facebook_pixel
Maxa prestandan i Rainbow Six Siege

Maxa prestandan i Rainbow Six Siege

Inställningarna som ger dig ett försprång i det på nytt populära Rainbow Six Siege – oavsett hårdvara.

Rainbow Six Siege släpptes i slutet av 2015, men upplever något av en renässans idag. Om du vill bli mer konkurrenskraftig i den senaste säsongen så underlättar det definitivt att uppnå 144 fps på en monitor med hög uppdateringsfrekvens. Men vilken sorts hårdvara kräver detta? För att besvara den frågan har vi satt ihop en rad tester på alla de senaste grafikkorten, samt flera från tidigare generationer, och även tre gaming-laptops. Utöver det har vi samlat ihop benchmarks från sju av de senaste CPU:erna, även om Rainbow Six Siege har ganska blygsamma krav på just den fronten (förutsatt att du inte tänkt livestreama).

Många tävlingsinriktade spelare sänker inställningarna för att boosta framerate, men det är viktigt att känna till att Siege i default-läget använder render scaling i kombination med temporal anti-aliasing. Render scalingen är normalt sett satt till 50 procent, så om du inte ändrar denna inställning renderas 1920 x 1080 som 1360 x 764, och skalas sedan upp till 1080p. Det här resulterar förstås i en del oskärpa och andra artefakter – om du vill ha optimal sikt rekommenderar vi istället 100 procent scaling (eller att du stänger av temporal AA).

När det gäller grafikkort så kan allt från GTX 770 och R9 380 och uppåt med lätthet prestera mer än 60 fps på 1080p medium, och att sänka till 1080p low gör att spelet flyter även på vekare hårdvara. Högre kvalitetsinställningar kräver naturligtvis mer kraftfull hårdvara, men de flesta datorer som byggts de senaste åren borde vara mer än tillräckliga.

Låt oss börja med att gå igenom spelets olika features och inställningar. Rainbow Six Siege innehåller de flesta viktiga inslag vi vill se i ett modernt spel. Det enda vi saknar är möjligheten att till fullo dölja HUD:en (det går dock att välja bort stora delar av den), samt modd-stöd. Det sistnämnda är frustrerande, men knappast ovanligt när det gäller Ubisoft-spel. Deras strävan efter att förhindra fusk och hacks anges ofta som anledning till att de inte tillåter moddar, men som med alla andra tävlingsinriktade spel har det inte hindrat folk från att räkna ut hur man utnyttjar systemet på andra sätt.

Överblick: inställningarna i Rainbow Six Siege

Under Display options kan du ändra upplösningen, V-sync och FOV, medan alla kvalitetsinställningar återfinns under Graphics-menyn. Det finns fem förinställningar (plus ”custom”), från low till ultra. Med dessa förinställningar och ett GTX 1070 Ti i 1440p, och 100% render scaling om inget annat anges, uppnådde vi följande resultat (med prestandaförbättring jämfört med ultra inom parentes):

  • Ultra: 78,3 fps
  • Very High: 86,2 fps (10% snabbare)
  • High: 97.6 fps (25% snabbare)
  • Medium: 116,2 fps (48% snabbare)
  • Low: 144,1 fps (84% snabbare)
  • Minimum (ingen AA): 154,0 fps (97% snabbare)
  • Ultra med 50% render scaling: 121,0 (55% snabbare)

Vi anser att 1440p och 144 Hz (samt helst G-Sync eller FreeSync) är den ”sweet spot” du bör sikta på när du köper en skärm, och Rainbow Six Siege visar sig vara ganska krävande på de högre inställningarna. Notera också hur stor skillnad 50% render scaling, vilket är default, gör. Möjligheten att påverka render scaling introducerades först 2017 (det vill säga att alla innan dess tvingades spela med 50% render scaling om temporal anti-aliasing var aktiverat).

Rainbow Six Siege har tio primära kvalitetsinställningar du kan justera, plus två till som är kopplade till hur temporal AA hanteras. En udda sak är att om man först aktiverar ultra-läget, och sedan ändrar någon inställning (vilket gör att ens inställningar klassas som ”custom”) så boostas bilduppdateringen ganska rejält – med omkring 20% – även om man ändrar tillbaka så att alla inställningar är identiska med ultra. Vi är dock nästan helt övertygade om att även bildkvaliteten påverkas av detta, men det är svårt att avgöra exakt vad som händer. I följande tester har vi utgått från ”custom”-läget men satt alla inställningar till ultra. Prestandaförändringar anges i relation till detta.

Texture Quality: Sätter texturernas storlek i spelet: 6 GB för ultra, 4 GB för very high, 3 GB för high, 2 GB för medium, och 1 GB för low. Man måste ladda om den aktuella kartan för att ändringar ska träda i kraft. Grafikkort med mindre VRAM påverkas mer av denna inställning, men ett mer påkostat kort ger bara ca 4% bättre prestanda om man sänker texturkvaliteten till low.

Texture Filtering: Kontrollerar texturfiltreringen – antingen linjär eller anisotropisk. Kan bara leda till 3% bättre prestanda.

LOD Quality: Justerar avståndet då mindre detaljrika modeller används. Även detta påverkar bara prestandan med 4%.

Shading Quality: Denna inställning, som bland annat styr ljussättningens kvalitet, har så gott som obefintlig påverkan på prestandan.

Shadow Quality: Avgör skuggornas upplösning, med mera. Att sänka denna inställning till low ger 10% bättre prestanda.

Reflection Quality: Justerar reflektionernas kvalitet. Low använder statiska så kallade cube maps, medan medium använder screen space-reflektioner med halv upplösning, och high samma sak fast med full upplösning. Att sänka till low ökar prestandan med ca 7%, och påverkar inte grafiken nämnvärt.

Ambient Occlusion: Påverkar mjuka skuggor på ytor i närheten, och bildar en mer realistisk grafik. Använder SSBC (en Ubisoft-utvecklad form av ambtient occlusion) som default för de flesta inställningar. Att stänga av detta boostar prestandan med cirka 14 procent, medan prestandan istället försämras med några procent om man byter till HBAO+ (en Nvidia-utvecklad form av ambient occlusion som generellt betraktas som mer träffsäker), särskilt på äldre AMD-kort.

Lens Effects: Simulerat verkliga optiska linser, med ”bloom” och ”lens flare”. Att stänga av detta påverkar knappt prestandan alls, men det kan ha en tydligare effekt när man använder vapen med kikarsikten.

Zoom-in Depth of Field: Aktiverar skärpedjup när du zoomar in med vissa vapen. Detta påverkar inte prestandan i våra benchmark-tester, men kan ändå gå utöver spelbarheten. Om du inte gillar den suddiga effekten rekommenderar vi att du stänger av den, trots att den inte får spelet att snurra långsammare.

Anti-Aliasing: Detta ger dig möjligheten att välja mellan olika teknologier för att reducera taggiga kanter. Default-alternativet är T-AA (Temporal AA), vilket user ett MSAA-mönster (Multi-Sample AA) kombinerad med föregående frame-data. T-AA-2X och T-AA-4X använder samples bortom skärmens upplösning, och kan kräva en massa VRAM. FXAA fungerar inte lika bra, men är i princip gratis. Att stänga av AA förbättrar prestandan med omkring 4 procent.

Render Scaling: I kombination med AA-inställningarna (när T-AA används) justerar detta renderingsupplösningen, vilken sedan skalas till din skärms egen upplösning. Default-värdet är 50, vilket höjer prestandan med 50–80% jämfört med 100, men detta går även att likställa med att sänka skärmens upplösning. Själva föredrar vi att sätta detta värde till 100, även om du av prestandaskäl kan behöva sänka det.

T-AA Sharpness: Avgör hur intensivt skärpefilter som appliceras efter att temporal AA utförts. I praktiken kan dock detta förta vissa av fördelarna med AA. Påverkan på prestanda är försumbar.

För dessa tester använder vi 100% render scaling, vilket resulterar i prestanda som är lägre än vad du kan ha sett tidigare. Vi använder också den senaste versionen av spelet för testet, med drivrutinerna Nvidia 390.77 och AMD 18.2.2. På medium-inställlningen byter vi till FXAA istället för T-AA, medan ultra använder T-AA.

Rainbox Six inkluderar en inbyggd benchmark, som vi använt för denna prestanda-analys. Olika kartor och områden kan påverka bilduppdateringen, men överlag skalas prestandan på samma sätt, så GPU-rankingen borde förbli ungefär densamma. En sak som dock är värd att påpeka är att AMD-GPU:s tenderar att prestera något bättre i scener med hög komplexitet (exempelvis när det är ett halvdussin karaktärer och explosioner på skärmen samtidigt i benchmark-sekvensen), medan Nvidia-kort når högre nivåer i mindre komplexa omgivningar. Trots att Rainbow Six marknadsförs tillsammans med Nvidia snurrar det ofta bättre på AMD-grafikkort – även om det kanske är irrelevant, eftersom inga grafikkort alls är särskilt överkomliga just nu.

MSI försåg oss med all hårdvara för dessa tester, vilken mestadels utgjordes av deras Gaming/Gaming X-kort. Dessa kort har designats för att vara snabba men tysta, även om RX Vega-kort är referensmodeller medan RX 560 är en Aero-model. Vi överklockande såväl Vega-korten och 560 en aning för att jämna ut spelplanen, så alla kort representerar varianter som fabriksöverklockats.

Vårt huvudsakliga testsystem använder MSI:s Z370 Gaming Pro Carbon AC med en Core i7-8700K som huvudsaklig processor, samt 16GB DDR4-3200 CL14-minne från G.Skill. Vi testade också prestandan med Ryzen-processorer på MSI:s X370 Gaming Pro Carbon, även med DDR4-3200 CL14-RAM. Spelet snurrar på en Samsung 850 Pro 2TB SATA-SSD i dessa tester, förutom på de laptops där vi använt HDD-lagring.

Rainbow Six Siege: benchmarks för grafikkort

På 1080p medium är allt från RX 560 och GTX 1050 uppåt tillräckligt för att nå bortom 60 fps-snittet, även om minimum underpresterar något på vissa av korten. Vi har också inkluderad AMD:s 2400G med Vega 11 och Intels 8700K med HD 630 i graferna, båda på 1080p medium såväl som 720p low. Båda integrerade lösningar är spelbara – 2400G bränner enkelt förbi 60 fps, även om det får nöja sig med 53 fps på 1080p low.

Om du är ute efter att spela Rainbow Six Siege på 1080p är hårdvarukraven ganska blygsamma. Spelet anger GTX 460 eller HD 5870 som baskrav, medan den rekommenderade processorn är en GTX 670/760 eller HD 7970/R9 280X eller högre. På low till medium 1080p bör de rekommenderade grafikkorten komma upp i 60 fps eller mer, medan minimum-GPU:s bara mäktar med 30–50 fps.

Så vad händer om du hoppas kunna maxa en 1080p-display med 144 Hz eller till och med 240 Hz? För den sistnämnda kommer du behöver åtminstone ett GTX 1080 eller RX Vega, och även då kommer du behöva sänka kvaliteten till low. Skillnaden mellan 144 Hz och 240 Hz är dock ganska minimal (om du inte är alldeles speedad på energidryck), och för 144 Hz bör 1060 och uppåt på low-kvalitet göra jobbet.

Att maxa inställningarna på 1080p ultra sänker prestandan med omkring 30–40 procent, beroende på din GPU – särskilt GPU:s som inte har 4 GB VRAM eller mer. R9 380 och GTX 970 kan fortfarande uppnå mer än 60 fps, men RX 570 4 GB snubblar sig fram jämfört med sina direkta konkurrenter. Vi rekommenderar starkt att sänka till high-inställningen på de flesta GPU:er, vilket boostar prestandan med cirka 25 procent jämfört med ultra, och inte påverkar bildkvaliteten särskilt nämnvärt.

Vill du gå ett spel längre och spela i 1080p med 144 Hz kommer du åtminstone behöva en 1080 Ti för att maxa din monitor, alternativt 1070 och Vega om du är beredd att offra några inställningar. 240 Hz, å andra sidan, är utom räckhåll till och med för Titan V, om du inte skruvar på inställningarna eller använder render scaling. I likhet med 1080p medium så tenderar AMD:s grafikkort att leverera en bättre upplevelse överlag än deras direkta Nvidia-motsvarigheter, åtminstone om vi går efter pris. 580 8 GB ligger exempelvis hela 20% bättre till än 1060 6 GB, möjligen tack vare den extra mängden VRAM. Vega-korten gör också något bättre ifrån sig än 1070 Ti och 1080, även om det i princip är oavgjort.

Om du är ute efter Platinum i ranked play lär du inte vilja gå bortom 1440p, och även då rekommenderar vi att du säker vissa inställningar för att komma upp i högre uppdateringsfrekvenser. Om du har en 1440p 144 Hz G-Sync- eller FreeSync-skärm kan du dock uppnå en silkeslen upplevelse över 90 fps. Att sänka några inställningar (exempelvis använda high-inställningen för att tjänat 10% prestanda jämfört med ultra) bör räcka för alla kort i nivå med 1070 och uppåt, eller medium till low på 1060 och uppåt.

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar