facebook_pixel
Sea of Thieves-nybörjarguide: resor, fraktioner och guld

Sea of Thieves-nybörjarguide: resor, fraktioner och guld

Så gör du det mesta av din tid ute på böljan blå.

Utöver några tooltips när du börjar innehåller Sea of Thieves ingen tutorial att tala om. Många av de nya spelare vi sprungit på har varit totalt förvirrade: Vad gör jag på den här ön? Var är mitt skepp? Vad gör jag nu? Svaren är i tur och ordning: dricker grogg, förtöjd i närheten, och vad du vill. Det finns en struktur i Sea of Thieves, men du släpps fri att ignorera den helt och hållet.

Det hjälper dock att känna till hur den där strukturen ser ut innan du bestämmer dig för att ignorera den. Vår guide till Sea of Thieves resor, fraktioner och kraken-attacker kommer hjälpa dig att segla i rätt riktning. Längst ner har vi också inkluderat några trick vi lärt oss längs vägen.

Läs också: Så bra är de 15 första timmarna i Sea of Thieves

Att inleda en resa

Outposts är öar där du kan köpa resor (voyages), samt andra föremål, från handlare, och det är alltid på en av dessa du inleder ditt äventyr. Snubben i det blå tältet representerar Gold Hoarders, och kan sälja dig skattjakter. Kvinnan i hamnen representerar Merchant Alliance, och säljer dig jobb som har med boskapshandel att göra. Damen i den kusliga butiken representerar Order of Souls, och säljer kontrakt på skelett som har pris på sitt huvud. Du hittar dessa NPC:er på varje outpost-ö.

När du väl köpt några resor (den inledande kostar 0 guld) är det dags att bege dig till ditt skepp, vilket ligger och guppa i närheten av dig. I kaptenshytten finns ett skrivbord där du kan föreslå en resa. Om du spelar ensam är det bara att föreslå och rösta för en resa, så inleds den. Om du ingår i en grupp så måste en majoritet av din besättning rösta för att resan ska kunna börja. När den väl gjort det kommer du förlora alla kartor den ger dig om du loggar ut innan du slutfört den.

Kolla kartorna

Alternativet ”Starting a voyage” ger dig helt enkelt kartor eller instruktioner att följa. Håller ner E (eller höger bumper på din kontroll) för att kolla igenom dina kartor och ta ut en för att studera den.

Gold Hoarders-resor

Om du tagit dig an en Gold Hoarders-resa kommer du tilldelas en eller fler skattkartor. Om du har en karta över en namnlös ö måste du lokalisera denna ö på ditt fartygs världskarta genom att memorera dess form, och sedan segla till den. Vanligtvis är ön belägen i närheten av platsen där du accepterade uppdraget, så börja med att leta i din omedelbara omgivning.

När du väl nått fram till ön använder du din spade för att gräva upp skattkistan som markeras med ett rött kryss. Det här kan vara klurigt, speciellt på öar med flera nivåer. Använd din kompass om du fastnar, för att säkerställa att du är på rätt del av ön, och håll utkik efter stigar som kan hjälpa dig att orientera dig.

Andra Gold Hoarders-resor ger dig gåtor som börjar med namnet på en ö. När du väl befinner dig på den namngivna ön kommer en annan del av gåtan uppenbara sig på sidan. Så småningom kommer du ledas till en särskild punkt där du måste ta ett antal steg i en viss riktning innan du börjar gräva. Att helt enkelt kuta framåt gör det svårt att avgöra hur många steg du tagit, så håll koll på din kompass och ta mer genomtänkta steg. Om du använder en handkontroll och tittar på kompassen så kommer du också känna en vibration för varje steg.

Merchant Alliance-resor

När du påbörjat en Merchant Alliance-resa så ge dig tillbaka till handlaren för att plocka upp djurlådor. Du måste hitta de önskade djuren och leverera dem till angiven outpost inom en viss mängd tid. I stort sett alla öar med gräs har kycklingar och grisar (ibland kan du även hitta ytterligare djurlådor på ön). Du kan dock behöva stanna vid ett par öar för att hitta det du söker efter. När du gjort det så jagar du djuret du behöver medan du håller lådan, och vänsterklickar för att fånga det. Leverera lådorna till Merchant Alliance-agenten på den angivna destinationen. Om du råkar plocka upp fel djur kan du döda det (förlåt) för att tömma lådan.

Order of Souls-resor

Det här är prisjägaruppdrag. ”Kartorna” du får kommer inkludera namnet på en eller fler skelettbossar, samt namnet på ön där du kommer hitta dem. Åk till ön och skicka iland minst en person för att locka fram bossarna. Du kommer behöva bekämpa några vågor av fiender innan de spawnar. De kan vara svåra att besegra, men inte alltför farliga om du lyckas placera ditt skepp med bredsidan mot ön så att du kan bombardera dem med kanonkulor. Efter att du dödat en måltavla ska du plocka upp dess skalle och förvara den på skeppet.

Sälja loot

Varje resa kommer lämna dig med någonting värdefullt: en kista, boskap, eller en skalle. Du förlorar detta loot om du loggar ut, så du måste sälja det. När det gäller Merchant Alliance-resor ska du leverera boskapen till agenten på den angivna outposten i tid. I de andra fallen spelar det ingen roll vilken outpost du beger dig till och när. Bär kistor till Gold Hoarders-agenter och skallar till Order of Souls-agenter. En prompt kommer dyka upp som låter dig sälja dem för guld, vilket fördelas mellan dina besättningsmedlemmar. Se upp, dock – andra spelare kan stjäla ditt loot och sälja det själva.

Så seglar du

Att manövrera ditt skepp är ingen komplex syssla, men den kräver koordination, särskilt på galeoner, där personen vid rodret inte kan se bortom seglen. Här är de grundläggande reglerna:

Använt repet närmast seglen för att höja dem. Veckla ut seglen till fullo för att nå maxhastighet, och delvis för att docka i hamnen, eftersom detta låter dig åka långsammare men svänga snävare. Utan segel kan du svänga på plats, vilket är praktiskt när man är instängd.

Använd det andra repet för att justera seglens vinkel. När du åker i motvind bör du vrida dem så långt åt vänster eller höger som du kan. I medvind vrider du dem så att de fångar vinden, om du vill åka fortare.

Sänk ankaret innan du tror att det behövs. Skeppet kommer fortsätta åka en bit efter att ankaret sänkts.

I slupen kan du se kartan från övre däck. Gå till aktern för att kika in i kartrummet och kolla läget – detta sparar en hel del tid.

Om du har en galeon så välj spelare som är ansvariga för att kolla kartan och peka ut faror. Annars kommer den som styr konstant behöva fråga: ”Åker jag åt rätt håll? Finns det en klippa framför oss?”

Använd plankor för att reparera hål under däck, och hinken för att ösa ut vatten. Var dock också medveten om att skrovet även kan fyllas av vatten tack vare hårt regn eller stora vågor. Om du åkt igenom en storm så skadar det inte att kika ner för att se om ni tagit in vatten, även om skrovet är intakt.

Använd ”handbromsen” för snäva svängar. Om du snurrar ratten hela vägen till vänster eller höger och sedan sänker ankaret så kommer du plötsligt svänga 90 grader. Om du tajmar det rätt kan du snabbt gå från att möta ett annat fartyg rakt på till att rikta bredsidan, och därmed kanonerna, mot det. Eftersom du är stillastående är du förstås extra utsatt i detta läge, så du måste vara redo att bombardera dem och höja ankaret om du behöver fly.

Släck lyktorna på natten. Skeppets lyktor syns på väldigt långt håll – när natten är som mörkast kan det vara det enda som avslöjar din position. Om du vill undvika andra skepp, eller smyga upp till dem utan att de ser dig, måste du släcka lyktorna – inte bara på övre däck, utan de lägre också.

Segla inte av kartan. Eller gör det, eftersom det är kul. Men gör det inte med något loot ombord, ifall att.

Så besegrar du en kraken

Om du överraskas av en plötslig kraken-attack ska du inte dyka för att försöka skada den under vattnet. Den verkar bara bestå av en massa tentakler, och vattnet som omger den är kolsvart. Kolla in den här videon för att se hur man tar kål på den.

Vad mer kan du göra?

Du behöver inte ta dig an resor om du inte vill. Andra spelare är upptagna med att göra det åt dig, och om du verkligen vill omfamna piratyrket så kan du sno deras loot innan de hinner sälja det. Håll utkik efter skepp som parkerats utanför öar (de är förmodligen på ön för att slutföra en resa, vilket betyder att de så småningom kommer tillbaka till skeppet med något värdefullt) eller är på väg till outposts, där de kanske är på väg att sälja sitt byte.

Linjen mellan ”spela spelet” och ”griefing” är suddig i Sea of Thieves. Är det okej för en grupp med fyra spelare att ge sig på en ensam på en slup? Ja, vi skulle säga att det är det. Att agera pirat och sno varandras saker är vad spelet handlar om. Och om de inte har något loot, är det då okej att döda dem bara för att jävlas? Kanske inte riktigt lika okej. Om de bara lattjar runt för skojs skull så visst – men att hetsa solospelare bara för att göra deras liv svårare är inte särskilt sjysst. Själv försöker vi styra våra besättningar bort från detta, även om det kommer inträffa ibland ändå – alla vill att något ska hända när de får syn på ett annat skepp.

Om du föredrar att spela ensam men är trött på att bli mobbad på det här sättet så är den bistra sanningen att Sea of Thieves inte var avsett för dig. Havet är mycket roligare när det är fullproppat med fyrspelar-galeoner och tvåspelar-slupar. De flesta föredrar säkerligen en rättvis kamp om de får välja.

Bortsett från din moraliska inställning till piratandet så kan du även ge dig på skelettfort, vilka markeras med gigantiska dödskallemoln i skyn (de är omöjliga att missa). Och om du bara vill glida runt mellan olika öar kan du hitta skatter och skattkartor här och var på dem. Att utforska fritt kan alltså betala sig, även om man är garanterad loot om man tar sig an specifika resor.

Fler tips

Göm ditt loot. Vi har upptäckt att mastkorgen är det bästa stället att förvara kistor på medan man reser. Om du blir raidad finns chansen att motståndarna inte pallar klättra uppför masten för att se om det finns något där uppe. Och om de ändå gör det så kommer det fortfarande fördröja dem en stund – förhoppningsvis tillräckligt länge för att du ska hinna respawna. Det här är dock ingen bra idé när det gäller prisjägarskallar, eftersom de lyser grönt. Om du placerar värdefull skalle i mastkorgen kommer alla omkring dig se att du har den.

Se upp för blixtnedslag. Du kan överleva en blixt – du tappar bara en dryg tredjedel av sin hälsa – men om du har en krutdurk på däck och den träffas av en blixt kommer den (gissa tre gånger) explodera)

Att kräkas kan vara praktiskt. Om du dricker för mycket grogg kommer din pirat att kräkas. Men det är värt att spara spyan. Spy i din hink så kommer den vara full tills du tömmer den. Om du kastar hinken eller kräks på en spelare kommer det förblinda henom. Äckligt, men praktiskt om du behöver komma undan illa kvickt.

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar