facebook_pixel
Starka övertygelser

Starka övertygelser

Hur The Witcher III: Wild Hunt hanterar religion och tro.

Av Emily Marlow

Religion har en lång historik i spelmediet, och rollspel erbjuder bra möjligheter för konversationer om tro på ett sätt som hade känts arrogant i andra genrer. I The Witcher III är religion mer än bara utsmycknad. Spelet gestaltar religion på flera vis – som filosofiska frågor, korruption och missuppfattningar – samtidigt som spelaren har utrymme att interagera med gudar, avgöra folks öden och stödja eller fördömma religiösa verksamheter.

Geralts egna övertygelser, eller bristen därpå, är viktiga eftersom han regelbundet måste interagera med religiösa personer. Geralt är magisk, men skulle förmodligen inte beskriva sig som en magiker, och känner avsmak för vissa aspekter av magiutövandet. Trots detta kan Geralt spelas som en religiös anhängare (och hans olust inför magi är inte så stark att han inte kan dejta en magiker eller två).

Magi används ofta för att gestalta till synes religiösa ritualer i spel. Ta till exempel Yunas frammanande av de döda i Final Fantasy X, eller den magi man använder för att återuppliva folk i World of Warcraft. Magiska ritualer utförs ofta i Skyrim, ett annat spel som likt The Witcher III använder stenformationer som en kraftkälla. De här magiska platserna liknar de fornlämningar vi kan se idag vid Stonehenge eller Avebury.

Att Geralt återfår sin styrka genom att meditera är också värt att nämna. Även om meditation numera inte måste vara direkt kopplat till religion eller tro, så har det varit ett centralt inslag i flera religioner sedan antiken – från buddism till kristendom. Geralts relation till religion och tro är något som gäckar honom, och som spelet ständigt återvänder till. The Witcher III frågar oss konstant vad vi tror på, genom att utmana Geralts trosuppfattningar.

Läs också: Netflix Witcher-serie får förstärkning av Daredevil-författare

I Velen är folktro farligare än organiserad religion.

En fråga om tro

The Witcher III gestaltar många olika trossystem. The Church of Eternal Fire gestaltas till exempel som civiliserade men korrupta, med en närmast medeltida grymhet. För den här kyrkan handlar religion bara om att upprätthålla en god fasad. Högst upp i Novigrad, i ett rikt område, finner man deras inte så subtilt guldfärgade kyrka. Du har inte tillträde till byggnaden, så du kan inte riktigt veta vad för slags ritualer som utförs därinne. Genom att avskärma kyrkans innersta från spelaren så ges trossamfundet en känsla av oåtkomlighet. Geralt är alldeles uppenbart inte välkommen, och om inte scenerna där magiker bränns på bål är tydliga nog så snäser de rika kyrkbesökarna åt dig också.

Det är talande att majoriteten av de uppdrag där du interagerar med medlemmar av Church of Eternal Fire handlar om korruption, fanatism och rasmotiverade mord. Det för tankarna till de korståg katolska kyrkan bedrev under medeltiden.

Ett av de första uppdragen som involverar kyrkan får vi när en vandrande präst ber Geralt att bränna ett antal döda soldaters kroppar. Vid första anblick tycks det hela vara en simpel fetch quest, men när en av soldaterna visar sig vara vid liv framkommer det att prästen bara ville bränna bort bevisen för hans olagliga knarkförsäljning. Om du konfronterar prästen och vägrar acceptera hans muta så hamnar du i en tre mot en-strid, men med en större belöning om du överlever. Kanske är detta spelets sätt att säga att detta är det etiskt rätta valet, men alldeles oavsett är implikationen att korruption och organiserad religion går hand i hand i The Witcher III.

Uppdragen som kretsar kring folktro är mer öppna. I Velen är det vanligt att stöta på ritualer, och folk ber dig ofta att delta, eller skydda dem medan de genomför dem.

I uppdraget ”A Greedy God” stöter Geralt på en förstörd byggnad som nu används för att tillbe ett lokalt väsen, som fått det föga fyndiga namnet Allgod. Byborna beklagar sig över att Allgod har förbannat dem för att deras offergåvor inte varit bra nog. Om du gräver lite i mysteriet så upptäcker du att ”guden” i själva verket är en sylvan som råkar bo i byggnadens källare. En sylvan är traditionellt en skogsande, och har kopplingar till den romerska guden av skogar och fält, Silvanus (ej att missta för Blizzard-karaktären med samma namn).

Läs också: The Witcher III: Enhanced Edition modifierar striderna

Sidor: 1 2

Om skribenten

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar