facebook_pixel
9 saker vi önskar att vi visste innan vi spelade Frostpunk

9 saker vi önskar att vi visste innan vi spelade Frostpunk

11 Bit Studios heta (!) stadsbyggarsimulator med survival-tema ger dig ansvaret för en stad i en frusen krater, samt att hålla en handfull invånare varma, välgödda, hälsosamma och hoppfulla. Det är en klurig balansakt, och du kommer mötas av många svåra beslut i takt med att du utnyttjar resurser, teknologi och arbetskraft till bristningsgränsen.  Så här kommer du igång med den frusna vildmarken i Frostpunk.

Frostpunk är ett dystert, suveränt och utmanande spel – läs vår recension här – och nedan har vi sammanställt några tips som kan göra det lite mer skonsamt för dig att komma igång.

Bygg flera workshops tidigt

När du börjar spela är det svårt att beskåda din samling hungriga, kalla, hemlösa invånare och motstå instinkten att fokusera helt på mat och husrum. Men du måste tänka i ett längre perspektiv om de ska kunna överleva, och att låsa upp ny teknik är nyckeln till en ljusare (nåja) framtid. Du kan snabba upp saker genom att bygga mer än en workshop – och detta är något du borde göra så tidigt som möjligt. För varje ytterligare workshop du bygger (upp till fyra stycken) får du en bonus som gör att det går snabbare att låsa upp ny teknik. Dina invånare kommer tacka dig för det (spoiler: det kommer de inte).

Din kraters resurser räcker inte längre utan gruvdrift

När du först anländer i den frostiga kratern kommer det finnas resurser dina miserabla invånare helt enkelt kan plocka upp: högar av kol, gamla trälådor och stålskrot. Dessa resurser är lätta att skörda men kommer inte räcka länge – så var beredd att börja forska fram byggnader som sågverk för att skära till frysta träd, och gruvor för att hacka fram malm och kol bara dagar efter er ankomst. Även vissa av dessa resurser är ändliga – frysta skogar töms till slut på träd, vilket betyder att du måste stänga ner dina sågverk och låsa upp nästa tekniknivå: en borr för att komma åt timmer som begravts i kraterns väggar. Planera framåt och var beredd – om du så bara slutar samla resurser i några timmar kan effekterna vara förödande.

Du kan förvandla trä till bränsle med en ugn

Du behöver mycket timmer för att bygga och forska fram ny teknik, men i nödfall kan du använda denna råvara för att generera träkol, som likt vanligt kol används för att generera värme. Det här är inte ett ”trick” du vill ta till alltför ofta – du bör alltid ha god tillgång till timmer för att snabbt kunna konstruera saker – men i en svår situation kan det höja kolproduktionen, om du har ett överskott av trä. Kom bara ihåg att antingen stänga ner ugnen eller flytta arbetarna till andra byggnader så att du inte förbränner alla dina resurser av bara farten.

Du kan inte få mer av två av dina värdefullaste resurser

Om Frostpunk utspelade sig under flera decennier skulle de miserabla invånarna förmodligen få lika miserabel avkomma, redo att börja jobba så fort hen är gammal nog att gå. Men spelets tidsrymd är begränsad till en och en halv månad – så behöver du fler arbetare och ingenjörer måste du hitta dem utanför staden. Du kan inte heller skapa ”steam cores”, vilka behövs för avancerade faciliteter som vissa gruvor eller sjukhus, och automatons. Håll väldigt nära koll på hur många steam cores du har kvar, hur många du kommer behöva för särskilda byggnader (vissa high tech-konstruktioner kräver flera stycken), och om dina spejare får syn på fler steam cores så beordra dem omedelbart tillbaka till staden med sitt fynd, innan de fortsätter utforska.

Värme är A och O för att hålla befolkningen hälsosam

Sjukdomar kan lamslå en stad som tidigare fungerat friktionsfritt. Sjuklingar behöver inte bara vara hemma från jobbet, vilket resulterar i industriell arbetsbrist, de behöver också läkarvård – som tillhandahålls av arbetare som i sig hade kunnat ägna sig åt andra jobb. För att undvika detta hårda slag mot produktiviteten måste du se till att deras tält eller hus är inom räckvidden för ett ångtorn. Värme är lika med hälsa.

Skicka ut mer än en grupp spejare

Spejare – eller ”scouts” – spelar en central roll i Frostpunk, och kan förse dig med nya upptäckter och resurser. När du byggt en beacon behöver du utse fem arbetare till scouts, och efter det bör du börja utforska hur man lägger till ytterligare ett scouting-team. Det är inte lätt att hitta ytterligare fem arbetare som går att avvara i detta syfte, men det betalar sig i slutändan. När du har råd kan du också forska fram förbättrade slädar som snabbar upp scouting-teamens framfart. Så fort de når fram till en ny destination: utforska den och skicka dem sedan vidare till något annat. Det finns mycket att hitta där ute, så ju fler team du har som letar och ju snabbare de tar sig fram desto bättre.

Vissa byggnader har funktioner som du måste aktivera manuellt

Glöm inte bort en struktur när den väl byggts. De flesta har värmare som kan förbättra produktiviteten, och dessa måste manuellt aktiveras (eller stängas av, om du behöver spara kol). Vissa byggnader har speciella förmågor, exempelvis vakttorn som skickar ut patruller för att upprätthålla lag och ordning, eller förmän (om du låste upp dem) som kan snabba upp produktion. Dessa saker kommer dock inte ske automatiskt – du måste själv klicka på knappen för att trigga dem. Säkerställ att du vet vad alla dina byggnader kan göra, och hur man aktiverar varje förmåga – och glöm sedan inte bort att faktisk aktivera den också.

Att använda automatons för att driva kolgruvor är riskabelt

Automatons är stora, klampande robotar som inte klagar vad du än ber dem göra, vilket låter som det bästa av alla världar. Men utöver att de går sönder med jämna mellanrum behöver de också ta pauser för att fylla på bränsle från din generator. Det här kan orsaka ett stort problem: om en robot driver din kolanläggning och plötsligt behöver tankas, så kommer den sluta gräva fram kol och klampa bort till generatorn istället. Om du får slut på kol innan den kan tankas blir problemet dubbelt: du kan inte använda roboten, och det finns ingen som har ansvar för kolanläggningen. Även om du omedelbart skickar dit nya arbetare kommer de inte starta anläggningen om det är mitt i natten (förutom om du kräver ett nödsskift, vilket kommer göra alla väldigt förbannade), så det hela kan sluta med en lång period utan värme – vilket i sin tur orsakar en kavalkad av andra problem.

Bygg resursdepåer när du kan

I början framstår det som otänkbart att din stad någonsin skulle kunna ha för mycket av någonting annat än lik och snö – men några tekniska framsteg och effektivt scoutande senare kommer du upptäcka att du har ett rejält överskott av resurser. Om dina resursmätare fylls upp och blir röda, medan scouter är på väg tillbaka med ännu mer, måste du se till att bygga depåer avsedda för resursen ifråga. Annars förlorar du det som inte får plats.

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar