facebook_pixel
Gravel

Gravel

Med Gravel tar Milestone sikte på självaste Codemasters, men nära skjuter ingen hare.

Italienska Milestone har alltid lidit av ett visst lillebrorskomplex. I alla fall känns det så, utifrån sett. Man tog över Moto GP-serien från Climax och WRC-spelen av Evolution Studios, och i bägge fallen fick man motta kritik och kommentarer i stil med ”det var bättre förr”.

Under de senaste åren har dock Milestone gjort motorcykelgenren till sin egen (inte så svårt med tanke på den kompletta frånvaron av konkurrenter) men när det kommer till fyra hjul kan situationen fortfarande beskrivas som svår. WRC-serien fick sig ett omedelbart uppsving när den lämnade Milestone till förmån för franska Kylotonn (i alla fall enligt undertecknad) och allt jag sett av Gravel på förhand har vittnat om ett spel som väldigt gärna skulle vilja heta Dirt istället. Men slutresultatet är ändå, faktiskt, uppmuntrande.

Kanske färgas min åsikt en aning av att jag tyckte att Dirt 4 var en besvikelse, men jag vågar ändå påstå att Gravel är ett spel som till största delen kan stå rakryggat bredvid sin mer kända brittiska kusin. Det må inte vara lika slipat som Codemasters alternativ (både grafik, körkänsla och ljud lämnar en del i övrigt att önska) men variationen är riktigt fin med vitt skilda tävlingstyper.

Läs också: Codemasters avslöjar nytt arkadracingspel

I korthet:

Vad är det?

Ett genomgående kompetent rallykalas

Utvecklare

Milestone

Utgivare

Milestone

Webb

gravelvideogame.com

Cirkapris

510:-

Pegi

3 år

Spelat på

Intel Core i5-4690K, Geforce GTX 970, 16 GB RAM

Fartkänslan är helt okej, men inget man regelbundet reagerar över.

Vi får fyra huvudsakliga grenar: wild rush består av mer traditionella sträckor (det närmaste vi kommer ett fullfjädrat rallyläge) medan cross country bjuder på öppna miljöer med gott om genvägar. Speed cross påminner om verklighetens rallycross-tävlingar kring tajta banor  bestående av både asfalt och grus, och stadium circuit avslutar kalaset med arenor som ofta bjuder på spektakulära hopp framför fullsatta läktare.

Karriärläget är rakt och enkelt på ett sätt som för tankarna till Sega Rally och andra okomplicerade racingspel, och även om spelet försöker spetsa till presentationen med lite amerikansk attityd (främst när man möter ”bossarna”, förare som är kungar inom sina respektive grenar) så hålls allt utom just bilkörandet i bakgrunden på ett alldeles föredömligt sätt.

Ändå har jag svårt att spela Gravel längre än någon enstaka timme i taget, vilket är ovanligt när det kommer till mig och racingspel. Här finns några enstaka fräscha moment (främst det ofta riktigt utmanande smash-up-läget, där man måste slingra sig genom skiftande barriärer) men överlag präglas Gravel av en alltför välbekant känsla. Milestone har bevisat att de klarar av att kopiera Dirt med bravur, men nästa gång vill jag se dem släppa taget om det bekanta och låta lillebror växa upp.

Ljuseffekter! Tummen upp!
Gravel Reviewed by - .
3.6

Utslag

72
72
En stabil Dirt-kopia, varken mer eller mindre.

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar