facebook_pixel
25 saker som skulle göra Sea of Thieves ännu bättre

25 saker som skulle göra Sea of Thieves ännu bättre

Det är kul att fåna sig och strida mot andra skepp i Sea of Thieves, men att slåss mot skelett gång på gång och utföra olika varianter av fetch quests börjar bli lite enahanda. För att fördriva tiden ute till havs fantiserar vi om alla de saker som spelet hade kunnat göra, men inte gör. Spelets subreddit ägnar sig också åt denna lilla hobby i hobbyn, vilket är ett tecken på Sea of Thieves briljans. Mediokra spel ger sällan upphov till sådan fantasirikedom.

Betrakta alltså detta som en komplimang. Typ. Det är förstås kritik också, eftersom vi säger att buljongen är utmärkt men soppan lite för utspädd. Vi menar dock inte att det här är särskilt konstruktiv kritik – att säga ”vore det inte coolt om…?” betyder inte att förslaget ifråga faktiskt vore coolt i praktiken. Och, för att fortsätta på soppmetaforen: det är inte så lite fräckt att tro att kocken ska addera alla våra förslag på ingredienser. Vi är medvetna om att Rare under utvecklingens gång ägnat Sea of Thieves en miljard gånger mer betänketid än vi gjort på några dagars spelande. Till skillnad från vår fantasi har de dessutom haft en budget att förhålla sig till.

Men vi kan inte hejda oss från att dagdrömma ändå. Kärnan i Sea of Thieves – fyra spelare på ett skepp som krigar mot andra spelare på andra skepp – är så öppen och flexibel att vi ständigt kommer på nya idéer som skulle göra den ännu roligare. Man skulle kunna kalla det No Man’s Sky-effekten (även om det inte är helt rättvisande, eftersom marknadsföringen spelade betydligt större roll i det fallet).

Här följer de 25 coolaste, roligaste och knasigaste förslag vi kommit på hittills.

Läs också: Allt du måste veta innan du börjar spela Sea of Thieves

1. Ett fiske-minispel. Långa båtfärder och inget fiske-minispel? Absurt.

2. Ett ”last ship floating”-läget där lag gör upp i liten havsarena. Vinnaren får hela bytet. Ja, det är något så okreativt som ett battle royale-läge vi föreslår – men kom inte och säg att det inte vore kul.

3. En pipa man kan röka. Rare lär inte införa denna feature eftersom tobak är tabu, men det är en piratig pryl i ett spel som behöver fler piratiga prylar.

4. Ett kortspel som man kan satsa guld på, antingen i tavernor eller på sitt skepp. Borde vara enkelt att addera.

5. Valar, delfiner, maneter och andra havskreatur. Böljan blå är lite tom som det är nu. Det borde åtminstone finnas störar. Det är vår bestämda uppfattning trots att vi egentligen inte tror att störar lever i tropiska vatten.

6. Husdjur! (Eller skepps-?) Vi försökte få en gris att bo med oss på båten, men vi lyckades inte få ut den ur sin bur. Vi vill ha en hund också, som springer och hämtar bananer åt oss. Och man borde kunna klappa den. Och den borde yla med i melodin när vi spelar musik. Och vi vill kunna döpa den. Och att den ska kunna göra trick.

7. Prylar för byteshandel.

8. Vapenvarianter med olika stats och nya tillbehör. Typ? Det här kan vara en väldigt dålig idé – men att all progression är kosmetisk funkar inte lika bra som i spel som Rocket League, där man verkligen skyltar med sina skills (på gott och ont). Vi vill hellre belönas med nya saker att leka med.

9. Nya musikinstrument.

10. Nya trudelutter att lära sig, kanske gömda här och var på kartan. (Rare har sagt till oss att det här ”definitivt” kommer hända förr eller senare.)

11. Jollar! Det vore underbart om vi kunde ro oss fram som normala, icke-amfibiska människor istället för att simma iland eller fram till båtar vi vill storma. Jollarna skulle kunna vara fastsurrade (med rep som man dramatiskt kan sprätta med sitt svärd) på sidan av galeonerna och sjunka om de lämnas obemannade i vattnet en stund, för att respawna lite senare. Tro inte på någon som säger att detta inte vore coolt.

12. Dramatiskt sprättande av rep med svärd i största allmänhet.

13. Skador på seglen. Dessa skador skulle kunna reducera dina hastighet, och kanske åtgärdas genom att man klättrar upp och syr fast en tyglapp. Detta skulle kunna hindra strider från att dra ut på tiden alltför mycket.

14. Eldsvådor. Skulle kunna orsakas av blixtar och/eller något nytt vapen, och stoppas med vattenhinkar. Kanske skulle de inte skada själva skeppet, men däremot dess besättning? Tillsammans med segelskador skulle detta leda till ett större utbud av utmaningar, särskilt av typen som inte omedelbart måste överkommas. Vilket i sin tur skulle bädda för en mer taktisk upplevelse.

15. Lysraketer (som dem sjöjungfrurna håller i) och fyrverkerier. Bara för att.

16. Signalflaggor. Ibland vill vi inte slåss – utan bara hänga med andra besättningar. Vanligtvis halar vi fram våra dragspel för att signalera att vi inte är på krigsstigen, men det vore ännu roligare med flaggor som exempelvis indikerar ”ingen last” eller ”inget hot”. Särskilt eftersom man skulle kunna bluffa med dem.

17. Ett rep fäst i utkiksposten, som man kan svinga sig i likt en lian. Vad vore en sjörövarfilm utan någon som svingar sig i ett rep från sitt skepp till fiendens? För att göra det mer speciellt skulle det kunna gå av när man använt det, och därmed bara kunna användas en gång per session.

18. Mycket fler events på server-skala. Typ en strömvirvel som suger in skepp och spottar ut dem åt slumpmässiga håll i hög hastighet. Kanske är just detta en dum idé, men vi vill ändå ha fler server-baserade events än kraken och skelettfort. De kan rentav vara godartade, fåniga händelser, som ett stim delfiner som passerar förbi. Vilken ovanlig, delad upplevelse som helst vore en fröjd.

19. Kontrakt på spelares huvud. Griefar någon dig? Erbjud 10 000 guld (eller någon annan stor summa som skalas upp så att den förblir värdefull) till den som gör mest skada på din fiendes skepp inom en viss tidsgräns. Ett prisjägarkontrakt skulle gå ut till hela servern och markera skeppet ifråga på något sätt. Kanske skulle det här inte funka alls i praktiken – men det är en cool idé, och hör därmed hemma på denna lista.

20. Mer loot så att det alltid finns mer att förlora. Det här är den förändring som vi allra helst vill se genomföras. Det kan ta lång tid att hitta en enda kista, men att skynda tillbaka till en outpost för att lasta av den är mestadels snabbt och smärtfritt. Andra spelare vi stöter på har sällan några kistor, så det enda vi kan stjäla är kanonkulor. Om det fanns mer loot – tunnor med rom, lådor med tobak och andra passande prylar – skulle vi oroa oss mer för attacker, och vinna mer på att attackera andra. Dessutom är det alltid kul att bara hitta saker.

21. Större möjlighet att skräddarsy sitt skepp, inklusive interiören.

22. Funktionella uppgraderingar av skeppet, typ nya sorters kanoner. En mörsare som är supersvår att träffa med men gör enorm skada vore kalas.

23. Fler saker att förtära, och ett sätt att crafta dem på. ”Kasta bara in fler prylar, och ett crafting-system också!” är förmodligen oftast ett uselt råd till spelutvecklare, men Sea of Thieves tror vi faktiskt kan vara ett undantag. (Kan vara.) Som det är nu kretsar spelet kring transportsträckor – segla till öar, hämta saker, frakta dem till andra öar – men det är inte den enda poängen med båtar. De är också våra baser, våra hem. Vi har redan sagt att vi vill kunna fiska, men vi vill också kunna kila ner under däck och återvända med famnen full av rökt tonfisk till hela besättningen (kanske skulle detta temporärt boosta maxhälsan?). Allt som kan bygga kamratskap och ge varje äventyr mer karaktär: släng in det, bara! Gör detta spel till en enda stor oreda om det är vad som krävs.

Fantastiska ljus- och vatteneffekter i Sea of Thieves. Vackert som en tavla!

24. Fler icke-vitala reparationsuppgifter. En sak vi gillar med att starta ett nytt spel är att ladda alla kanoner. Det är en enkel sak, men den är trevlig, och kan verkligen komma att underlätta för oss längre fram. Att ta hand om små sysslor åt besättningen fyller oss med glädje. Titta på One Hour One Life, som kräver en konstant ansträngning för att hålla sig själv och ens lilla bosättning av spelare vid liv, samt för att förbättra allas livskvalitet genom att crafta användbara prylar. På bara minuter framkallar det en härlig känsla av samhörighet. En spelare kanske noterar att man försöker tända en brasa, för att sedan springa iväg och hämta tändved utan att man ens behövt be om det. Samma koncept skulle kunna ha en liknande effekt i Sea of Thieves. Kanske noterar man att någon halkar runt på däck medan hen försöker ladda kanonerna, så man svabbar det. Kanske är kompassen felkalibrerad, så man fixar den. Enkla saker som dessa skulle se till att alla ombord har något att göra under långa seglatser, och också få gruppen att kännas tightare.

25. Spökskepp. Alltså inte av det slag man hamnar på när man dör. Nej, dessa skulle vara fulla av skelett och innehålla sällsynt loot, om man lyckas kämpa sig fram till lastutrymmet.

Vad som faktiskt är på gång (så vitt vi vet)

Oavsett om någon av dessa 25 idéer, eller de som flyter runt på Reddit och andra forum, någonsin införs i Sea of Thieves så kommer definitivt någonting hända. Rare är inte direkt omedvetna om att spelet har oinfriad potential. I en intervju sa designregissören Mike Chapman att Rare har ingående planer för endgame och framtida uppdateringar, inklusive nya resor, och kanske tidsbegränsade events. Vi misstänker att Sea of Thieves kommer se betydligt mer aptitretande ut om ett år.

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar