facebook_pixel
Where The Water Tastes Like Wine var en “kommersiell katastrof”

Where The Water Tastes Like Wine var en “kommersiell katastrof”

Förra året släpptes 7672 spel på Steam. Redan i år har över 2000 släppts och vi har knappt börjat räkna vårtecken ännu. Ett sådant klimat gör det allt svårare för mindre, mer esoteriska spel att nå den framgången de kanske förtjänar.

Ett sådant är Where The Water Tastes Like Wine, utvecklat av Dim Bulb Games. De skapades i sin tur av Johnnemann Nordhagen, en av grundarna bakom Gone Home-studion Fullbright. WTWTLW (pust) är en märklig road trip genom Amerika under depressionseran, som cirklar kring historier, folksagor, och myter.

Spelet släpptes för en månad sedan och nu har Nordhagen skrivit en post-mortem om släppet. Det är inte något munter historia. Trots att spelet just nu har ett “Very Positive” omdöme på Steam så har försäljningen gått desto sämre. Eller som Nordhagen själv väljer att uttrycka det:

– Kommersiellt har det varit en katastrof. […] Än så länge har jag tjänat $0 på spelet. Det kanske låter mycket, men med tanke på att det tog fyra år att utveckla så tjänade jag bara $0 per år.

Nordhagen fortsätter med att skämtsamt bryta ner kostnaderna för spelet. Han uppger inga exakta försäljningssiffror men hävdat att den totala mängden sålda exemplar är färre än antalet Twitter-följare. I skrivande stund har Nordhagen 4353 följare. Hans slutsatser om detta är desto mindre lustfyllda.

– Skämt åsido så är det här siffrorna dystra. Och skrämmande. När allt är sagt och gjort är det otroligt att ett spel som fått så mycket uppmärksamhet från pressen, som vunnit priser, som har en fantastisk grupp författare och skådespelare i ryggen, samt en bisarr kändis-cameo, kunde bli en sådan flopp. Det skrämmer mig.

Här har Nordhagen en poäng. Givetvis är han partisk i just det här fallet, men det säger något att ett spel med den här talangen bakom sig kunde sälja så illa. Konkurrensen är större än någonsin och samtidigt förväntar vi oss att indie-titlar ska ha närmast lika höga produktionsvärden som deras AAA-ditton. Deras utveckling kräver mer tid och pengar, samtidigt som de kommer med större risker.

Vi på PC Gamer vill självklart främja de små utvecklarna och deras kommersiellt riskabla kreationer. Därför kan du väl ta en titt på Where The Water Tastes Like Wine och överväga att ge det en chans. Sedan kan du väl göra detsamma för liknande, märkliga, potentiellt fantastiska spel som deras slitit sönder deras kreatörers kroppar och plånböcker.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en fru, två katter och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar