facebook_pixel
Tobii Eye Tracker 4C

Tobii Eye Tracker 4C

Ögontjänare med ljus framtid.

Teknikintresserade personer har de senaste åren kunnat se hur svenska Tobii och deras eye tracking-teknik gjort en raketliknande resa från notiser i nördiga techtidningar till allt större rubriker, samarbeten och sedermera till och med en börsnotering. Idag är man sannolikt världsledande och har implementerat stöd för sin senaste version, Eye Tracker 4C, i över hundra spel.

Företag som Alienware, MSI och Acer nyttjar deras teknik i sina produkter. Även om man jobbar inom innovationsområdet och siktar på ett genombrott flera år fram i tiden, ligger man således imponerande i framkant redan. För i rättvisans namn är Eye Tracker en ren entusiastprodukt i dagsläget. Den kräver tålamod och stort intresse vad gäller konfiguration och resultat. I många spel måste man hämta särskild programvara som inte alltid fungerar, i andra experimentera mer än de som inte har ett genuint intresse orkar. Å andra sidan riktar sig produkten knappast till gemene gamer. Eye tracking-teknik är coolt, men att kunna tagga fiender med ögonen i Ghost Recon: Wildlands och kika åt sidorna i The Hunter är inget som kommer få den breda massan att hosta upp 1 500 kronor. Med det sagt, när man kommer förbi den tekniska tröskeln kan upplevelsen i spel som Elite Dangerous, diverse fordonssimulatorer och nämnda The Hunter lyfta markant.

Den stora potentialen ligger dock inte i vanliga spel, utan i VR och AR och affärsområden utanför spelbranschen. Vi kommer tveklöst se Tobiis teknik i vitt skilda områden som forskning, undervisning eller militära applikationer framöver; röst- och ansiktsigenkänning håller redan på att explodera. Det här ökar förstås Tobiis chanser att lyckas även inom spel, då deras bredd gör dem mindre sårbara.

Revolutionen dröjer

Efter en lovande start för några år sedan har utvecklingen inom VR trevat sig fram på senare tid. Andra andningen är emellertid på ingång, och Tobii är väl positionerade. På CES-mässan nyligen imponerades många besökare stort, och ord som ”intuitivt” och ”interaktion” används frekvent i omdömena. Det är förstås precis dit man vill nå. Den stora skillnaden mellan VR och vanligt spelande är nämligen inte i att din spelfigur tittar där du tittar per se, den är mer specifikt förhöjd inlevelse och hur vi styr våra spel. Det måste kännas naturligt, annars kommer det aldrig slå.

Som med all ny teknik är priserna på VR-utrustning nu väg neråt. Inom ett år kommer Tobiis teknik finnas i nästa generations VR-kit. Om det blir då vi tar steget in i den virtuella världen på allvar är inte alls säkert. Men den dagen vi kan röra oss mer naturligt i spelen – då dess fokus på mus och tangentbord har minskat – och vi heller inte mår illa av virtual reality, den dagen kan VR däremot bli stort på riktigt. Chansen är god att Tobii kommer vara där.

Som spelupplevelse idag pendlar Eye Tracker 4C mellan halvdan och riktigt cool. Härdar Tobii ut är potentialen för ett stort genomslag däremot enorm.

Läs också: De bästa flygspakarna

70 %

EYETRACKING

Tobii Eye Tracker 4C

Ca 1 590:-

tobii.com

MÅTT: 17 x 15 x 335 mm / VIKT: 95 gram / REKOMMENDERAD MAXIMAL SKÄRMSTORLEK: 27 tum i 16:9, 30 tum i 21:9 / ANSLUTNING: USB 2.0 / KABELLÄNGD: 80 / BELASTNING CPU: 1 % / KOMPATIBILITET: Win 7, 8.1, 10, enbart 64-bit

Om skribenten

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar