facebook_pixel
Patrick Söderlund: “Vi kommer inte göra om våra misstag med Battlefront 2”

Patrick Söderlund: “Vi kommer inte göra om våra misstag med Battlefront 2”

Patrick Söderlund – ni vet, den där killen som tjänade mest i Sverige under 2017 – har fått en ny roll hos speljätten Electronic Arts. Förra veckan utnämndes han till chief design officer, en nyskapad roll som låter honom fokusera på företagets “övergripande kreativa energi”, och den första punkten på agendan verkar vara att undvika fjolårets fadäser, inklusive den hårt lootlådedrivna högprofilsfloppen Star Wars Battlefront 2.

– Vi har tagit betydande steg som företag för att granska och förstå mekaniken kring monetisering, lootlådor och andra saker i våra spel innan de når marknaden, sade Patrick Söderlund i en intervju med The Verge. För våra kommande spel, för Battlefield och för Anthem, har spelarna gjort det väldigt klart att vi inte har råd med att göra liknande misstag. Och det kommer vi inte göra.

I samband med den nya uppdateringen till Star Wars Battlefront 2 (som släpps nu på onsdag och inkluderar det tidsbegränsade spelläget Ewok Hunt) kommer mikrotransaktionerna återvända till spelet (i form av premiumvaluten crystals). Fast denna gång kommer man inte kunna köpa till sig spelmässiga fördelar som tidigare, utan enbart kosmetiska föremål. Du kan läsa mer om det nya progressionssystemet här.

– Folk verkar uppskatta vad vi gjort med Star Wars Battlefront 2, fortsätter Patrick Söderlund, spelare återvänder, och vi ser större engagemangssiffror. Folk verkar tycka att vi till största delen gjort det rätt… vi måste vara väldigt försiktiga med vad det här innebär för framtida produkter.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar