facebook_pixel
Battletech

Battletech

Det ovanligt tunga strategispelet Battletech låter enorma plåtgubbar drabba samman, naturligtvis med förödande konsekvenser.

I början känner jag mig oövervinnerlig. Det är väl naturligt när man har kontroll över fyra enorma mechrobotar bestyckade med missiler, kanoner och lasrar. Kruxet är ju bara att mina motståndare också har stora plåtkreatur som de mer än gärna använder för att täppa till min arroganta trut. Det tar inte lång tid innan min oaktsamhet resulterar i döda piloter och förstörda mechs.

Det är ingen munter framtid som målas upp i Harebrained Schemes nya spel, Battletech. Ungefär 1000 år in i framtiden har teknologin tagit människan ut i rymden. Men vi har också uppfunnit allt brutalare vapen som vi mer än gärna använder för att trycka ner varandra. Hur var det nu Ron Perlman sade – krig ändras aldrig.

Med enorma stridsrobotar till vårt förfogande har inte konflikterna blivit färre, bara mer förödande. Du spelar som en mech-pilot som efter en katastrof får finna sig i att hankar sig fram tillsammans med en grupp andra hårt skuldsatta legosoldater. Ni far runt och tar alla jobb ni kan få, mestadels av diverse skumma aktörer. Efter ett tag rekryteras du dock till ett inbördeskrig, där du leder en offensiv för att avsätta förrädaren och despoten som försatte dig i den här prekära sitsen från första början.

Läs också: De bästa high end-grafikkorten

I korthet:

Vad är det?

En tung blandning av Mechwarrior och Xcom, där stora robotar ger varandra på käften

Utvecklare

Harebrained Schemes

Utgivare

Paradox

Webb

battletechgame.com

Cirkapris

380:-

Pegi

12 år

Spelat på

Intel Core i7-6700k, 16 GB RAM, GTX 980

Kolla även in

Into the Breach, PCG 257, 88 %

War. War never changes.

Det är svårt att sammanfatta världen Battletech utspelar sig i, för Harebrained Schemes världsbygge är så intrikat och löjligt genomarbetat att det blir nästan lite för mycket. Det är fraktioner, planeter och koncept till höger och vänster, och narrativet väjer inte för gråskalorna. På så vis påminner det om utvecklarens tidigare spel, de fantastiska Shadowrun Returns-spelen. Politik är smutsigt, du är inte så mycket en räddare i nöden som en person fostrad av brutala krig, och hur kriget än slutar så är det civilbefolkningen som får betala det högsta priset.

Lättillgänglig tyngd

Battletech är ett klassiskt, turordningsbaserat stragegispel, och det kan till en början framstå som krångligt och jobbigt komplicerat. Men om du bara spelar på och struntar i att oroa dig över alla detaljer du inte förstår än så märker du att spelet är smart konstruerat. Du måste inte veta hur man bäst bestyckar en bra mech redan från början. Låt standardvapnen sitta kvar, och bara spela på så kommer du snart att ha kläm på vad de olika vapentyperna och robotarna är bra på.

När du så börjar få tillgång till nya robotar och själv får välja vapen till dem så är du redo för det automatiskt. Allt eftersom presenterar spelet nya inslag och koncept i en alldeles lagom takt, utan att det blir allt för överväldigande. Det är fortfarande ett intrikat och djupt strategispel med mycket att tänka på, men det är mer lättillgängligt än det först kanske verkar.

Fjällvandringen tog en jobbig vändning.

Anfall och försvar

Det här betyder inte att Battletech är särskilt förlåtande. Det tillhör den gamla skolans tyngre strategispel, trots allt. En rejäl snedträff och din bästa pilot kan vara rökt för all framtid. Du behöver med andra ord utnyttja dina robotar styrkor, och motståndarnas svagheter.

Det finns mycket att ta hänsyn till utöver ren eldkraft. Manövreringsförmåga, rustning och kylning är också viktiga aspekter. Om du har för många vapen och klen kylning kommer du snart bli överhettad, och du kan även justera hur stor del av vikten som ska vara pansar respektive bestyckning. En av de roligaste och mest användbara tillbehören är jetpacks. De är oumbärliga både defensivt, för att fly undan katastrofala situationer, och offensivt – då du kan göra brutala flyg attacker och stampa dina motståndare på deras metalltår.

Battletech är bitvis elakt utmanande, men det hör till. Kombinationen av svettiga, strategiska slagfält och ett narrativ fullt av intressanta gråskalor gör det här till en säregen spelupplevelse som mutar in sitt eget lilla hörn i spelrymden.


Spelvärldens dödligaste robotar

Robotar skapas inte alltid i syfte att underlätta för mänskligheten. Här är några exempel på mekaniska kräk vi helst inte möter i en mörk gränd.

HK-47
För att vara helt ärlig är den här mördarroboten från KOTOR ganska så underbart charmig, men det betyder inte att han inte skulle döda dig utan blinka. Även om du nog skulle dö med ett leende på läpparna.

Reapers
De mäktiga metallfulingarna i Mass Effect-spelen är inte lika charmerande. De är mer djupt obehagliga as som mest lever för att med jämna mellanrum utrota allt liv. Inte särskilt mysiga alls.

R.O.B
Kanske den sämsta robot som någonsin skapats. Den var ett litet plastigt tillbehör till Nintendos gamla NES-konsol. Att försöka spela den lille gynnarens blott två sorgliga ursäkter till spel var en studie i brutal, dödlig tristess. Otäck!

Battletech Reviewed by - .
4.25

Utslag

85%
85%
Ett intrikat turordningsbaserat strategispel vars brutala krig utkämpas i en intressant värld.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar