel fortfarande intakt. Det springs och det skjuts och det tas över baser, alltihop i ett ruskigt tempo. Den största skillnaden är istället bristen på en renodlad kampanj, som förmodligen har fått stå åt sidan för att teamet på Treyarch ska kunna lägga resurser på det nya Blackout-läget istället.

BLACKOUT OCH ZOMBIER

Blackout är Call of Duty: Black Ops 4:s battle royale-läge och har varit under utveckling sedan början av året. Ingen gameplay har visats ännu, men däremot utlovas en karta som är 1 500 gånger så stor som Nuketown från det första BlOps. Blackout kommer bestå av ett hopkok av kända CoD-platser. Studion säger det inte rakt ut, men sannolikt återanvänder man gamla assets för att hinna få Blackout färdigt till i höst då spelet släpps.

Firebreak kan aktivera en radioaktiv kärna som skadar motståndare under en viss tid.
Sidor: 1 2

Om skribenten

Glad gamer med smak för action och äventyr, men älskar även storytunga titlar där ett bitterljuvt slut är grädden på moset. Uppväxt med konsoler, men tog år 2014 steget in i PC-världen där de magiska 60 FPS väntade.

Liknande artiklar