facebook_pixel
Frostpunk

Frostpunk

Frostpunk handlar om att överleva, men också om vad för sorts person du är beredd att bli för att göra det.

Välkommen till slutet. En istid har täckt Storbritannien i en oändlig snöstorm och de få som överlevt har valfärdat genom den piskande kylan för att nå den enda strimma hopp som finns. I världens ände finns nämligen en generator, runt vilken det är ditt jobb att bygga det som mycket väl kan vara den sista staden på jorden.

Allt börjar med generatorn. Din stad cirklar bokstavligt talat runt den, då du bygger allting i en radie runt dess värmande aura. Inledningsvis fokuserar man på det konkreta – samla resurser, se till att så många som möjligt har mat och husrum, samt utforska din frusna omgivning efter ledtrådar kring den kalla apokalypsen. Snart tar dock andra prioriteringar överhanden.

Frostpunk handlar förvisso om överlevnad, men det handlar framför allt om hur man väljer att överleva. Liksom 11 Bits tidigare spel This War of Mine så är den grundläggande frågan inte om du kan klara dig, utan vilka av dina medmänniskor du är villig att offra på vägen.

VINTERLAND

Resurssamlandet är nämligen anmärkningsvärt nedskalat. Det finns bara ett halvt dussin resurser att samla och ditt främsta mål förblir alltid ren överlevnad. Du arbetar alltid för att överleva en dag till och slutet är alltid precis runt kröken. De viktigaste metriken är istället indelad i hopp och missnöje, som skiftar beroende på de val du gör.

Du måste konstant balansera hur dessa två variabler påverkas av varje lag du klubbar igenom och varje projekt du inleder. I bästa fall står valet mellan ett impopulärt beslut som gagnar folk i längden, eller publikfrieri som lugnar för stunden men tär på dina arma resurser. Oftast tvingas du dock välja mellan pest eller kolera. I Frostpunk är allt ett nollsummespel, och varje beslut har en baksida.

På så vis är Frostpunk mer pussel än regelrätt management, där varje lösning skapar nya problem. Om du inte har tillräckligt med resurser kan du lösa det med att förlänga arbetspassen eller införa barnarbete, men de ökar folks misstro. Du kan bygga en slagsmålsarena där folket kan ta ut sina frustrationer, men det gör också att fler sjukskrivs. Om hoppet försvinner eller folket helt vänder sig mot dig tar de lagen i egna händer och avsätter dig.

 

Läs också: De sämsta pc-konverteringarna någonsin

I korthet:

Vad är det?

Postapokalyptisk stadsbyggarsimulator under en viktoriansk istid

Utvecklare

11 Bit Studios

Utgivare

11 Bit Studios

Webb

www.frostpunkgame.com

Cirkapris

299:-

Pegi

16 år

Spelat på

Intel Core i7-2600K, Sapphire Radeon RX 480 8GB, 8 GB RAM

Kolla även in

They Are Billions

Vilka dömer du med dina val? Vilken skuld är lättast att sova genom?

Det sker dock relativt sällan, och man kan ofta vända även de mest katastrofala nedåttrenderna. Detta kräver dock alltmer drastiska metoder. Till slut tvingas man tumma på sin empati och börjar behandla somliga invånare som förbrukningsvaror. Om det inte finns tillräckligt med kol när en storm är på ingång så får somliga helt enkelt jobba dygnet runt. När de dör lämnar de åtminstone en ledig säng bakom sig.

KALLA KÅRAR

Sann till sin premiss har Frostpunks kampanjer definierade slut. Detta ger dels spelet en nerv som man sällan ser i simulatorer då man ständigt kämpar mot klockan. Detta gör också att man till viss del kan förlita sig på kortsiktiga lösningar på ett sätt som förtär den olycksbådande atmosfären något. Narrativt finns det dock en viss styrka i att ens val formar en framtid man själv inte får uppleva. Man skriver första sidan i nästa kapitel för mänskligheten, och bestämmer på så vis vilken riktning vi väljer att ta framöver.

På så sätt faller Frostpunk kanske mellan två stolar. Fans av stadsbyggarspel kan tycka att det är för linjärt och att de inte tillräckligt kan påverka hur deras stad utformas. De som vill ha en mer narrativ upplevelse kan å andra sidan stötas bort av siffertuggandet.

För mig, som befinner mig i gapet mellan de två, erbjöd Frostpunk en utmärkt medelväg. Strategiserandet är inte så kvävande att minsta misstag förstör allt, trots att det kan ha grava konsekvenser. Samtidigt får jag den där skavande känslan av obehag när jag inser att tragedier börjar övergå i ren statistik.

Dit är platsen 11 Bit vill få mig, där isen har frusit mitt hjärta. När jag förlikar mig med mina brutala åtgärder. Inte av sadistiska skäl, utan för att jag intalat mig att det är det enda rätta. Det är inte alltid en bekväm plats att finna sig i, men antemig om Frostpunk inte gör vägen dit oemoståndlig.


Genom en iskall vinter

Till en början erbjuder Frostpunk tre kampanjer, och fler är planerade till framtida uppdateringar. Samtliga erbjuder ett nytt mål och unika variationer på samma tema.

A New Home
Standardkampanjen som är tillgänglig från start. Målet är kort och gott att hålla ut så länge som möjligt samtidigt som du kväser en grupp avvikare som vill lämna din stad för att återvända till London.

The Arks
Vintern har dödat allt växtliv och ditt jobb är att hålla den sista kvarvarande frösamlingen varm tills stormen tar slut. Det kräver resurser och uppoffringar. Vad är egentligen viktigast – ditt folks överlevnad idag eller en framtid med växtliv?

Refugees
Den här gången har du snott en stad menad för Londons överklass. Istället har en grupp vanligt folk slagit boende, men aristokraterna ger inte upp så lätt. Håll din stad säker från inkräktare och ta samtidigt emot nya flyktingar.

Frostpunk Reviewed by - .
4.3

Utslag

86%
86%
Det finns inget hopp, men den långa kalla färden mot slutet är värt mödan.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en katt och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar