facebook_pixel
Bioware säger att de vill göra “mindre spel”

Bioware säger att de vill göra “mindre spel”

Den massiva onlineskjutaren Anthem är direkt avgörande för Biowares framtid, i alla fall känns det så internt för rollspelsstudions anställda. Ledargestalterna Casey Hudson och Mark Darrah blickar dock redan framåt, och vill gärna göra “mindre, mer experimentella spel” i framtiden.

Detta framgår i en intervju med Game Informer, men det innebär inte att Bioware på något sätt planerar överge “storproduktionerna”. Snarare vill man kunna utveckla båda typer av spel samtidigt.

– Jag skulle vilja se oss i en situation där vi, ja, kunde göra nästa “stora sak”, men samtidigt också kanske syssla med några experiment, sade Casey Hudson. Jag vill att vi ska kunna producera något som liknar kortfilmer, få ut dem till folk och säga “hej, vi har en massa saker som vi vill göra, kreativa idéer som vi vill få ur oss, så prova det här och kolla in det”. Och se vad folk gillar.

Mark Darrah håller med Casey Hudsons uttalande, och tror att AAA-utgivare i framtiden kommer börja “variera skalan på sina spel”.

– Jag tror att det finns saker som folk kan göra i indieutrymmet, som just nu inte fungerar för HD-produktioner, bara för att för att folks förväntningar ökar med inte bara budgetarna, utan även studion bakom utvecklingen. Jag tror att det finns en medelväg, jag har hört att det kallas “AAA-indie”, som hänvisar till höga produktionsvärden, men med mindre skala och mindre budget.

Innan något av det här kan förverkligas måste dock Bioware genomföra en framgångsrik lansering av Anthem (den 22 februari) för att rädda sitt skamfilade rykte efter fjolårsfloppen Mass Effect: Andromeda.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar