facebook_pixel
X-Com har blivit en hel genre – här är dess mest lovande spel

X-Com har blivit en hel genre – här är dess mest lovande spel

Spelen som kommer stilla din törst i väntan på XCOM 3.

X-Com (eller XCOM som de moderna uppföljarna föredrar att stavas) är nu sin egen genre, som skaparen Julian Gollop förklarade ifjol. Det var på tiden. Blandningen av omgångsbaserade strider och övergripande strategiska kampanjer är så uppenbart flexibel att den borde kunna emulera massor av olika scenarier och kontexter. Om det funkar i det överraskande bra Mario + Rabbids: Kingdom Battle på Switch borde nästa naturliga steg vara ännu fler X-Com-lookalikes på pc. X-Com gav oss invasioner både från rymden och havet, men det finns en hel bunt kommande spel som bidrar med sin egen twist på formeln. Låt oss ta en titt på dem.

Phoenix Point

Det här är Julian Gollops egen moderna tolkning av den ursprungliga X-Com-idén. Phoenix Point satsar på ett mycket mer detaljtungt, simulator-fokuserat stridssystem än Firaxis XCOM-reboots. Pistolkulor modelleras individuellt, fiender kan handikappas eller förlora vissa förmågor beroende på var man prickar dem, och du kan byta riktning mitt i en rusning om du får syn på en fiende, vilket är tur eftersom dessa fiender har monster stora som byggnader på sin sida.

Själva tonen är också mycket skitigare, och utvecklarna har pratat om att väva in Lovecraftianska skräckelement i designen av de utomjordiska krabbkreatur som försöker utplåna mänskligheten. Fienderna utvecklas för att kontra dina taktiker – de kan exempelvis odla armkanoner för att kontra aggressivt närgångna patruller, eller sköldar för att slå tillbaka styrkor som saknar penetrerande ammunition. Av det demo vi testat att döma ser Phoenix Point minst sagt lovande ut.

Läs också: Så bra är XCOM 2: War of the Chosen

Phantom Doctrine

Det är intressant att se X-Com-formeln appliceras på helt andra teman. Phantom Doctrine utspelar sig under ett alternativt kallt krig, där man kan välja mellan KGB och CIA i kampanjen. Du driver en kontraspionage-enhet, och du kan hjärntvätta, förhöra och kemiskt förstärka dina agenter för att bekämpa en global konspiration som i praktiken är ansvarig för kalla kriget.

Du har alternativet att spela diskret med ljuddämpade vapen och tysta attacker, eller göra väsen av dig om du föredrar det. Du har också tillgång till ett gömställe där du, utöver att nåla fast bevismaterial på en konspirations-anslagstavla, kan ändra dina agenters identitet om de befinner sig i fara.

Det händer med andra ord en hel del i Phantom Doctrine, och att klara det ska uppenbarligen ta hela 60 timmar. Men vi misstänker att det kommer vara värt besväret. Spelet har beskrivits som ett möte mellan XCOM och Invisible Inc, vilket är misstänkt likt våra drömmars spel.

Xenonauts 2

Vi älskar det ursprungliga Xenonauts för att det höll sig troget den ursprungliga X-Com-formeln, samtidigt som det adderade lager ovanpå den, inklusive större flexibilitet när man skräddarsyr sina enheter. Tre och ett halvt år senare är Xenonauts 2 en snyggare uppföljare som redan har ett pre-alfa-demo tillgängligt på GOG Galaxy. I januari meddelade Goldhawk Interactive att spelet är på god väg att bli komplett, med alla sina features.

– Jag tror vi kommer leverera den klassiska Xenonauts-känslan fast med förbättrad grafik, en mer sammanhängande setting, mer varierande markuppdrag och ett antal nya/mer komplexa Geoscape-system som kommer erbjuda dig lite mer frihet när det gäller hur du tar dig an den strategiska biten.

Det låter som ännu ett perfekt spel för X-Com-puritaner, med andra ord. Goldhawk har en Kickstarter och Early Access-release inplanerad.

Attack of the Earthlings

Varför inte byta sida för en gångs skull? En organisation full av klumpiga människor ger sig ut på ett rymduppdrag för att få tag på mer energi. När de försöker absorbera energi från Planet X13 kommer de i kontakt med Swarmers. I rollen som dessa insektsliknande, svärmande rymdvarelser jagar du mänskliga expeditioner och glufsar i dig dem för att lära dig nya förmågor.

Humorn är lättsam och Attack of the Earthlings ser märkbart lo-fi ut jämte XCOM-spelen. Men att spela som utomjordingarna öppnar en del nya möjligheter i de taktiska striderna. Du kan smyga igenom ventilationstrummor för att utföra överraskningsattacker och gömma dig i garderober, som rymdvarelser verkar gilla att göra i skräckfilmer. Du kan också gillra fällor som designats för att immobilisera soldater, vilket låter din hord svärma in och äta upp dem i en enda förödande attack. Till skillnad från övriga spel på denna lista finns Attack of the Earthlings redan tillgängligt på Steam.

Warhammer 40,000: Mechanicus

Warhammer 40K är en så naturlig kandidat för XCOM-formatet att det förbryllar oss att inte fler försök gjorts att leva upp till crossover-potentialen. Vi har fått Space Hulk, och en version av Mordheim baserad på Warhammer Fantasy Battle, men Warhammer 40,000 Mechanius kommer förhoppningsvis bli det första att göra licensen rättvisa. Det är dock för tidigt att säga helt säkert – spelet utannonserades så sent som denna vecka, och det släpps senare i år. Det låter helt klart X-Com-likt, med omgångsbaserade, taktiska strider, resurser som måste hanteras, och nya teknologier som väntar på en ”återupptäckt planet”.

Adeptus Mechanicus är transmänskliga byggare och dyrkare av maskinguden. De arbetar med Space Marines, vars rustningar och massiva Titan-walkers de konstruerar. Men de är även en intressant kraft i sin egen rätt. Deras tendens att uppgradera sina lemmar med experimentella vapen skulle kunna bädda för en väldigt underhållande kampanj i X-Coms fotspår. ”SVÅRA VAL” utlovas, såväl som alternativa slut samt en story författad av Warhammer Black Library-författaren Ben Counter.

Om skribenten

Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar