facebook_pixel
Sea of Thieves

Sea of Thieves

TESTAT

Fröjdefulla seglatser i Rares stora comeback.

Som koncept kokar Sea of Thieves över av potential. Spelarna slängs in i en uppkopplad, fantastiskt mysig piratvärld där man kan äventyra på egen hand eller tillsammans med andra. Man seglar hit och dit, gräver upp skatter, skjuter ihjäl skelett och andra spelare, utforskar sjunkna skeppsvrak och spyr ner den lokala tavernan. Men det känns ändå som att spelet kunde bjuda på så mycket mer.

Visst, vi har bara spelat den stängda betan, och vi vet redan att det fullständiga spelet kommer bjuda på gott om funktioner som ännu inte implementerats. Skattjakterna, betans enda uppdragstyp, kommer få sällskap av handelsresor (bland annat kommer man kunna fånga och frakta olika djur) och rena stridsuppdrag där man gör upp med de allra tuffaste odöda piratkaptenerna.

Därtill kommer spelare kunna skräddarsy sina avatarer i detalj (i betan tilldelades man automatiskt en av två karaktärsmodeller) och enligt en data mining-rapport på Reddit kommer man även kunna uppgradera skeppen med bland annat harpuner, för att kunna  försvara sig mot det åttaarmade underhavsodjuret Kraken.

Här och nu känns dock Sea of Thieves lite tunt. Uppdragen präglas av en slit-och-släng-mentalitet som blir gammal redan efter några timmar. Striderna mot skeletten är extremt simpla och kräver ingen större strategi, och även de mer avancerade skattjakterna – där man tyder ledtrådar och följer instruktioner – känns väldigt rättframma.

Läs också: De bästa high end-grafikkorten

Utvecklare

Rare

Utgivare

Microsoft Studios

Webb

www.seaofthieves.com

Release

20 mars

Eventuell dötid förmildras effektivt av lite dragspelsspelande. Yarr!

Tack och lov håller seglandet, spelet huvudsakliga moment, mycket hög klass. Sea of Thieves är som allra roligast när man spelar det tillsammans med tre vänner, och det krävs gott samarbete för att kontrollera de största skeppen så effektivt som möjligt. Man kan justera och vinkla seglen enligt vindriktning och önskad fart, och med ankaret kan man få till riktigt snygga handbromssvängar och fickparkeringar. Därtill har man begränsad sikt uppe vid rodret, så även här krävs kommunikation med en annan spelare som fördelatkigt står vid världskartan under däck och håller koll på väderstreck och uppdragsmål.

Livet ombord blir ofta kaotiskt, speciellt om man attackeras av andra spelare (skeppen är utrustade med mängder av kanoner) eller går på grund och börjar ta in vatten (då är det bara att spika igen hålen och vaska ur båten). Det känns som att det finns verkligt djup i den här delen av spelet (pun intended), så det är synd att det – tills vidare – inte känns särskilt närvarande i resten av paketet.

FRAMTIDEN AVGÖR
Oavsett hur komplett Sea of Thieves känns vid lanseringen i mars så hoppas jag att spelet fortsätter utvecklas och förses med nya funktioner. Rare har byggt en lovande grund, och den karikatyrartade estetiska stilen gör att spelet kommer åldras med värdighet rent grafiskt. Vatten-, väder- och ljuseffekterna är också genomgående fantastiska, och det hör inte till ovanligheterna att man bara börjar stå och beundra utsikten när man egentligen borde hjälpa kamraterna med att hissa seglen.

Alldeles nyligen avslöjade Microsoft att deras Xbox Game Pass kommer börja bjuda på förstapartsspel samma dag som de lanseras, däribland Sea of Thieves. I mitt tycke finns det en gyllene möjlighet här: stora, månatliga gratisuppdateringar för Sea of Thieves skulle kunna göra en fortlöpande Xbox Game Pass-prenumeration väldigt attraktiv för väldigt många människor, så jag hoppas verkligen att Rare tillåts fortsätta jobba med sitt spel under en lång, lång tid framöver. För om de gör det kan Sea of Thieves mycket väl utvecklas till en modern co-op-klassiker av rang.

Läs också: Den bästa gaming-laptopen

Fantastiska ljus- och vatteneffekter i Sea of Thieves. Vackert som en tavla!

Om skribenten

Profilbild

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar