facebook_pixel
Allt vi vet om The Elder Scrolls VI

Allt vi vet om The Elder Scrolls VI

All information vi lyckats skrapa ihop om The Elder Scrolls VI från intervjuer, trailers och lösa rykten.

Efter åratal av spekulationer har vi äntligen fått bekräftat att The Elder Scrolls VI är under utveckling… och inte mycket mer än så. När kommer det släppas? Var i Tamriel utspelar det sig? För närvarande vill inte Bethesda dela med sig av den informationen – så här kommer istället allt vi vet om TESVI baserat på rykten och intervjuer.

Det har till slut utannonserats officiellt

Just den här detaljen har du förmodligen inte missat. Det var Todd Howard själv som presenterade teasern på E3. Kolla in den ovan om du inte redan gjort det, även om den inte har särskilt mycket att bjuda på.

Hur långt gången är utvecklingen?

Före Elder Scrolls VI-teasern visade Todd Howard en trailer för Starfield, Bethesdas första helt nya varumärke på 25 år (Fallout räknas inte eftersom det ursprungligen kom från Interplay). Vi vet inte mycket om Starfield – men vi vet att det släpps före Elder Scrolls VI.

Starfield är ett spel vi ägnat åratal åt att tänka på och utveckla, något vi känner att just vi har en unik chans att åstadkomma”, sa Howard. ”Men vi bygger också på spelet efter det… vilket är det alla frågar om hela tiden.”

Det här betyder att Bethesda sannolikt inte kommer fokusera på Elder Scrolls VI förrän efter att Starfield släppts, vilket innebär att vi kommer få vänta många år.

2016 sa Bethesda rakt ut att de inte jobbade på ett nytt Elder Scrolls. Det hade mer eller mindre varit det officiella svaret i åratal, ända sedan Skyrim. 2017 upprepade Pete Hines sitt ”inte än”-svar när han blev tillfrågad om Elder Scrolls VI efter att Skyrim: Special Edition fått oss att hungra efter en riktig uppföljare. ”Det finns fortfarande två stora multiplattformsspel som teamet måste jobba på först, så Elder Scrolls VI kommer inte släppas förrän de spelen gjort det”, sa Hines till PCGamesN. ”Stora AAA-multiplattformsspel tar flera år att utveckla, så du kan själv räkna ut att Elder Scrolls VI inte kommer någon gång snart.”

Ytterligare en faktor som försenar spelets debut är att Howards team inte vill vara kända enbart för Elder Scrolls och Fallout. ”Jag tycker Todd och hans team, med tanke på kvaliteten på deras spel, har förtjänat rätten att säga ’Vi vet att alla verkligen vill ha Elder Scrolls VI, men som kreatörer vill vi kunna göra saker som vi verkligen brinner för’”, sa Hines till Gamespot ifjol. ”De ville avgöra själva vad de skulle jobba med härnäst, om det skulle vara ett existerande eller nytt varumärke.” Detta, samt en tweet från Hines i februari, markerar att utvecklarna kommer ha gott om tid på sig med sina andra massiva projekt innan de gör sig redo att leverera sitt nästa fantasyrollspel.

När släpps Elder Scrolls VI?

Om flera år. Det kommer som sagt inte före Starfield, Bethesdas nästa stora projekt, vilket även det saknar releasedatum och bara visats upp i form av en teaser. Den fullskaliga utvecklingen av Elder Scrolls VI lär inte påbörjas förrän Starfield färdigställts, vilket gör att det förstnämnda inte lär släppas förrän på 2020-talet – drygt ett decennium efter Skyrim.

Det är osannolikt att vi kommer få ett konkret datum innan spelet verkligen är redo. OblivionFallout 4 och Skyrim avtäcktes i nästan färdig form, relativt tätt inpå sina releaser (Oblivion skulle släppas i november 2005 men försenades till mars 2006). Förmodligen kommer Elder Scrolls VI följa samma mönster. Redan för två år sedan sa Hines att nästa spel i serien inte kommer visas upp i form av korta demos, utan att teamet kommer fokusera på slutresultatet.

Var utspelar sig Elder Scrolls VI?

Vår bästa gissning är inte särskilt mer kvalificerad än att peka ut en plats på en karta över Tamriel med förbundna ögon. Vi kan dock begränsa antalet möjliga alternativ via uteslutningsprocessen. Eftersom High Rock, Hammerfell, Morrowind, Cyrodiil och Skyrim redan har täckts återstår regionerna Summerset Isle, Valenwood, Elsweyr och Black Marsh – områden som huserar High Elves, Wood Elves, Khajiit respektive Argonians. En flera av dessa södra Tamriel-regioner utgör en rejäl del av den nationalistiska Aldmeri Dominion, en alvsammansvärjning som är stenhårt inställd på att styra över världens alla andra invånare bara för att inte har tillräckligt spetsiga öron. Om Elder Scrolls VI utspelar sig efter Skyrims Nord-uppror och civila osäkerhet lär dess setting kretsa mycket kring inflammerad politik, i takt med att Dominion utökar sin makt över gamla kungadömen och uråldriga gränser. Timeline-hopp är inte heller uteslutna – Skyrim utspelade sig exempelvis hela 200 år efter den demoniska invasionen i Oblivion.

Ett möjligt wildcard är moderbolaget Zenimax Elder Scrolls Online, vilket i tysthet byggt ut sina massiva spelbara zoner sedan det först släpptes 2014. När High Elven-området Summerset Isle nyligen inkluderades gjorde det att kartan svällde långt bortom spelets singleplayer-delar. Om Elder Scrolls VI följer traditionen att låta oss lära känna en del av Tamriel som inte skådats i något tidigare spel skulle Khajiiti-öknen i Elsweyr vara det enda alternativet. Å andra sidan skulle detta begränsande geografiska dilemma få Elder Scrolls VI att istället bege sig till en helt annan kontinent; den mystiska Akavir – ett exotiskt land befolkat av charmerande varelser som Snow Demons of Kamal och de vampyriska, ormlika Tsaesci. Sedan ska vi inte utesluta möjligheten att Elder Scrolls VI återvänder till en tidigare provins, som Daggerfalls High Rock, och återskapar den i mycket större detalj.

Kommer Elder Scrolls VI ha stöd för moddar?

Att modda Bethesda-rollspel är ett slags livsviktig hörnsten för pc-spelande. (Det finns något speciellt med ett spelarcommunity som får friheten att skapa genuint spektakulära verk, som får allt i världen att kännas rätt igen.) Alla andra svar på frågan ovan än ett emfatiskt ”JA” vore rena galenskapen för ett Elder Scrolls-spel, men detta påstående kan behöva följas av en asterisk eller två när det gäller hur stödet kommer implementeras. Svallvågorna efter sjösättningen av Bethesdas misslyckade Creation Club har fortfarande inte ebbat ut helt, och vi kan rimligtvis anta att Elder Scrolls VI kommer lanseras med ett inbyggt ramverk för försäljning av moddar från dag ett.

Lyckligtvis tycks Bethesda mer medvetna än någonsin om det öppna moddandets känsliga natur, och det finns knappast några bevis som pekar på att studio kommer sluta omfamna sitt communitys galna nycker. ”Folk kan fortsätta göra vad fan de vill, ha kul – det är moddning, lek med vad du vill, skapa vad du vill, gå bananas”, sa Hines i en intervju med Tek Syndicate ijfol. Med det i åtanke behöver vi nog inte oroa oss för det fortsatta arvet efter Thomas the Tanke Engine, Destroyer of Worlds.

Läs också: Fallout 76 släpps 14 november!

Om skribenten

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar